Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Borlänge 13 maj 2014.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
Hälsa, lärande och trygghet
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Verksamhetsstöd gymnasiet
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Planering och genomförande av undervisningen
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Disposition och utgångspunkter
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Läroplansträff fritidshem
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
BASUTREDNING enligt VÄSTBUS riktlinjer
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Inkluderingsarbete Bagaregårdskolan
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
© Agneta Hellström Strategi – barn Lektion 5. Samhällets stöd
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Specialpedagogiska skolmyndigheten Wern Palmius, RBU Konferens 2017
Specialpedagogiska skolmyndigheten
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Bedömning och betygsättning
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Inkludering och skolans uppdrag
Ny Remissrutin till BUP
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Dagens diversifierade klassrum
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
VARMT VÄLKOMNA TILL SPECIALPEDAGOGERNAS KATEGORITRÄFF
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar

orebro.se Syftet Likvärdig utbildning för alla innebär olika insatser för att alla ska kunna ta del av utbildningen utifrån egna förutsättningar Skollagen (2010:800) - 1 kap. 4§ - 3 kap. 3§, 5§, 6-12§§ Allmänna Råd, om extra anpassningar, särskilt stöd och ÅP, s 22 Läroplanen s. 8

orebro.se Skollagen 1 kap. 4§ ”I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. ” Likvärdighet = att göra olika (Rådbrink och Palmius, Spsm)

orebro.se Skollagen 3 kap. 3§ ”… elever som till följd av funktionsnedsättning har svårt att uppfylla de olika kunskapskrav som finns ska ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser. ” (Ny lagtext 2014)

orebro.se Skollagen 3 kap. 5a§ ”Om det inom ramen för undervisningen eller genom resultatet på ett nationellt prov, uppgifter från lärare, övrig skolpersonal, en elev eller en elevs vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, ska eleven skyndsamt ges stöd i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen ” (ny lagtext 2014)

orebro.se Förmåga/funktion Krav Hinder för inlärning och utveckling Extra anpassningar Hänsyn ska tas till elevernas olika förutsättningar och behov. Det finns också olika vägar att nå målet. Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla. (LGR 11, s. 8) Särskilt stöd

orebro.se Skolans stödinsatser i undervisningen Särskilt stöd - dokumenteras i ÅP Extra anpassningar - dokumenteras i IUP, eller på valfritt sätt ”pedagogisk journalföring” Ledning & stimulans - dokumenteras pedagogiskt av klasslärare Elevhälsoteam specialpedagogisk, psykologisk, medicinsk och social kompetens

orebro.se Alla ska med Ordinarie undervisning Extra anpassningar Särskilt stöd Ordinarie undervisning Extra anpassningar särskilt stöd Ordinarie undervisning Extra anpassningar SÄST

orebro.se Reflektera! ”Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla” (LGR 11) Vad är skolans ordinarie undervisning? Vilken syn finns på er skola när det gäller extra anpassningar? Särskild stöd Extra anpassning Ledning och stimulans inom skolans ordinarie undervisning

Extra anpassningar - Ett särskilt schema över skoldagen - Ett undervisningsområde förklarat på annat sätt - Extra tydliga instruktioner - Stöd att sätta igång arbetet - Hjälp att förstå texter - Digital teknik med anpassade programvaror - Anpassade läromedel - Utrustning - Extra färdighetsträning - Enstaka specialpedagogiska insatser Dokumenteras i IUP Särskilt stöd

Extra anpassningar Särskilt stöd - Regelbundna specialpedagogiska insatser - Placering i en särskild undervisningsgrupp - Enskild undervisning - Anpassad studiegång Dokumenteras i åtgärdsprogram

orebro.se Reflektera! Hur fungerar våra rutiner för att uppmärksamma tecken på att en elev kan vara i behov av extra anpassningar och särskilt stöd? Hur kan elevhälsan bidra för att utveckla detta? Särskild stöd Extra anpassning Ledning och stimulans inom skolans ordinarie undervisning Elevhälsoteam

orebro.se Åtgärdsprogram ”Ett åtgärdsprogram ska utarbetas för en elev som ska ges särskilt stöd. Av programmet ska det framgå vilka behoven är, hur de ska tillgodoses och hur åtgärderna ska följas upp och utvärderas” Pedagogisk utredning Åtgärdsprogram 1.Kartläggning 2.Bedömning 3. Behov 4. Åtgärder

orebro.se HUR? BARNPERSPEKTIV Systematisk planering och utvärdering Genom……. Fungerande elevhälsoteam Kollegialt lärande Pedagogisk kartläggning och bedömning Åtgärdsprogram

Referenser Skollagen (2010:800) sjätte upplagan (6:1) Skolverket (2014) Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Skolverket (2015) Studiepaket till Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Skolverket (2014) Stödinsatser i utbildningen Skolverket (2014) Övergångar inom och mellan skolor och skolformer (ny version kommer under 2016) Aspeflo, Ulrika (2013) Artikel 22: Stödmaterial för inkludering i grundskolan. Runström Nilsson, Petra (2012) Pedagogisk kartläggning; att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd