”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Berättande texter Kännetecken för berättande texter –
Advertisements

SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Kunskapsmedel – mer än en lärobok
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Kompletterande svensk undervisning Skolverkets augustikonferens
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
ATT VARA EN DUKTIG LÄSARE
Nyss så träffa jag en krokodil som körde runt i en bil
® LIBER Kalmar 20/ ® Liber Stjärnsvenskamode llen – alla ska med!
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Föräldramöte Klass 3A Ht -14.
Framgångsrikt läs- och skrivlärande i klassrummet
SVENSKA.
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
En läsande klass Träff 1 - Introduktion.
Bildspel som användes på nätverksträffen 24/11
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Läsa Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosalitteratur med (…) flyt genom att (…) välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Hur gör du för att förstå en text?
Kurs läs och skriv Återkoppling
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Skolutveckling via digitala medier
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Gå inte för fort fram! Anpassa till barnen.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Läs- och skrivutredningskurs
Tidig upptäckt – Tidiga insatser Umeå 28 april 2015
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkomna på föräldramöte 20/
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Måndagen 12 november 2012 Hur arbetar skolan med läs- och skrivutveckling? Hur kan du som förälder på bästa sätt stötta.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Konsten att läsa skönlitteratur
Föräldramöte Tomtebogård
Mål v 8 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Föreläsning Svenska II
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Argumenterande text.
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Vilken sång ska vi sjunga?
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Vilken sång ska vi sjunga?
Presentationens avskrift:

”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy of Education

Läsning är en social verksamhet som kräver att vi behärskar ett antal olika förmågor AvkodningFonologisk medvetenhet, bokstavskunskap (ljuden) koppla ljud till bokstäver, läsflyt med ortografisk läsning (helords-läsning) FörståelseStrategier, inferenser (koppla till tidigare erfarenheter), ordförståelse Motivation Egna text- och läserfarenheter, andras text- och läserfarenheter och inställning till utmaningar. (form) (innehåll)

Ordens form 1.Bornholmsmodellen utvecklar den fonologiska och fonemiska medvetenheten på ett lekfullt sätt. Fokus på ljuden – inte på bokstäverna. 2.Koppla ljud till bokstav. 3.Sätta ihop bokstäver till ord (ljuda). 4.Läsa flytande, helords-läsning (läsa ord som bilder). fonologisk medvetenhet → avkodning → läsflyt

tåg tå g Skifta fokus från innehåll till form Ta isär är ofta lätt Sätta ihop igen är ofta svårare med betydelse utan betydelse

Hämä hämä häkki kiipes langalle Tuli sade rankka, hämähäkin vei Aurinko armas kuivas satehen Hämä hämä häkki kiipes uuddellee

Imse vimse spindel klättra uppför trån Ner faller regnet spola spindeln bort Upp stiger solen torka bort allt regn Imse vimse spindel klättra upp igen

Vad behövs för en god läsförståelse?  Ordkunskap och begreppsuppfattning  Att kunna läsa på och mellan raderna  Att kunna göra textkopplingar (till andra texter och/eller till egna erfareneter)  Erfarenhet av olika slags texter, exempelvis skönlitteratur och faktatexter  Förmåga att använda sig av läsförståelsestrategier

Läsfixarna hjälper oss att använda läsförståelsestrategier: Spågumman - Förutspår handlingen eller ställer åtminstone rimliga hypoteser. Detektiven – Letar upp och klargör otydligheter som svåra ord och uttryck. Läs mer om läsfixarna i vårt bibliotek.

Reportern - Ställer frågor till texten och författaren – Vad?, Vem?, Hur? och Varför? Frågorna ställs på olika nivåer. Konstnären – Upplever texten med sina sinnen, exempelvis genom att skapa inre bilder. Cowboyen - Sammanfattar texten.

Hur mycket läsning behövs egentligen? Forskning visar att det krävs timmars läsning för att bli en duktig läsare. Om vi ägnade varje minut av varje lektion enbart åt läsning, skulle eleverna vara goda läsare när de slutar årskurs 6. För att kunna ta del av vårt samhälle (information, nyheter, instruktioner, diskussioner m.m.) krävs ett ordförråd på minst ord. Nio av tio ord vi lär oss, lär vi oss av skriven text. En sjuåring har ett ordförråd på ord. En sjuttonåring som har läst/lyssnat till texter regelbundet har ett ordförråd på ord. En sjuttonåring som inte har läst/lyssnat till texter regelbundet har ett ordförråd på ord.

Vad kan man göra hemma?  Läs med och för ditt barn och läs ofta  Välj inte alltid de mest lättlästa böckerna, utan variera och utmana.  Läs både böcker med och utan bilder. Tänk på att bilderböcker är skrivna för högläsning. Texterna är ofta för svåra för nybörjarläsaren.  Stanna upp och prata om innehållet – använd läsfixarna.  Läs och samtala om olika slags texter; skönlitteratur, fakta, annonser, brev/mail, recept. Om du som vuxen ”tänker högt”, visar du vägen!

Här kan ni få boktips Här finns fler tips om hur man kan arbeta med läsförståelse