Återberättande text Berättar om något som har hänt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Styckeindelning.
Advertisements

Röd tråd.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Insändare Insändare hittar man oftast i tidningar. Alla kan skriva insändare och i en insändare tycker man något. Ofta om en speciell fråga Det kan vara.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Novellens uppbyggnad och innehåll
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
F ÖRPACKNING PROCESSEN. Från första början har jag hittat på internet en bild på en intressant förpackning. Det var en förpackning för en kaffekopp, som.
Satsschema - Hur använder man det?.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.
Viktiga begrepp i historia
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Inför nationella provet i svenska
Berättande text Du ska skriva en berättande text. Den här texten skriver du inte till någon speciell person. Du behöver då inte tänka på att skriva hej.
Återberättande text Kurs C.
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
Huvudsats och huvudsats
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
Insändare Vad kan vi om insändare?
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Skriva meningar i huvudsats
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar. Kurs B: tala och skriva Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar.
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Företagspresentation
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Disposition.
KORT KJOL Christina Wahldén.
Satsdelar Så här hittar du dem!.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Argumenterande text.
Vecka 43 Tisdag den 24:e oktober 2017 Dagens namnsdag Eilert Evert  
Simhallen När, vem, vad, var Rubrik
Läsförståelse.
Vad är det här?.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Den 30:e augusti 2017 Dagens namnsdag Albert, Albertina
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Om Jordklotets historia
Hur skriver man en berättande text
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Verb Ett verb talar om vad någon gör eller vad som händer.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Typiska kännetecken för instruktioner
Ge tips och råd Inled med att kommentera personens situation eller planer. Använd gärna något av hjälpverben t ex kan, skulle kunna, borde. När du ger.
4, 8, 12… är ett exempel på en talföljd.
Erfarenhetsutbyte Börja med att gå laget runt och presentera hur arbetar ni arbetar idag på ert bolag och berätta om din roll i arbetet. Fokusera på en.
Nominativ Ackusativ Dativ
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Verb I denna PowerPoint kommer ni få veta lite om  verb I olika former och hur de används I den svenska grammatiken. 
Källkritik och historiska källor
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Rubrik med bildlayout Underrubrik
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
IR A + INFINTIV TENER QUE + INFINITIV
Algoritmer.
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
Rubriklayout Underrubrik.
Inför nationella provet i svenska
Rubrik med bildlayout underrubrik
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
Berättar om något som har hänt
Presentationens avskrift:

Återberättande text Berättar om något som har hänt

Rubrik Rubriken kommer först i en text Rubriken berättar vad texten ska handla om Rubriken är kort Rubriken har ingen punkt Verben i preteritum i en återberättande text Skriv tre olika rubriker som handlar om din första tid i Sverige

Inledning En inledning ska väcka intresse för läsaren En inledning skrivs i ett eget stycke Den ska vara kort och innehålla max tre meningar När? Vem/Vilka? Var? Varför? Skriv två olika inledningar om din första tid i Sverige

Styckeindelning Varför ska vi ha styckeindelning? Hur gör vi styckeindelning? Blankrad Indrag Stycke, stycke, stycke, stycke, stycke, stycke, stycke och stycke. Nytt stycke, stycke, stycke, stycke, stycke… Stycke, stycke, stycke, stycke, stycke, stycke, stycke och stycke. Nytt stycke, stycke, stycke, stycke, stycke…

Texten är händelser Nytt stycke Du ska berätta om något som har hänt Verben är i preteritum Du skriver i tidsordning Använd tidsord - tidsadverbial i början av meningarna Vilka tidsadverbial kan du?

Förslag på tidsord Först + verb + subjekt Sedan + verb… Därefter + verb… Efter (skolan, tiden i Boden, Skövdetiden) + verb… Till slut + verb… Skriv en mening med varje tidsord om din första tid i Sverige. Det blir fem meningar!

Kontrollera Titta på texten med händelser Har du rätt ordföljd? Har du första verbet i preteritum? Har du skrivit i tidsordning?

Avslutning Nytt stycke En avslutning har en kommentar om vad du tycker och tänker om det du har skrivit Här kan du skriva i presens Jag tycker att…. och jag vill…. Det här var… och jag önskar…. Skriv en avslutning till din text

Kan du skriva en återberättande text? Rubrik Inledning Text med händelser Avslutning Tre delar Nu har du lärt dig formen för en återberättande text Använd den när du ska återberätta om en händelse

Börja skriv Skriv en text om din första tid i Sverige Tänk på att alla tre delar ska vara med Läs igenom texten Passar rubriken till texten? Kontrollera verben Kontrollera ordföljden Läs högt för en kamrat Lämna texten till läraren