Vad kännetecknar en novell?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
NOVELL.
Advertisements

Vad kännetecknar en novell?
NOVELL Typiska kännetecken.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Analysera litteratur BERÄTTELSENS INGREDIENSER. Berättelsens ingredienser Intrig (intricare – ”trassla in”) – själva handlingen Inledningen (första raderna),
Novellens uppbyggnad och innehåll
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Skriven utifrån en enda händelse Få personer Utspelar sig under kort tid Beskriver en förändring mellan början och slut Ofta slut med överraskningar,
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Hur man använder EasyWorship del 1
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Kom igång med - Disgen Modul 3
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Torsdag 25 februari.
Vikingatiden Historia åk 4
Lärarstöd för att använda 1177.se
Väder.
Rödluvan och vargen.
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
KORT KJOL Christina Wahldén.
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
Satsdelar Så här hittar du dem!.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Novellanalys.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Begrepp och terminologi
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Vecka 43 Tisdag den 24:e oktober 2017 Dagens namnsdag Eilert Evert  
Att diskutera och argumentera!
Steg för livet
Iris Rosengren Larsson
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Nybörjarregler 2008 Gröna regler SSFs Regelkommitté 2008
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Vilhelm Moberg
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Balanserad hand öppning i NT
Affärskunskap.
Nycklar till litteraturen
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Ordklasser och akademisk text
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Vi kodar & programmera vår egen saga
Berättar om något som har hänt
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Vad kännetecknar en novell? Texten är kort Den är koncentrerad till en händelse – ofta med tillbakablickar för att ge perspektiv Få antal personer Miljön beskrivs kortfattat Den utspelas under kort tid Det förekommer ofta parallellhandling och s.k. klipp inspirerade från filmen Det är vanligt med inre monolog, dvs. läsaren får följa en persons tankar Handlingen börjar direkt utan någon lång inledning – en replik, en tanke, en fråga eller med att beskriva en person eller miljön. En konflikt – t ex en yttre händelse (punktering på sin bil på en öde landsväg) eller en inre konflikt (t ex man våndas inför ett svårt val). Slutet innehåller ofta en poäng, men det förekommer också öppna slut där läsaren själv får räkna ut hur det går

Några författares förklaringar till vad en novell är: ”Novellen bör verka överraskande som en nyhet. Den ska överrumpla läsaren med ett problem och söka lösa det i handling.” Ivar Lo-Johansson ”I en novell är det bättre att inte säga tillräckligt än att säga för mycket” Anton Tjechov ”En novell är en sammanhållen koncentrerad berättelse, kortare än romanen. Ett avsnitt av livet eller ett påhitt om tänkbart eller otänkbart liv. Siv Widerberg ”Noveller ska vara som kjolen på en kvinna: så lång att den täcker det väsentligaste och så kort att den uppehåller intresset.” Okänd

Använd liknelser Ett sätt att få läsaren att se en scen snabbt framför sig är att använda en liknelse. Några exempel: Havet glimmade som guld. Huset kändes livlöst som en grav. En kvinna, stor som en björn och insvept i sjalar som en mumie.

Välj dina ord Försök att använda ord som tydligare beskriver vad som händer. Skriver du ”Hon gick ut ur rummet”, undrar läsaren hur hon gick. Stapplade hon eller gick hon med bestämda steg, smög hon eller rusade hon? Använd dina adjektiv och adverb!

Några bra novellförfattare: Lars Andersson Gerda Antti Karen Blixen Pär Lagerkvist Roald Dahl Jan Fridegård Ernest Hemingway Selma Lagerlöf Pär Sahlin Fritiof Nilsson Piraten Edgar Allan Poe Hjalmar Söderberg Anton Tjechov

Novellanalys 1. Gemensamt i helklass: Vi läser novellen ”Maskrosen”, av Margit Bethlen(Magasinet aktiviteter 2, sid. 97-98) Vi gör en novellanalys tillsammans. 2. Träna två och två: Läs novellen ”Den första kärleken”. Gör en novellanalys tillsammans. 3. Enskilt: Läs novellen ”Att döda ett barn” av Stig Dagerman och gör en egen analys och lämna in.