Uppgradering - Kundperspektiv från AX 2009 –>AX 2012 Mekonomen Group.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Advertisements

Välkommen.
Fokus på kundvärde och teamutveckling - så utnyttjar vi Lean principerna för framgång Rickard Eriksson, produktionsansvarig på Elicit
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Test Center – en högre nivå
Examensarbete - ett projekt
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
En introduktion till SEB Way
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
MIIS 2003 – User Identity Lifecycle Management
Ett processinriktat arbetssätt
Introduktionskurs för användare Del 1
Arkitekturenheten © CSN 2010 IBM System Architect - CSN Örjan Carlsson, chef för Arkitekturenheten på CSN
Välkomna till en dag om eArkiv
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
Införande av Picsara 10.2 Oslo Universitetssjukhus Ett av Scandinaviens största sjukhus > anställda Budget på 18 mdkr Aktiva på ca 40 platser.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Internmöte Finansieringslösning nådd Telenor blir huvudägare med 90 % av aktierna och rösterna. Utfors blir Telenor Business Solution plattform.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Mamut Business Software 9.0 Nyheter & Försäljningsargument Håkan Carlsson, Leif Persson.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Kommunal verksamhetsutveckling Utveckling i samverkan behov, möjligheter & fördelar Föreningen Sambruk Claes-Olof Olsson Verkställande tjänsteman
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Framtidskartläggning
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Öka tempot i redaktionens digitala utveckling Hyr in en redaktionell coach för förändringsarbetet Som hjälper er att… - Identifiera och konkretisera mål.
Jollyroom Nordens största utbud till gravid, barn & baby 0-12 år.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Ladok3, informationsdag Arlandia, Målet med dagen Att sprida information om projektet och produkten Ladok3 genom att beskriva: »Vad har vi.
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Beslut att fatta under/efter Q1 2017:
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Time People Group Aktieträff Laika 13 februari 2018
Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
Christian Berner Tech Trade
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Införande av Samrådsgruppens klassificeringsstruktur för kommunala verksamheter i Sundsvalls kommun
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Infomationsdag ladok3-projektet
Presentationens avskrift:

Uppgradering - Kundperspektiv från AX 2009 –>AX 2012 Mekonomen Group

 Bileko grundades i början av 70-talet av Ingemar Fraim och Leif Möller, två entreprenörer med sinne för service och reservdelar. Affärsverksamheten som till en början bestod av att köra runt i Stockholmstrakten och leverera avgassystem utökades vartefter både geografiskt och sortimentmässigt.  1987 köptes butikskedjan Mekonomens 17 butiker upp i syfte att kontrollera flödet tillverkare - slutkund.  På 90-talet invigdes ett nytt centrallager i Strängnäs. Företaget etableras i Norge. 4:e AP-fonder går in som ägare. Omsättningen passerar 100 MSEK.  Börsintroducering på O-listan år  2006 blir Axel Jonsson-koncernen huvudägare genom av köp av grundarnas aktier. Historik

 Mekonomen Group består av Mekonomen Nordic, MECA, Sörensen & Balchen.  ” Vi gör ditt BilLiv enklare”  Bildelskedja som erbjuder lösningar för konsumenters och företag med olika koncept (butiker, verkstäder, försäkringar, bokningscentraler mm)  Verksamhet i de nordiska länderna (SE, NO, DK, FI, IS, Färöarna),Hong Kong.  Äger ca 350 butiker samt ytterligare som är franchiseanslutna.  2300 franchiseanslutna verkstäder. Äger ett fåtal stora verkstäder.  50 %  Börsnoterat på OMX Nasdaq.  Omsättning 2014: 5924 MSEK.  Huvudkontoret är sedan april 2014 beläget vid Torsplan i centrala Stockholm  Koncernchef Håkan Lundstedt Idag - fakta i korthet

Projekt Nya AX Resan mot

NAX - Bakgrund och vägen framåt  Sedan början av 2000-talet fanns MS NAV på huvudbolaget. I takt med fler och större verksamheter växte man ur systemet. AX 4.0 implementerades.  AX2009 implementerades på grossistverksamheten och befintliga AX 4.0 uppgraderades.  Behov av en modernisering av butikernas kassasystem. Gjordes försök med AX2009 och POS.  Efter upphandling och under ett års förstudietid validerades processer för AX2012. Slutsats: bättre förutsättningar i arkitekturen för viktiga områden såsom POS och WMS handdatorlösning.  Implementationsprojektet startades upp i oktober 2014 med Accigo som AX-partner.  Redan nu är en förstudie påbörjad för att lyfta nästa område från AX 2009 till AX 2012.

NAX-projektet i 3 punkter 2. Omfattning:  AX 2012 R3, Retail och HQ. Processer för: - Redovisning- Inköp- WMS, inkl. handdator - Anläggningstillgångar - Försäljning- Rapportering, MR - Kundreskontra- Butiksprocesser- Integrationer - Leverantörsreskontra- POS - Anpassningar (+ 100 bolag, TD)  Samtliga svenska butiker och huvudbolagets centrala funktioner  Planen är att stegvis täcka hela koncernen 1. IT Plattform – en förutsättning för fortsatta synergier och konkurrenskraft  En gemensam IT-strategi för en kostnadseffektiv och konkurrenskraftig IT ger grunden för effektivt logistikflöde och ökad servicegrad  Systemet Microsoft Dynamics AX 2012 R3

SE NO DK FI Den långsiktiga planen Mekonomen Sørensen og Balche MECA NO bildels katalog Meca online MBS, Meca online GrossistDetaljistVerkstadGrossistDetaljistVerkstadGrossistDetaljistVerkstad ASW, IBS Grossist AX Autodata Detaljist MekoEasy Grossist AX Detaljis t Legasy Autodata MekoEasy + MekoCat

NAX-projektet i 3 punkter 3. Uppdrag: Vi ändrar arbetssätt inte systemet (standardfunktionalitet) Ökad centralisering Mekonomen resurser i projektet för ägande och kunskap efter avslut Flexibilitet och fullt fokus. Det finns ingen ”bakre rad”. Fokus på de processer som täcker 95% av våra volymer, inte undantagen

Strategi uppgradering  Nyinstallation vs uppgradering  Uppdrag: sätta en template för Mekonomen Group  AX 2009 implementerat på flera bolag i olika domäner med egna lösningar och processer (avsaknad av)  Från en mängd anpassningar i AX 2009 till standard AX 2012  Butiksdatasystemet inte i AX 2009  Ny plattform i AX 2012 – uppgradering? Nyinstallation

Förutsättningar

Tidplan 15/415/624/ Utvecklingen klarPiloter Ett hundra enheter

Offensiv tidplan  Varför ?  Längre projekt blir alltid dyrare  Borgar för en fortsättning till nästa fas

Offensiv tidplan – hur gör vi? Förutom projektplan enligt ”best practice”…….  Kravställning  Väl genomarbetad analysfas. Inga avvikelser, inga CR  Standardfunktionalitet. Ändra processer, inte systemet.  Commitment från leverantörer att kraven ryms inom tidplan och budget  Prioriteringar:  Ändra scope, inte tid eller budget  Risker  Identifieras, värderas och åtgärdas löpande

Offensiv tidplan – hur gör vi?  Intern projektorganisation:  Interna resurser från varje led i verksamheten. Lead för varje område med mandat att fatta verksamhetsbeslut.  ”Early warning” - intern styrgrupp fattar beslut inom 24 tim  Erfarenhet från ERP/AX-implementationer och projektledning  Driftsättnings- och utrullningsschema för butiker  Tidig planering och noggranna förberedelser  Alla förutsättningar och beroenden på plats i god tid innan  Ta höjd för en omfattande logistikapparat och praktiska detaljer  Identifiera key users och ta med de tidigt i planeringen  Projektet avvecklas – överlämning till driftorganisation

Projektorganisation Styrgrupp Operativ intern styrgrupp Projektledning Lösningsstrategi Infrastruktur Systemarkitektur Integration Kvalitet Behörigheter Finance strategi Finance Retail Analysområden

Verksamhetsförändringar Införandeplan

 Införandeplan som styrande dokument Ex) Projektets kommunikationsplan  Målgrupper och kanaler. Informationsinnehåll och tidpunkter utifrån placering i matrisen Styrning NAX är högt prioriterat på alla ledningsnivåer vilket kommuniceras i alla sammanhang Förtroende Butiks- och ekonomipersonal från linjen är rekryterade till projektet Realisera införandeplanen

Förväntningar på verksamheten Alla svenska butiksbolag och Mekonomen Detaljist AB ingår i samma lösning med integrerad bokföring och gemensamma register för kund, leverantör kontoplan m.fl. Ställer höga krav på masterdata och standardiserade processer. Rätt från mig Lean ”Samma vattensäng”

Projektmetodik

Sure Step projektmetodik Fördelar:  ERP-anpassat standardiserat arbetssätt  Verktygslåda för vad som behövs, hur och när det skall utföras i olika projektfaser  Dokumentbiblioteket Rapid - utan anpassningar Accigos ”Aqua Macro” Fallgropar:  Vattenfallsfällan – snäva ramar kräver parallella aktiviteter  Tidskrävande. Urval nödvändigt  Human factors

Reflektioner

Framgångsfaktorer  Ny version AX 2012 R3 – relativt oprövad  POS: funktionalitet, tillverkardeklaration, kompetens  Ny WMS: kompetens  Tidplanen  Många parallella projekt. Samma resurser  Organisation och human factors:  Användare utsatta för mycket förändringar  Standardisering kräver verksamhetsförändringar  Prioriterat från ledningen  Engagerad styrgrupp  Interna resurser från linjen samt projekt/ERP/AX-erfarenhet  Tydlig projektdefinition  Transparens och högt i tak i projektet  Gemensam projektlokal – korta kommunikationsvägar, snabba beslut  Utrullning, inte big bang  Det är roligt att gå till jobbet Utmaningar

Lessons learned så här långt  Omogen produkt – kompetens är en bristvara ”Learning by doing - stigfinnare”  Lång startsträcka för en fungerande lösning Template för enkla flöden  Tappad tid är svår att ta igen. Inga marginaler Utrymme i tidplanen  Verksamhetensförändringar vs systemförändringar Möjlighet men också mer tidskrävande  Begränsningar i POS för SKVs tillverkardeklaration Full funktionalitet tillverkardeklarerad Invänta utveckling Tidplan

Frågor