En sociologisk blick på kriminologi -En introduktion
Vad och varför sociologi på it-krim intro? Lär ut sociologiskt formad kriminologi - inte psykologisk, biologisk etc. Speciell blick, perspektiv på verklighet Vaken, kritisk, öppen & undersökande 1. kriminologins grunder - 2. it-krim. som specificering Vad och varför sociologi på it-krim intro? Lär ut sociologiskt formad kriminologi - inte psykologisk, biologisk etc. Speciell blick, perspektiv på verklighet Vaken, kritisk, öppen & undersökande 1. kriminologins grunder - 2. it-krim. som specificering
Sociologi och kriminologi… Utmanar det ”taget för givna” Det familjära med ”främlings” blick Samband individuella & kollektiva Förstå samhället och dess medlemmar Studerar allt slags socialt liv (överallt) Utmanar det ”taget för givna” Det familjära med ”främlings” blick Samband individuella & kollektiva Förstå samhället och dess medlemmar Studerar allt slags socialt liv (överallt)
Utmaning… Bedräglighet enkelhet (ligger nära oss) Vi själva en del av (hemmablinda) Förändra medvetandet (kulturchock) Bedräglighet enkelhet (ligger nära oss) Vi själva en del av (hemmablinda) Förändra medvetandet (kulturchock)
Sociologi/vardagl. sunt förnuft *Reflekterad kunskap (se subjektivt & objektivt) *Medvetet språk (definitioner) * Redovisa tillvägagångssätt & område * Inte utgå från det vi känner igen = sant * Inte ”demonisera” eller ”idealisera” Sociologi/vardagl. sunt förnuft *Reflekterad kunskap (se subjektivt & objektivt) *Medvetet språk (definitioner) * Redovisa tillvägagångssätt & område * Inte utgå från det vi känner igen = sant * Inte ”demonisera” eller ”idealisera”
Vardaglig sunt förnuft utmanas… Naturalistisk (sociolog/kriminolog: varför just så?) Individualistisk (sociolog/kriminolog: allt i relation) Smalt perspektiv (sociolog/kriminolog: se bredare!) Ytligt perspektiv (vad finns under ytan?) Naturalistisk (sociolog/kriminolog: varför just så?) Individualistisk (sociolog/kriminolog: allt i relation) Smalt perspektiv (sociolog/kriminolog: se bredare!) Ytligt perspektiv (vad finns under ytan?)
-Undersöka paradoxer: nyckel t. sociologi och kriminologi! Egoism OCH solidaritet Individ OCH kollektiv Samarbete OCH konflikt Tillit OCH misstro Vi OCH dom Egoism OCH solidaritet Individ OCH kollektiv Samarbete OCH konflikt Tillit OCH misstro Vi OCH dom
Förklaringar och förslag på åtgärder ang. brottslighet … Konservativ: dåliga/onda människor. Hårdare, längre straff, (ibland) genetiska förklaringar Liberal: goda illa behandlade människor. Rehabilitering och vård, sociala förklaringar Problem: ingen av dem fungerar inte så bra…
Radiala perspektiv Kritik mot medias och politikers bild ”brott ökat” - Polisanmälningarna ökat, definitionerna förändras. (Moralpanik) ex fildelningsdebatten Stämplingsteori: Om man åker fast för brott riskerar stämplas som avvikare. -Svårt motbevisa - & psykologisk effekt Kritik mot medias och politikers bild ”brott ökat” - Polisanmälningarna ökat, definitionerna förändras. (Moralpanik) ex fildelningsdebatten Stämplingsteori: Om man åker fast för brott riskerar stämplas som avvikare. -Svårt motbevisa - & psykologisk effekt
Perspektiv på brott som ’normalt’ Teori av Durkheim - sociologisk klassiker Straffet: en ritual skapar social struktur Ritual skapar sammanhållning och moralkänsla för laglydiga samhället (straffa eller sympatisera) Brottslingen - outsider Teori av Durkheim - sociologisk klassiker Straffet: en ritual skapar social struktur Ritual skapar sammanhållning och moralkänsla för laglydiga samhället (straffa eller sympatisera) Brottslingen - outsider
Sociologiska & kriminologiska metoder 1. Intervju (kvalitativ) 2. Deltagande observation (kvalitativ) 3. Enkät (kvantitativ och kvalitativ) 1. Intervju (kvalitativ) 2. Deltagande observation (kvalitativ) 3. Enkät (kvantitativ och kvalitativ)
Etik Informationskrav - om studiens syfte Samtyckeskrav - frivilligt delta Konfidentialitetskrav - personuppgifter Nyttjandekrav - empiriskt material endast användas till uttryckt ändamål Informationskrav - om studiens syfte Samtyckeskrav - frivilligt delta Konfidentialitetskrav - personuppgifter Nyttjandekrav - empiriskt material endast användas till uttryckt ändamål
Deltagande observation Total deltagare (”go native”) Deltagande observatör (viss distans) Total observatör (mkt distans) Fältanteckningar - skriv ner vad som sker på plats. Detaljerat, med inlevelse, värderingsfritt (inte ’Han sade nåt dumt’ istället t ex ’han sa nåt som provocerade mig och de andra…’) Total deltagare (”go native”) Deltagande observatör (viss distans) Total observatör (mkt distans) Fältanteckningar - skriv ner vad som sker på plats. Detaljerat, med inlevelse, värderingsfritt (inte ’Han sade nåt dumt’ istället t ex ’han sa nåt som provocerade mig och de andra…’)
Intervju Typer: Strukturerad, semi-strukturerad (tematisk öppen), ostrukturerad Likt vardagligt samtal (med visst fokus) Inledning - småprat, skapa stämning Ställ konkreta, öppna frågor, ex hur ser en dag ut på ditt jobb…? Lyssna m inlevelse, förståelse och respekt Spela dum - fråga om ’det självklara’ Hantera avvikelser från ämnet o tystnader Typer: Strukturerad, semi-strukturerad (tematisk öppen), ostrukturerad Likt vardagligt samtal (med visst fokus) Inledning - småprat, skapa stämning Ställ konkreta, öppna frågor, ex hur ser en dag ut på ditt jobb…? Lyssna m inlevelse, förståelse och respekt Spela dum - fråga om ’det självklara’ Hantera avvikelser från ämnet o tystnader
Enkät Så enkel och tydlig som möjligt Inte för många, komplicerade el ledande frågor! Validitet - mäter det som man avser Bortfall - helst samla in dem på plats Svarsalternativ 1.- Slutna: t ex instämmer helt, delvis, inte alls, vet ej. 2. Öppna: En tom rad där får skriva fritt Sakfrågor - kön ålder etc Attitydfrågor - angående viss fråga Vad får vi reda på? Kritiskt tänkande angående resultat. Tänk på risken med ’social anpassning’ i människors svar Så enkel och tydlig som möjligt Inte för många, komplicerade el ledande frågor! Validitet - mäter det som man avser Bortfall - helst samla in dem på plats Svarsalternativ 1.- Slutna: t ex instämmer helt, delvis, inte alls, vet ej. 2. Öppna: En tom rad där får skriva fritt Sakfrågor - kön ålder etc Attitydfrågor - angående viss fråga Vad får vi reda på? Kritiskt tänkande angående resultat. Tänk på risken med ’social anpassning’ i människors svar