Statschefen Sverige är en konstitutionell monarki Statchefens uppgifter är ceremoniella (att representera Sverige inåt och utåt) Ska hålla sig underrättad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riksdag och regering.
Advertisements

Demokrati.
Kommuner & landsting. Så funkar det Riksdag och regering har lämnat över en del av sin makt till Sveriges kommuner. Alla som bor och är folkbokförda i.
Har du det du behöver? Penna Papper
Så styrs Sverige.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Vem ansvarar för vad i kommunal vård och omsorg?
Demokrati Sveriges statsskick
Demokrati.
Till nästa vecka Läs i Millennium, s och svara på följande frågor:
Hur använder vi demokratin?
Socialstyrelsens tillsyn
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Missbruksutredningens förslag
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Det svenska politiska systemet
Styrelseskick.
Det svenska politiska systemet:
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
STATSSKICK.
EU.
Granskning, kontroll och utvärdering
Parlamentarismen Demokratins kärna.
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Så styrs Sverige.
Fullmäktigeuppdraget och kommunallagen
Demokrati, politik och val.
Så styrs Sverige.
Statsskick.
Demokrati.
Regering.
Riksdag.
Val 2014 och riksdagen.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Välfärd och Ideologier
Sveriges politiska system Parti och ideologi
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Onsdag 2/ Hur fungerar staten? Ylva Norén Bretzer.
Riksdag, Regering och ett ärendes gång
Riksdagen.
Regioner & kommuner Onsdag 9/ Ylva Norén Bretzer
Kommundirektörsföreningen mars 2015
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
1 Bättre liv i Skåne. 2 Skåne ─ en dynamisk gränsregion 2,3 miljoner 3,2 miljoner 1,2 miljoner 20 miljoner.
Vem gör vad i svenskt parlament?
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
TRE ORGANISATIONS- PRINCIPER 1.Territoriell organisering 2.Funktionell organisering 3.Sektoriell organisering (Petersson 2009:kapitel 3)
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
HOT MOT NATIONALSTATEN? DECENTRALISERING PRIVATISERING INTERNATIONALISERING.
DEN OFFENTLIGA MAKTEN Demokratipolitik: syftar till att förverkliga folkstyrelsens ideal Författningspolitik: syftar till att införa och förändra grundlagar.
Vad menas med värdegrund? En värdegrund kan beskrivas som en samling viktiga normer eller värden. Den gemensamma statliga värdegrunden reglerar statsförvaltningens.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Rättsväsendets funktion och organisation A. Allmänna domstolar (brottsmål, tvistemål etc.) Tingsrätter (48), Hovrätter (6), Högsta domstolen (1) B. Förvaltningsdomstolar.
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Hur styrs Sverige?.
Så styrs Sverige – Riksdag & Regering
Arbetsgivarfrågorna i ett statligt perspektiv
Gemensam värdegrund för statligt anställda
Hur Sverige styrs eller Vad är det för särskilt med staten?
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Regionkommun i Västerbotten
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Regeringen Så styrs Sverige!.
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
SÅ STYRS SVERIGE.
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Presentationens avskrift:

Statschefen Sverige är en konstitutionell monarki Statchefens uppgifter är ceremoniella (att representera Sverige inåt och utåt) Ska hålla sig underrättad om rikets angelägenheter Öppnar riksmötet Är ordförande i utrikesnämnden (Norén Bretzer sid. 59)

Riksdagen Den parlamentariska makten (tillsätter regering) Finansmakten (fattar varje år beslut om statsbudget) Regleringsmakten (stiftar lag efter förslag från regering, s.k. propositioner) Kontrollmakten över regering och statsförvaltning (Norén Bretzer, kapitel 3, Petersson, kap. 5-7)

Riksdagens organisation och löpande verksamhet 15 fackutskott samt EU-nämnden. Utskotten bereder ärenden och lägger fram betänkanden till kammaren. Alla utskott har 17 ordinarie ledamöter. Generellt sett är riksdagens makt stor när regeringen saknar egen majoritet. Styrande regler för riksdagen är regeringsformen och riksdagsordningen. Den nya statliga budgetpolitiken som infördes år 1997 har stärkt regeringens makt inom det ekonomiska området.

Regeringen (”Rosenbad”) Består av 11 departement + statsrådsberedningen (= ”statsministerns kansli”) + förvaltningsavdelningen Det löpande regeringsarbetet leds och samordnas av statsminister - regeringschef Fredrik Reinfeldt Av 3450 anställda i regeringskansliet är cirka 200 politiskt tillsatta Varje departement leds av en minister som är departementschef. 9 statsråd är inte departementschefer (brukade av massmedier förr ofta kallas för statsråd utan portfölj) Under resp. departementschef finns det (oftast) tre chefstjänstemän: statssekreterare, rättschef samt expeditionschef

”Regeringen styr riket” (RF 1:6) Betyder i praktiken att regeringen politiskt styr via förvaltningsmyndigheterna (s.k. förvalt- ningsstyrning) Lagstiftning, föreskrifter Ekonomisk tilldelning (statsbudgeten) Myndighetsinstruktion, regleringsbrev Utnämningsmakt Informell kontakt (se Norén Bretzer 2010:114)

Tre förvaltningsnivåer Stat Landsting/region Kommun – lokal myndighet (se statlig organisering Norén Bretzer sid. 112)

Statens territoriella indelning 21 län med länsstyrelser (leds av var sin landshövding) De flesta centrala förvaltningsmyndigheter lyder under regeringen som kollektiv (t.ex. AMV, Jordbruksverket, Skolverket, RPS, Socialstyrelsen) Det finns skilda regionindelningar inom skilda sektorer (organisationsreformer pågår, t.ex. 21 polismyndigheter ska bli en enhetlig myndighet, idag 10 arbetsmiljödistrikt osv.) Några statliga myndigheter lyder under riksdagen (bl.a. Riksbanken, Riksrevisionen, JO)

Relationen regering–centrala förvaltningsmyndigheter Centrala förvaltningsmyndigheter är formellt självständiga, men administrativt underordnade ett departement. De centrala förvaltningsmyndigheterna finansieras via statsbudgeten. Regeringen kan via sin förordningsmakt organisera statliga förvaltningsmyndigheter Regeringen får som kollektiv fatta beslut om centrala förvaltningsmyndigheter, men det får däremot inte ett enskilt statsråd göra (s.k. förbud mot ministerstyre)

Kommuner och landsting 21 landsting (inklusive 4 regioner) 290 kommuner Organisation för såväl kommuner som landsting regleras i kommunallagen (1991:900) OBS! Skilj på statliga och kommunala myndigheter (”kommunalt självstyrelse” (RF 1:1 och 1:7) kommunalt förtroendevalda (de flesta fritidspolitiker och indirekt valda)

Kommunal organisering Obligatoriska politiska organ i kommunerna är: a) Kommunfullmäktige/kommunstyrelse b) Valnämnd samt överförmyndare resp. överförmyndarnämnd Obligatoriska politiska organ i landsting/ regionerna är: a) Landstings- resp. regionfullmäktige b) Landstingsstyrelse/regionstyrelse I övrigt ger gällande kommunallag landstingen och kommunerna i stort sett rätt (”autonomi”) att utforma sina egna politiska organisationer.

Stat-kommunrelationer Kommunallagen (”den kommunala kompetensen”) Kommunal beskattningsrätt (RF 1:7) Destinerade statsbidrag Det kommunala planmonopolet (PBL) Statlig underställningsskyldighet Speciallagstiftning (SOL,HSL, LSS, skollagen osv.) Statlig kontroll och tillsyn (Länsstyrelsen, Centrala ämbetsverk) Det kommunala utjämningssystemet (”Robin Hood-skatten”)

Kommunernas uppgifter 1) Infrastruktur resp. miljöskydd (PBL, miljöbalken osv.) 2) Fritid och kultur (kommunallagen) 3) Förskolor-barnomsorg (skollagen) 4) Grundskolan, gymnasieskolan (skollagen) 5) Omsorgen om äldre och funktionshindrade (SOL, LSS, HSL) 6) Individ- och familjeomsorg (SOL, LVU, LVM) 7) Affärsmässig verksamhet (”allmännyttan”, energibolag, flygplatser osv.) 8) Särskilt riktade insatser (flyktingmottagning, adm. av ”gode män” osv.) 9) Teknisk förvaltning (gator, sopor, avlopp etc.) osv. osv.

Landstingens/Regionernas uppgifter 1) Hälso- och sjukvård (primärvård –sluten vård, somatisk vård – psykiatrisk vård) 2) Tandvård 3) Utbildning (t.ex. folkhögskolor) 4) Kollektivtrafik (ansvar ihop med kommunerna) 5) Kulturell verksamhet (t.ex. Regionteatrar)

Vad kännetecknar kommuner och landsting? De har ett brett legalt kompetensområde De har en rad myndighetsutövande uppgifter De har ett väl utvidgat självstyre genom direktval till sina fullmäktigeförsamlingar De ansvarar för huvuddelen av välfärdsproduktionen (”en decentraliserad välfärdsstat”) De har egen beskattningsrätt (proportionerlig skatt) och deras ekonomiska tillgångar är betydande