 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sagan om den hungriga vargen
Advertisements

Aristoteles och Leukippos
Naturvetenskap.
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
Fotosyntes Visste du om att växternas gröna blad är livets solfångare? Om ditt svar är ja, då har du kommit en bit lång i det vi kommer att arbeta med.
En planet föds..
Vad är liv?.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Hur fungerar fotosyntesen? Näringskedjan. Kockarna.
PRESTATIONSTRIANGELN - GRUNDEN FÖR EN GOD PRESTATION
Vad är naturvetenskap i förskolan?
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Livets uppkomst.
Människans äldsta historia
En annan stor förändring… i människors liv som inte hände för sååå länge sen var när vi förstod att jorden snurrar runt solen. För ca 500 år sedan trodde.
Det industriella genombrottet
Repetition Djur- och växtcellens struktur.
Revolution Vad är en revolution?.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar.
Livets former Djur.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Hej! Välkomna till NO!.
Lite om fosterutvecklingen
Hållbar utveckling Vårt hem jorden Vårt hem jorden.
Alger och Svampar.
Matsmältningssystemet
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Bakterier & arkéer Mycket smått liv.
Mål: Människans organsystem, organens namn, placering och funktion.
Psykologins historiska framväxt
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Optik Läran om ljuset.
Lite om fosterutvecklingen
I mitokondrien sker det förbränning.
Vad ska du äta och varför ?
Historik Omkring år 1600 konstruerades de första mikroskopen. Då blev det möjligt att tränga in i en värld som tidigare varit okänd för oss människor.
1800-talet.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Läran om livet Biologisk mångfald Kapitel 1 i Spektrum Biologi
BI p Vårterminen 2011 BIOLOGI-BREDDNING. Mål ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Läran om livet Biologisk mångfald Kapitel 1 i Spektrum Biologi
FOTOSYNTESEN OCH CELLANDNINGEN
Livets utveckling Livets uppkomst.
Istiden, Stenåldern, Bronsåldern och Järnåldern
Biologi - Livets former.
Han delade på 1700-talet in alla levande varelser i olika grupper. Då utgick han från två huvudgrupper som han kallade RIKEN.  Växtriket  Djurriket.
Befolkningsökningen. Befolkningen ökade  Befolkningen ökade under frihetstiden, det blev fred. Det stora nordiska kriget hade tagit slut. Krigen, pesten.
Växtekologisk orienteringskurs Göteborgs Universitet 2011.
Inkluderar även viktiga youtube-klipp på bloggen:
Fotosyntes. Ungefär för 3 miljarder år sedan var jorden en ganska dyster plats. Inte den gröna plats fullt av växter och andra organismer som vi idag.
Ekosystem En plats där ett visst djur eller växt trivs Kan vara små som ett löv eller stort som ett hav! Här samsas växter, djur och döda ting.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Lös rebusen för att få reda på vad Veckans fördjupning handlar om!
Dopet till Kristus Romarbrevet 6:3-11
Jesus – enligt evangelierna Johannesevangeliet 14:1-11
Svampar Svampar är närmare släkt med djur än med växter
Naturlandskap blir kulturlandskap
Kolets kretslopp Kol är ett grundämne med det kemiska tecknet C i det periodiska systemet. Det finns kol i nästan allting som man äter och dricker. Kol.
Historia.
Etik & moral.
Etik & moral.
Religion.
Julavslutning 20/12 Vad minns ni från höstterminen 2018?
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
PRESTATIONSTRIANGELN - GRUNDEN FÖR EN GOD PRESTATION
PRESTATIONSTRIANGELN - GRUNDEN FÖR EN GOD PRESTATION
Skapelsen.
Presentationens avskrift:

 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar: Eleven visar hur upptäckten av fröets funktion förändrat samhället.

 Elevsvar 2 också E  ”Maten (växternas näring) räckte till fler människor och djur än innan, vilket gjorde att mindre folk gick hungriga som i sin tur gjorde att fler människor överlevde och befolkningsmängden ökade.  Detta gjorde att djuren och människorna frodades och man började se att man kunde tjäna pengar på jordbruket. Allt går runt i en god cirkel.”

b) Elevsvar 1 (E)  ”Vi uppfann mikroskopet och då kunde man lära sig mer om hur växter fungerar”  Kommentar: Eleven kan med hjälp av exemplet beskriva att ökade kunskaper om växter påverkat vår kultur och världsbild. Här finns ett exempel, men inte världsbilden förändrats. Alltså E.

 Elevsvar 2 (C)  ”Man behöver veta flera små detaljer som hur näring i jorden fungerar för att förstå hela sammanhanget. De hade nog inte gjort alla observationer och experiment som behövdes så man trodde att det var gudar som gav fröer till jorden. När man gjort alla odlingsexperiment och förstått att växten behöver näring så kunde man lita mer på detta än på gudarna”  Kommentar: Eleven resonerar kring att kunskaper och vetenskapliga metoder har utvecklats och förändrat människans världsbild. Eleven förklarar hur naturvetenskapliga undersökningar påverkat människans syn på jordbruk.  Alltså C.

Hur var livet innan? Hur blev livet efter upptäckten? (skillnader) Hur ändras människors tankar och känslor? Hur lever man sitt liv nu?

     

Elevsvar 1 (E)  ”När man kom på penicillin kunde fler människor bli friska och det blev fler människor på jorden”  Kommentar: Eleven ger ett eget exempel, men förklarar inte hur uppfattningen av omvärlden förändrades.

För A ska eleven ger ett exempel på en upptäckt inom området biologi samt beskriver hur världen uppfattades före och efter upptäckten. Elevsvar 2 (A) om preventivmedel  ”Dom hade nog samma förklaring för hur djur och människor blev till som för växterna. När man upptäckte hur det egentligen var med spermier som befruktar ett ägg kunde man bestämma när man ville ha barn. Det blev tryggare för kvinnan och familjen kunde planera sin framtid mer.”   Kommentarer: Eleven förklarar hur ökade kunskaper om befruktning påverkar vår syn på familjeplanering.

Elevsvar 3 A-nivå  ”När men blev medveten om att maten innehåller olika saker som fett och protein så kunde man välja mer vad man skulle äta. Innan uppfattade man nog bara att all mat gav energi. Efteråt förbättrades hälsan och människor lever längre”  Kommentarer: Eleven förklarar hur ökade kunskaper om livsmedel lett till större medvetenhet kring födoval och ökat livskvaliteten.

 Matilda tränade orientering. Hon ville höja sitt betyg till ett A och visste precis vad som krävdes. hon var noga med att ha laddat med energirik mat någon timme innan träningen.  När hon kom till skogen frös hon först, men det dröjde inte så länge innan hon fått upp flåset, andades snabbt och hon slutade frysa.   Använd dina kunskaper om biologi och förklara vad som händer med Matilda! Begreppen fotosyntes och förbränning och närliggande ord ska ingå i svaret.  Fotosyntes och förbränning  Ord och Begrepp som kan finnas med i ditt svar:  Fotosyntes  energi  syre och syrgas  klorofyll  kloroplast/klorofyllkorn  koldioxid  förbränning  mitokondrie  cell  blod 