En sociologisk blick på kriminologi -En introduktion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vs..
Samhället är mer än summan av sina delar
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Mikro eller Makro?.
Föräldramöte 12 september 2011
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Invitation till sociologi
Vetenskaplig Metod.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Må bra på jobbet.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Kunskapskrav och matriser
Om kunskap som förmedlas genom ord
Effektivisera med ökad kvalitet
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Samhällsvetenskapliga metoder
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Sociologi – En ram för kriminologin *kriminologi som specialinriktning specialinriktning * Sociologi som förståelsebakgrund * Begrepp och ’verktyg’ Speciellt.
Skolutveckling genom aktionsforskning
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Present.me Gratis program Skapa konto ”Ett digitalt verktyg på fritidshemmen”
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Välkomna till styrd helpdesk
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
HBTQ-certifiering inom
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Coaching.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Vård på distans av diabetiker inom Närhälsan
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

En sociologisk blick på kriminologi -En introduktion

 Vad och varför sociologi på it-krim intro? Lär ut sociologiskt formad kriminologi - inte psykologisk, biologisk etc. Speciell blick, perspektiv på verklighet Vaken, kritisk, öppen & undersökande 1. kriminologins grunder - 2. it-krim. som specificering  Vad och varför sociologi på it-krim intro? Lär ut sociologiskt formad kriminologi - inte psykologisk, biologisk etc. Speciell blick, perspektiv på verklighet Vaken, kritisk, öppen & undersökande 1. kriminologins grunder - 2. it-krim. som specificering

Sociologi och kriminologi…  Utmanar det ”taget för givna”  Det familjära med ”främlings” blick  Samband individuella & kollektiva  Förstå samhället och dess medlemmar  Studerar allt slags socialt liv (överallt)  Utmanar det ”taget för givna”  Det familjära med ”främlings” blick  Samband individuella & kollektiva  Förstå samhället och dess medlemmar  Studerar allt slags socialt liv (överallt)

Utmaning…  Bedräglighet enkelhet (ligger nära oss)  Vi själva en del av (hemmablinda)  Förändra medvetandet (kulturchock)  Bedräglighet enkelhet (ligger nära oss)  Vi själva en del av (hemmablinda)  Förändra medvetandet (kulturchock)

Sociologi/vardagl. sunt förnuft *Reflekterad kunskap (se subjektivt & objektivt) *Medvetet språk (definitioner) * Redovisa tillvägagångssätt & område * Inte utgå från det vi känner igen = sant * Inte ”demonisera” eller ”idealisera” Sociologi/vardagl. sunt förnuft *Reflekterad kunskap (se subjektivt & objektivt) *Medvetet språk (definitioner) * Redovisa tillvägagångssätt & område * Inte utgå från det vi känner igen = sant * Inte ”demonisera” eller ”idealisera”

Vardaglig sunt förnuft utmanas…  Naturalistisk (sociolog/kriminolog: varför just så?)  Individualistisk (sociolog/kriminolog: allt i relation)  Smalt perspektiv (sociolog/kriminolog: se bredare!)  Ytligt perspektiv (vad finns under ytan?)  Naturalistisk (sociolog/kriminolog: varför just så?)  Individualistisk (sociolog/kriminolog: allt i relation)  Smalt perspektiv (sociolog/kriminolog: se bredare!)  Ytligt perspektiv (vad finns under ytan?)

-Undersöka paradoxer: nyckel t. sociologi och kriminologi!  Egoism OCH solidaritet  Individ OCH kollektiv  Samarbete OCH konflikt  Tillit OCH misstro  Vi OCH dom  Egoism OCH solidaritet  Individ OCH kollektiv  Samarbete OCH konflikt  Tillit OCH misstro  Vi OCH dom

Förklaringar och förslag på åtgärder ang. brottslighet … Konservativ: dåliga/onda människor. Hårdare, längre straff, (ibland) genetiska förklaringar Liberal: goda illa behandlade människor. Rehabilitering och vård, sociala förklaringar Problem: ingen av dem fungerar inte så bra…

Radiala perspektiv  Kritik mot medias och politikers bild ”brott ökat” - Polisanmälningarna ökat, definitionerna förändras. (Moralpanik) ex fildelningsdebatten  Stämplingsteori: Om man åker fast för brott riskerar stämplas som avvikare. -Svårt motbevisa - & psykologisk effekt  Kritik mot medias och politikers bild ”brott ökat” - Polisanmälningarna ökat, definitionerna förändras. (Moralpanik) ex fildelningsdebatten  Stämplingsteori: Om man åker fast för brott riskerar stämplas som avvikare. -Svårt motbevisa - & psykologisk effekt

Perspektiv på brott som ’normalt’  Teori av Durkheim - sociologisk klassiker  Straffet: en ritual skapar social struktur  Ritual skapar sammanhållning och moralkänsla för laglydiga samhället (straffa eller sympatisera) Brottslingen - outsider  Teori av Durkheim - sociologisk klassiker  Straffet: en ritual skapar social struktur  Ritual skapar sammanhållning och moralkänsla för laglydiga samhället (straffa eller sympatisera) Brottslingen - outsider

Sociologiska & kriminologiska metoder  1. Intervju (kvalitativ)  2. Deltagande observation (kvalitativ)  3. Enkät (kvantitativ och kvalitativ)  1. Intervju (kvalitativ)  2. Deltagande observation (kvalitativ)  3. Enkät (kvantitativ och kvalitativ)

Etik  Informationskrav - om studiens syfte  Samtyckeskrav - frivilligt delta  Konfidentialitetskrav - personuppgifter  Nyttjandekrav - empiriskt material endast användas till uttryckt ändamål  Informationskrav - om studiens syfte  Samtyckeskrav - frivilligt delta  Konfidentialitetskrav - personuppgifter  Nyttjandekrav - empiriskt material endast användas till uttryckt ändamål

Deltagande observation  Total deltagare (”go native”)  Deltagande observatör (viss distans)  Total observatör (mkt distans) Fältanteckningar - skriv ner vad som sker på plats. Detaljerat, med inlevelse, värderingsfritt (inte ’Han sade nåt dumt’ istället t ex ’han sa nåt som provocerade mig och de andra…’)  Total deltagare (”go native”)  Deltagande observatör (viss distans)  Total observatör (mkt distans) Fältanteckningar - skriv ner vad som sker på plats. Detaljerat, med inlevelse, värderingsfritt (inte ’Han sade nåt dumt’ istället t ex ’han sa nåt som provocerade mig och de andra…’)

Intervju  Typer: Strukturerad, semi-strukturerad (tematisk öppen), ostrukturerad  Likt vardagligt samtal (med visst fokus)  Inledning - småprat, skapa stämning  Ställ konkreta, öppna frågor, ex hur ser en dag ut på ditt jobb…?  Lyssna m inlevelse, förståelse och respekt  Spela dum - fråga om ’det självklara’  Hantera avvikelser från ämnet o tystnader  Typer: Strukturerad, semi-strukturerad (tematisk öppen), ostrukturerad  Likt vardagligt samtal (med visst fokus)  Inledning - småprat, skapa stämning  Ställ konkreta, öppna frågor, ex hur ser en dag ut på ditt jobb…?  Lyssna m inlevelse, förståelse och respekt  Spela dum - fråga om ’det självklara’  Hantera avvikelser från ämnet o tystnader

Enkät  Så enkel och tydlig som möjligt Inte för många, komplicerade el ledande frågor!  Validitet - mäter det som man avser  Bortfall - helst samla in dem på plats  Svarsalternativ  1.- Slutna:  t ex instämmer helt, delvis, inte alls, vet ej.  2. Öppna: En tom rad där får skriva fritt  Sakfrågor - kön ålder etc  Attitydfrågor - angående viss fråga  Vad får vi reda på? Kritiskt tänkande angående resultat.  Tänk på risken med ’social anpassning’ i människors svar  Så enkel och tydlig som möjligt Inte för många, komplicerade el ledande frågor!  Validitet - mäter det som man avser  Bortfall - helst samla in dem på plats  Svarsalternativ  1.- Slutna:  t ex instämmer helt, delvis, inte alls, vet ej.  2. Öppna: En tom rad där får skriva fritt  Sakfrågor - kön ålder etc  Attitydfrågor - angående viss fråga  Vad får vi reda på? Kritiskt tänkande angående resultat.  Tänk på risken med ’social anpassning’ i människors svar