Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica
Ta vara på barnens känsliga perioder Pedagogiken inom Montessori bygger på barnens egen utveckling, Maria Montessori visste det varje förälder redan vet nämligen att barn är nyfikna av naturen, fulla av nyfikenhet och upptäckarglädje samt ivgriga på att kunna lära sig nya saker. Maria Montessori upptäckte även att barnens intressen varierar med ålder och intressen.
Så här ser ett Montessoripass ut. Vi övar på finmotoriken där bla pincettgreppet ingår. vi övar väldigt mycket koncentrationen och att bli självständiga som tex: Klä på sig själva, skrapa tallriken själv, våga prata med andra barn i tex samlingen.
Här går vi på promenad. Vi övar på grovmotoriken genom att promenera, gå på ett led, klättra. Vi vill också synas med våra fina västar.
Här övar vi på samspel tillsammans med våra kompisar. Vi övar med barnen att dom ska bli mer sociala med att våga prata och visa sina känslor, vi har som regel på förskolan att alla barn ska få vara med och leka med alla, att kunna dela med sig av leksakerna och vänta på sin tur.
Här har vi vilan Här har vi en vilostund för kroppen så den kommer ner i varv
Hjälpa sig själva att bli självständiga Vi tränar dagligen barnen på att slänga sina egna blöjor och klä av sig själva därmed lära sig att ta ansvar för sina egna saker. Vi har även börjat med tygblöjor på barnen syftet med dessa är att barnen själva ska lära känna efter när dem behöver gå på toaletten/ pottan.
Röris/ Rythmik En gång i veckan har vi röris eller rythmik som vi kallar det då barnen rör sig till musik och på så sätt övar upp sin grovmotorik, balans lär känna sin kropp bättre. Att gå upp och ner för trappor inomhus och utomhus med lite vägledning av pedagogen gör att barnen blir mer och mer självständiga och blir mer stadiga.
Här äter vi lunch och mellanmål Vi använder alltid porslinstallrikar och småglas gaffel och knivar
Lässtund hos oss Mål från Lpfö-98; Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen.
Mål från Lpfö-98; Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer. De ska få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva, handla, röra sig och lära sig dvs. bilda sig utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska ” Jag kan själv!”
Vi hoppas på en härlig höst tillsammans med er och era fina barn!