Konsumentverket informerar. Hallå konsument Hallå konsument är en rikstäckande oberoende upplysningstjänst för alla konsumenter. Den samordnas av Konsumentverket.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Christina Sehlén Eva Marzocchelli Skärvall Budget- och skuldrådgivare
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
SOCIALTJÄNSTLAGEN SoL
Sveriges Konsumenter •Sveriges enda konsumentorganisation •Äger Råd & Rön •Driver konsumentrådgivning •Fyller 20 år under 2012 •Representerar Sverige nationellt.
LAGAR OCH REGLER.
Finansinspektionen privatekonomisk utbildning Per-Arne Ström,
OM DET GÅR SNETT INTRODUCERA KAPITLET
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Budget- och skuldrådgivning
[Byt ut Avfall Sverige mot egna organisationen alternativt svensk avfallshantering där så är lämpligt.]
Konsumentkreditlagen
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
VAD KOSTAR LÅNET? INTRODUCERA KAPITLET
Bygg upp en stark ekonomi
Ekonomi i balans på äldre dar
Koll på pengarna Information och fakta för konsumenter.
2012 års skuldsaneringsutredning Ut ur skuldfällan SOU 2013:72.
DEL V VAR FÅR MAN HJÄLP MED PLANERING AV EKONOMIN?
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
Utbildning och information som konsumentskydd Ingrid Bonde, generaldirektör Finansinspektionen 23 november 2007.
Vår Kommun Samhällskunskap år 8.
BUDGET- OCH SKULDRÅDGIVNINGEN. VI HJÄLPER INVÅNARE I … Karlstad Grums Forshaga Hammarö.
Om det går snett INTRODUCERA KAPITLET
Vad kostar lånet?. Fula knep Varför betala i dag - när man kan betala i morgon?
Budget- och skuldrådgivningen i Karlskrona kommun
Hjälp oss göra Koll på pengarna ännu bättre!
Välkomna till informatörsutbildningen: Trygga din ekonomiska framtid Viveca Wallén Vrenning Finansinspektionen.
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
Ekonomi i balans på äldre dar
Välkommen till informatörsutbildningen: Pensioner och försäkringar.
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Samhällsresurser och fördelning
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Ekonomi och konsumentkunskap Syfte och kunskapskrav Åk.9.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
Bygg upp en stark ekonomi. BYGG UPP EN STARK EKONOMI Kronofogdens uppdrag.
Konsumenträtt Kap. 8.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 10 K Ö p A p Å k RE d IT KAPITEL 10 K Ö p A p Å k RE d IT.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Utredningar & lagstiftning om -Överskuldsättning & Skuldsanering -Översyn av utsökningsbalken Utredningar av vikt för Inkassobranschen 21 April 2016.
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Om det går snett TÄNK HEM yra och hemförsäkring l-räkning at Avgift till arbetslöshetskassan Telefon Övriga räkningar.
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Information från Överförmyndarförvaltningen
Budget- och skuldrådgivning
Om det går snett INTRODUCERA KAPITLET
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Utgifter på äldre dar.
Bygg upp en stark ekonomi
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Pensioner och försäkringar
Om det går snett INTRODUCERA KAPITLET
Konsumentverket informerar
Anna och Erik har varit kompisar länge
Konsumentverket informerar
Om det går snett INTRODUCERA KAPITLET
Nya skuldsaneringslagar
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Konsument- information och verktyg
Koll på pengarna? I Konsumentverkets broschyr ”Koll på pengarna” finns det tips och råd om hur man kan få koll på sin vardagsekonomi. Det här lektionsstödet.
Budget och skuldrådgivare
Skulder Av samhällskunskap och religionsläraren Matildha Grip.
Konsument-information och verktyg
Presentationens avskrift:

Konsumentverket informerar

Hallå konsument Hallå konsument är en rikstäckande oberoende upplysningstjänst för alla konsumenter. Den samordnas av Konsumentverket. KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Kommunernas konsumentvägledning Kommunerna är inte skyldiga att tillhandahålla konsumentvägledning men de flesta kommuner gör det. KONSUMENTVERKET INFORMERAR

De fyra rådgivningsbyråerna Konsumenternas bank- och finansbyrå Konsumenternas försäkringsbyrå Energimarknadsbyrån Telekområdgivarna KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Konsument Europa Har du en fråga om handel UTANFÖR SVERIGE? Konsumentverket har en egen enhet för gränsöverskridande handel, Konsument Europa, som hjälper dig som köpt en vara eller tjänst från ett land inom EU, Norge och Island. Konsument Europa erbjuder kostnadsfri rådgivning till konsumenter. KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Etiska Rådet för Betalteletjänster (ERB) Till ERB kan du vända dig till vid problem med betalteletjänster, t.ex. köp av bussbiljetter via sms eller spel till mobilen. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ARN är en myndighet med en opartisk roll. De prövar tvister mellan konsumenter och företag och fattar beslut om hur tvisten ska lösas. KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Här har konsumenterna störst problem Telekom (internet, tv, fast och mobil telefoni) Försäkringar (liv-, hem- och personförsäkring) Bank- och finanstjänster (investering och pension, privatlån och krediter) Juridiska tjänster (t. ex. vid skilsmässa, bouppteckning) KONSUMENTVERKET INFORMERAR

En jämförelse mellan Konsumentverket, Kronofogden och Socialstyrelsen. Olika normer KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Koll på pengarna? Hjälpreda för privatekonomin. Broschyren ger goda argument för en bra planering och många handfasta förslag på hur man gör sin egen budget. KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Budgetkalkylen KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Nio poster som står för en tredjedel av hushållens faktiska konsumtion Livsmedel Kläder och skor Hygien Fritid och lek Barn- och ungdomsförsäkring Förbrukningsvaror Hemutrustning Media Hemförsäkring KONSUMENTVERKET INFORMERAR

En obetald räkning växer snabbt … KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Budget- och skuldrådgivning – en obligatorisk verksamhet ”Kommunen skall inom ramen för socialtjänsten eller på annat sätt lämna råd och anvisningar i budget- och skuldfrågor till skuldsatta personer. Denna skyldighet gäller även under skuldsaneringsförfarandet och under löptiden för en betalningsplan enligt 9 §. Konsumentverket skall stödja och ge vägledning för den budget- och skuldrådgivning som kommunerna skall svara för”. KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Budget- och skuldrådgivning (BUS) Budgetrådgivning Skuldrådgivning Skuldsanering – stöd före, under och efter Frivilliga överenskommelser Arbete för att motverka överskuldsättning KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Fakta om budget- och skuldrådgivning Cirka 360 personer arbetar med budget- och skuldrådgivning 237 årsarbetskrafter Genomsnittlig väntetid är 4 ½ vecka men det förekommer väntetider på upp till ett år 74 kommuner köper sin budget- och skuldrådgivning 189 kommuner har sin tillhörighet i socialnämnd KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Skuldsanering Så skuldsatt att du inte på något sätt kan betala dina skulder på många år. Det är rimligt med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden. Inte pågående näringsförbud Bosatt i Sverige– eller ha en stark anknytning till – Sverige. KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Att tänka på! Ingå inte för många avbetalningsplaner för skulder Om klienten har skulder hos Kronofogden och har löneutmätning: Glöm inte att meddela kostnaden för god man eller förvaltare Kronofogden vet inte allt! Meddela ändringar i hyra m.m. KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Förändringar på gång Skuldsanering – förbättrade möjligheter för överskuldsatta att starta om på nytt. Förslag: Ny skuldsaneringslag Ny F-skuldsaneringslag Anknytningskravet inkluderat Föreslås träda i kraft 1 november 2016 En proposition kommer mars KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Barn och skulder KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Försäkringskassan Personen Andra aktörer Kommunen Konsument- verket Kronofogden Landstinget Soc. Sekr. God man LSS- hand l. BUS Bostads -bolag Samverkan viktig! KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Bra material KONSUMENTVERKET INFORMERAR

XXXX XXXX. KONSUMENTVERKET INFORMERAR

XXXX XXXX. KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Om du vill läsa mer Lisbeth Sandvall: Leva med skulder- bli skuldfri -olika faser i skuldsaneringsprocessen Från skuldsatt till skuldfri - Processer, strategier och påverkande faktorer Samverkan för en effektivare hjälp till skuldsatta Ingvar Nilsson och Eva Nilsson Lundmark: Budgetrådgivning en kortsiktig kommunal kostnad eller en långsiktig social investering med hög lönsamhet KONSUMENTVERKET INFORMERAR

Richard Ahlström: Dödsfall under och efter skuldsanering Överskuldsättning och ohälsa Är skuldsanering rehabiliterande? Ekström/Hjort: Det blir många nej - konsumtionens meningar och villkor för barnfamiljer med knapp ekonomi Om du vill läsa ännu mer KONSUMENTVERKET INFORMERAR