Kundrelationer 1 inledning nuläget och utveckling i Finland synvinklar om arbetet i NVF.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VM Drift och Underhåll En Internationell tävling för väghållning Björn Eklund.
Advertisements

Medborgarundersökning 2015 Nacka kommun Tabeller och diagram Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2016/ Här visas värden utan felmarginaler. Det bör.
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Fossilbränslefritt Kronoberg
… … … … … … … … … 5. VIKTIGA UPPGIFTER PARTNER KUNDGRUPP VÄRDELÖFTE
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Nystart för nollvisionen
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Grön infrastruktur - Friluftsliv
AKTIVITETER RESULTAT EFFEKTER HÅLLBARHETS MÅL
Sammanfattning workshop kommunfullmäktige Del av arbetet inom Fördjupad översiktsplan Strömstad.
Gymnasiearbete 100 p.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Service, service, service!
Målbild och strategi för effektiv och nära vård år 2030
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Projektledare - Wille Kyrk
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Industriella revolutionen
Samverkan hälsingland
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Dagordning Hej och välkomna. 8:30 ESF projektet
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
planerare Kaarlo Saukonpää Utbildningsstyrelsen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Cykel information Agneta Nordström
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Nya hastighetsgränser
Trafiken. nu är lokalt förankrade trafikinformationstjänster
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Hållbar utveckling måste vara
Industriella revolutionen
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Navigatorn.
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Vatten i regionplaneringen – nu och i framtiden
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Verksamhets- och grupputveckling
Blodomloppet för vården
Presentationens avskrift:

Kundrelationer 1 inledning nuläget och utveckling i Finland synvinklar om arbetet i NVF

Kundrelationer 2 Kundorientering, en definition (P Skålen o J Quist, CTF, 2003) Förmågan att samla in information om konkurrenter och kundernas nuvarande och kommande behov/önskemål. Förmågan att sprida den kunskapen inom organisationen. Förmågan att ta konsekvenserna av marknadsinformationen i såväl planering som handling.

Kundrelationer 3 Vi måste förstå kundernas problem.

Kundrelationer 4 MÅL I KUNDRELATIONER Att lösa kundernas problem

Kundrelationer 5 Nuläget och utveckling i Vägförvaltningen, Finland Kundrelationsstrategi 2002 Segmentering av kunder Utvecklingsområden Kundgruppernas behov -forskningsprogram Servicelöftet Hur syns kundtänkandet i praktiken?

Kundrelationer6 Mål: Vi försäkrar oss om att serviceproducenterna uppfyller våra servicelöften. Vi utreder våra kunders förväntningar, behov och verksamhetsprocesser. Hela personalen har anammat ett kundorienterat handlingssätt. Vi planerar vår service utgående från kundernas behov. Våra kunder är nöjda. Vi är kundorienterade. Kundrelationsstrategi

Kundrelationer7 Vägförvaltningens interaktionsfält Kunder Tjänster produceras för att tillfredsställa kundernas behov Samarbetspartner Samarbetspartnerna har liknande målsättningar Serviceproducenter och -leverantörer är de som vi beställer våra tjänster och produkter av Uppdragsgivare uppställer villkor och mål samt skapar förutsättningar Väg- förvalt- ningen Värdenätverk trafikanten den som behöver transporter, information eller myndighetstjänster t. ex. olika tillstånd, avtal

Kundrelationer 8 Medborgarnas resvanor Samhällsstruktur, lokalisering Livsstil, inkomster, sysselsättning - Trafiksystemet: infrastruktur, utbud av kollektivtrafik, bilinnehav, möjlighet att använda bil Familjestorlek, livsfas, bostadssätt Ålder, fysisk kapacitet, kön - tillgänglighet - framkomlighet - hastighet, restid - komfort, transportkvalitet, flexibilitet - precision, tillförlitlighet - miljövänlighet - trafiksäkerhet - valmöjlighet - kostnad Samverkande faktorer Effekter Hur, med vilket färdmedel? Hur mycket? Hur ofta? När? Var? Varför? Individens resvanor Resvanor Behov Värden och attityder

Kundrelationer 9 Färdmedel Personbil Motorcykel Cykel Gång Kollektivtrafik Tung trafik Restyp Arbetsresor Tjänsteresor Skol- och studieresor Service och inköp Fritidsresor Befolkningsgrupper Barn ( år) Ungdomar ( år) Vuxna ( år) Äldre (65+ år) Funktionshindrade Tidpunkt Vardagsrusning Dagstrafik (vardag) Kvällstrafik Nattrafik Veckoslutstrafik Semesterrusning Sommar- / vintertrafik Varför? Vem? När? Hur? Reseinsatsen Utan bil Under km/år km/år Över km/år Yrkestrafik Hur mycket? Olika delar av vägnätet Landsbygd Stadsregioner och tätorter Huvudvägar Internationella förbindelser Var? Möjliga grupperingar

Kundrelationer Basindustri skogsindustri och skogsbruk kemiindustri tung metallindustri inhemska råmaterial (trädvaror,...) huvudvägarViktiga delar av vägnätet hamn- och flygplatsförbindelsernahuvudvägar stadsregioner och i tätorter gränsöverskridningsplatsförbindelserna landsbygd 7. Transport- och logistikbransch 2. Teknologiindustri tillverkning av maskiner, utrustning och transportmedel tillverkning av eltekniska produkter 5. Byggbransch: byggnadsindustri; husbyggande; jord- och vattenbyggande 3. Handel och annan service: partihandel; detaljhandel; annan service (bland annat turism) 6. Samhälls- och energiservice avfallshantering och underhåll distribution av bränslen stenkol- och torvtransport litettransportbehov omfattande "business" aktiviteter: internationell nivå nationell nivå lokal nivå import av komponenter export av produkter import av råmaterial import av konsumtionsvaror osv. 4. Livsmedelsindustri och landbruk inhemsk underleverans Segmentering av näringslivet

Kundrelationer 11 Utvecklingsområden Användning av kundrelationsdata och utveckling av kundundersökningar Systematisering av interaktion och samverkan Effektiv kommunikation

Kundrelationer 12

Kundrelationer 13

Kundrelationer 14 Vägförvaltningens portfölj

Kundrelationer 15 Kundgruppernas behov, forskningsprogram Forskningsprogrammets centrala mål är att skapa metoder för att systematiskt reda ut kundgruppernas behov att skapa systematik för att utnyttja kundinformationen att reda ut de olika kundgruppernas behov och önskemål om trafik och väghållning nu och i närmaste framtid

Kundrelationer 16 Forskningen är indelad i fyra huvudområden: 1. Människors mobilitetsbehov 2. Näringslivets behov 3. Behov förknippade med utveckling av områden 4. Utveckling av samarbetet

Kundrelationer 17 Forskningsprogrammet omfattar följande helhet: Systematik för att utreda behov och för att utnyttja kundinformation Befolkningens mobilitetsbehov Näringslivets behov Behov förknippade med regional utveckling Interaktiv planering och samarbete med intressegrupper

Kundrelationer 18 Servicelöftet Generaldirektör Eero Karjaluoto: "Avsikten med servicelöftet är att betjäna trafikanterna bättre. Med hjälp av servicelöftet förbättrar vi genomskinligheten hos vår organisation och utgår i allt större utsträckning från kunden. Den respons vi får hjälper oss med vår uppgift." Information för planering av resan Vintertrafik Trafiken sommartid Trafiken på byggarbetsplatser Tillstånd Kundservice

Kundrelationer 19 Kundrelationer i praktiken, t.ex. gruppering av medborgarnas resor har använts i olika planeringsprojekt och konsekvensbedömningar systematisk interaktion med ungdomar, Finlands Transport och Logistik, skogsindustri, turism bonus för kundernas tillfredsställande med områdesentreprenader gruppsamtal med trafikanter när vi uppgör infordrande av anbud till entreprenader årets kundrelationspris 2005: grinden till tätorten (idén från Danmark), trafikevenemang för skolelever

Kundrelationer 20 Kundrelationer i NVF MÅL Att koppla kundinformation i praktiken för att utveckla ledhållning. Steg 1 Nuläget, Projekt, år 2005 Steg 2 * national seminariet i Finland för andra utskott, nov 2004 * koordinering och inspirering av andra utskott, år * sammandrag och slutsatser av arbetet, år 2008

Kundrelationer 21 Kundrelationer, smågrupp Gro R Solberg (Statens vegvesen), Norge Olav Slaatsveen (Norges Lastebileierforbund), Norge Snorre Ness (Sintef), Norge Anders Berndtsson (Vägverket/HKn), Sverige Lars Hellström (Vägverket, Region Väst), Sverige Max Falk (Göteborgs kommun), Sverige Frank Hagerup (Vestsjællands Amt), Danmark Per Homann Jespersen (Roskilde Universitetscenter), Danmark Risto Murto (Vägaffärsverket), Finland Aini Sarkkinen (Plaana Oy), Finland Otto Kärki (Vägförvaltningen, Vasa Vägdistrikt), Finland Tuovi Päiviö-Leppänen (Vägförvaltningen, Expertenhet), Finland

Kundrelationer 22 Utredning av kundbehov och utnyttjande av kunduppgifter – nuläget i de nordiska länderna nyttiga baskunskaper i dagens seminarium frågor om kunder kundgrupper, prioritering av kundgrupper FoU, strategier, utredningar olika kundinformationskällor utnyttjande av kunduppgifter En webbenkät för alla 12 personer i Kundrelationer-smågruppen Konsulten (Maarit Wiik, Sito-Konsulterna) gör en sammanställning och vid behov frågar mera Tidsram: Enkät i april-juni, färdig i slutet av augusti, ska presenteras i nästa seminarium

Kundrelationer 23 Kundsynvinkeltemat i verksamhetsplaneringen Kundsynvinkeln har på ett sätt eller ett annat att göra med nästan alla utskotts verksamhetsområde. I verksamhetsplanering har bara ett fåtal utskott gett kundsynvinkeln en så stor roll som den skulle behöva. Ett utmärkt exempel är utskott 41 (drift och underhåll av vägar och gator) som har kundsynvinkeln som huvudtema. Utskottet har separat planerat hur kundsynvinkeln inkluderas i alla delområden.