Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Varför fokus på nyanlända just nu
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Plan mot kränkande behandling
17 december Dolda kunskaper 17 december
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Tillgänglighets- uppdraget
Bakgrund Fässbergsgymnasiet ca 1200 elever 11 program % invandrarungdomar. 4 Individuella program *IVIK, IV introduktionskurs för invandrar- ungdom.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Uppdragsredovisning. Samverkan kommun och Arbetsförmedlingen  Dialog pågår. Nytt möte planerat till september Ensamkommande barn  Erbjuder tjänster.
Prognos och länstal 2013.
ABE Eritrea75 st Serbien53 st Somalia 50 st Iran41 st Syrien38 st Ryssland38 st Afghanistan29 st Armenien26 st Statslös22 st Kirgizistan19 st Etiopien18.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
Justitiedepartementet Möte i Lunds arbetarekommun 5 oktober 2015 Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson 1.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Om ensamkommande barn April Vem är ett ensamkommande barn? Defineras utifrån FN:s barnkonvention Barn under 18 år Barn som är skilt från sina föräldrar.
NYANLÄNDA BJÄREHOVSKOLAN. VÄRLDEN HAR FLYTTAT IN HOS OSS I BJÄRRED. Det faktum som vi idag står inför med stora flyktingströmmar går inte längre att blunda.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Workshop om inkludering MIUN Anneli von Wachenfeldt
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
From Great To Excellent
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Modersmålsråd 15 februari
10 medverkande kommuner deltagare
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Fristående grundskolor
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Skolsamverkan - Göteborg.
Inkludering och skolans uppdrag
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
SAMS – Samverkan socialtjänst skola Obruten skolgång för placerade barn Eva Agåker Eva hälsar välkommen.
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Personen från Skolverket
Bygga svenska åk 1-6.
Presentationens avskrift:

Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap

2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN C:\Users\evaand2001\Desktop\Introduktionsenheten Master 2- publicering.movC:\Users\evaand2001\Desktop\Introduktionsenheten Master 2- publicering.mov

Människor på flykt 3 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Ca 60 miljoner människor är på flykt idag enl UNHCR 38 miljoner är internflyktingar Syrien Afganistan Somalia Sudan Länder som tar emot flest Turkiet Pakistan Libanon

Asylsökande i Sverige HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Syrien Afganistan Irak Eritrea6 700 Statslös5 600 Somalia4 500 Ensamkommande barn

Migrationsverkets statistik 5 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Skollagens definition av nyanlända elever 6 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Ny i svensk skola Anhöriginvandring Asylsökande Ensamkommande barn Papperslösa och gömda Arbetskraftsinvandring EU medborgare

Antal nyanlända elever i Östra Göteborg 7 IINTRODUKTIONSENHETEN ÖSTRA GÖTEBORG kvar i våra skolor i december jan – oktober Antal ensamkommande elever

HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 8 Språk

Styrdokument 9 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Förändring i skollagen fr o m 1 januari 2016 Utbildning för nyanlända – mottagande och skolgång Bedömning/kartläggning inom 2 månader, Steg 1 och Steg 2 Beslut om årskursplacering och planering av utbildning Placering delvis i förberedelseklass Prioriterad timplan Garanterad undervisningstid Utökad undervisning i svenska

Styrdokument 10 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Göteborgs Stads riktlinjer för nyanlända elevers rätt till utbildning Östra Göteborgs handlingsplan för utbildning av nyanlända elever

Östra Göteborg 11 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Styrgrupp; områdeschef, rektorer, förskolechef, LMA, Cfs Uppdrag att säkerställa en gemensam strategi i stadsdelen Dagens forskare framhåller att inkludering innebär att systemet måste förändras och anpassas utifrån individen.

Från Introduktionsskola till introduktionsenhet 12 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Enligt forskning Lärarna måste ha bakgrundskunskap om elevernas tidigare skolerfarenheter Det krävs en kartläggning av elevernas faktakunskaper för att få en förståelse för hur eleverna brukar inhämta dessa kunskaper. Elevernas kunskaper är kodade i deras modersmål Undervisning som aktiverar elevens tidigare förvärvade kunskaper

Introduktionsenheten 13 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Organisation Lärare i svenska som andra språk Lärare i matematik Flerspråkiga lärare i språk och matematik Studiehandledare från språkcentrum Skolsköterska Byråsekreterare som registrerar och för statistik för stadsdelen

Introduktionsenheten 14 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Eleven skrivs in på sin hemskola. Rektor tar beslut om kartläggning görs på Introduktionsenheten Inom en vecka kallas elev och vårdnadshavare för ett första samtal där information ges om kartläggningens syfte.. Kartläggning Steg 1 och 2 och möjlighet med att komplettera kartläggningen med andra metoder i undervisning Hälsosamtal hos skolsköterska Vid behov av utredning av särskilt stöd kontaktas hemskolans elevhälsoteam Ensamkommande elever träffar hemskolans kurator i grupp eller enskilt

15 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Samverkan Introduktionsenheten och skolan Hitta skolplacering när det ej finns plats på skolan Informera om det fria skolvalet Samverkan med rektor under och efter kartläggningen för att förbereda en utbildning anpassad utifrån eleven och för beslut om årskursplacering Förankra rekommendationer hos vårdnadshavare och elev Överlämningssamtal då vårdnadshavare, elev, lärare och mottagande lärare deltar

Kompetensutbildning 16 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Vikten av kontinuerlig kompetensutveckling för all personal i sektor utbildning i stadsdelen Rektorsgruppens roll Stadsdelsövergripande ämneskonferens för lärare och förberedelseklasslärare i stadsdelen. Utveckling av verksamheten på Introduktionsenheten Kontinuerlig fortbildning och metodhandledning för att bygga upp en samsyn om vad uppdraget innebär.

Olika perspektiv på inkludering av nyanlända elever i forskning över tid 17 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Andra språksinlärare Elever som ska lära sig ett nytt språk att studera på. Kulturellt perspektiv Elever ses som bärare av en ”annan kultur” Identitetsperspektivet Vad innebär migrationsprocessen för elevens identitet? Rättighetsbaserat perspektiv elevernas förutsättningar – skolans villkor Dagens forskare framhåller att inkludering innebär att systemet måste förändras och anpassas utifrån individen.

KONTAKT: Göteborgs Stad Östra Göteborg Introduktionsenheten Eva Andersson Berglund Center för skolutveckling Laura Ruz-Haglöf