Bakgrund Barnkonventionen ratificerades 1990 Nationellt kompetenscentrum för anhöriga (NKA) bildades 2008 Förändringar Socialtjänstlagen och Hälso- och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De glömda barnen… Moni Höglund
Advertisements

Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när

Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Barnanpassad utredning
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
VIVA – sett föräldrar bråka eller själv blivit slagen GRINDEN – mamma eller pappa med psykisk ohälsa BIG – mamma eller pappa med missbruksproblem BARNBYRÅN.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Barnperspektivet inom vuxenpsykiatrin i Göteborg
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Rättigheter och rättsskipning
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Barn och stress.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
VIKTIGA BESLUT OCH SVÅRA VAL Om ungdomar och alkohol RUBRIK (Century Gothic 28) Text (Garamond 24)
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Syfte att öka kunskap som en del av Region Gotlands program för förebyggande av självmord, år Fakta, information och referenser:
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland livlinan.liv.se/barnanhoriga.
En lärarhandledning från MÄN
Kommunikationsprocesser
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Självkänsla.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Värdegrund Hos IK Zenith vill vi att barn och ungdomar har rättigheterna: … att få delta i idrott oberoende av förmåga … att delta på nivåanpassad bas.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Våga prata om psykisk ohälsa!
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Barn som närstående.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Barnkonventionen.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
För föräldrar till barn 6-12 år
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Tips för bättre kommunikation
Tonåren är en väldigt speciell 
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Bakgrund Barnkonventionen ratificerades 1990 Nationellt kompetenscentrum för anhöriga (NKA) bildades 2008 Förändringar Socialtjänstlagen och Hälso- och sjukvårdslagen ”Lex Therese” 2009

Vilken hjälp finns att få? Förut: Kontaktpersoner/placeringar Nu: Stödgrupper sen 1989 individuellt och i grupp Socialtjänst och frivilligorganisationer

Vilka är barnen? Riskfaktorer som kan äventyra barns hälsa och utveckling Alkohol och andra droger/läkemedel Psykisk ohälsa Separationer – skilsmässa, förlust av förälder Våld Somatisk sjukdom Kriminalitet Fattigdom Våld skadar mest Finns grupper för alla utom fattiga barn

Vad är en stödgrupp? Barn och ungdomar ges möjlighet att träffas i grupp med jämnåriga för att berätta, få stöd och kunskap om hur alkohol och andra droger påverkar deras liv

Fallgropar för vuxna Är ensam bärare Vill för mycket Ser inte sina begränsingar Lägger energi på fel saker Låter sig manipuleras/utnyttjas Vill bestämma Är för nära Har för mycket distans Akutstyrd Har ingen annan vuxen att rådgöra med Har tunnelseende Lovar för mycket Är otydlig Hjälper till varje pris Är undfallande Tar på sig föräldrarollen Fördömer föräldrarna Psykologiserar

Vem är vettig vuxen? Sätter barn och ungdomars välfärd före sin egen Ser sig som en inflytelserik och aktiv länk mellan de äldre och de yngre i samhället Deltar i samhället just där man befinner sig Känner ömhet och omsorg för de som är svagare Värnar integritet och gemenskap Har civilkurage

Diskutera med grannen Om du upptäcker ett barn – vem kan du samarbeta med? Varför är samarbete viktigt?

Hur är en vettig vuxen? Vågar lita på barnet, är närvarande och lyssnar till dess berättelse Visar att barnet är viktigt, värdefullt och att tid finns; att barnet inte stör Är rak och står upp för barnets rättigheter, fastnar inte i ”tycka synd-fällan” Bejakar barnets kärlek till föräldern bortom alkohol och andra droger Är lyhörd för barnets behov, låter det prata klart och låter barnet komma fram till sina egna lösningar Kontaktar elevhälsan vid oro för att barnet far illa Lovar bara så mycket som den kan hålla

Fundera en stund om du hade en vettig vuxen när du växte upp som kunde ge tröst, stöd och uppmuntran. Vad gjorde hen? Vad var det du ”fick”? Det du fick – kan du ge något liknande?

En hjälpande hand Bild på hand För att få tröst, stöd och uppmuntran

Ensam är inte stark! Barn har rätt att vända sig till vuxna för att få tröst, stöd och uppmuntran. Vettiga Vuxna vänder sig till andra vuxna. Det är aldrig barn och ungas uppgift att trösta och stödja vuxna.

I vilken bransch befinner vi oss när vi förebygger? Prevention handlar om att ta fasta på: Relationers betydelse Förmedla kunskap om sammanhang för att öka förståelse Bidra till ökad självkännedom Stärka gränser gentemot sig själv och andra

Hur kan det tillåtas i familjen? Inte talar öppet Inte känner tillit Inte visar känslor för varandra

Rollerna Bild

Vad kan hända? Att bli bjuden på alkohol när de vuxna dricker Att tvingas hålla sig vaken så mamma inte somnar med cigaretten Att pappa kör iväg full Att det inte finns mat hemma Att biobesöket blir inställt Att mamma är för trött för att göra matsäck Att det är stökigt och att det inte finns rena kläder Att jultomten sluddrar Att mamma hotar ta livet av sig om pappa inte slutar dricka

Vad påverkar? Tillgänglighet och attityder till alkohol och andra droger i omgivningen Individens sårbarhet När människor hamnar i kriser och svårigheter

Hur påverkas barn och unga? Sämre skolprestationer Ont i kroppen Sover sämre Äter mer - eller mindre Skadar sig själv Tidig debut för destruktiva beteenden där avsikten är att lindra

Hur kan vi upptäcka barnen? Vanligt är: Svårt att be om hjälp Gissar vad som är normalt Svårt att fullfölja uppgifter Ljuger trots att sanningen vore enklare Rädda för att bli svikna/övergivna Rädd för auktoritet Rädda för ilska och kritik Impulsiva Svårt säga nej Svårt för tillit Dömer sig själva skoningslöst Svårt att ha roligt Tar sig själva på stort allvar Svårt med nära relationer Reagerar överdrivet på förändringar Söker godkännande och bejakande Känner sig annorlunda Överdrivet ansvarstagande/ansvarslösa Extremt lojala utan anledning

Stärker barns och ungdomars hälsa och utveckling - skyddsfaktorer Förälder/föräldrar Familj Vänner och nätverk Vettiga vuxna Skola Utbildning Intressen På sikt: Partners Yrke Arbete/sysselsättning

Personliga rättigheter Att få känna och uttrycka känslor Att få respekt för vad jag tycker och känner Att få berätta om mina behov för någon Att få mina behov betraktade som lika viktiga som någon annans Att själv få ta ansvar för vad jag gör och ev konskekvenser Att ibland få ställa krav på andra Att få vara som jag är och tycka om mig själv Att få säga nej utan att känna mig självisk Att bli behandlad med respekt Att få be om hjälp och vänskap, jag kanske inte alltid får det, men jag har rätt att fråga Att ibland få vara ologisk Att få ändra mig Att få säga – jag vet inte Att få säga –jag håller inte med Att få säga – jag förstår inte Att få utveckla, lära nytt och förändras Att få må bra fast andra mår dåligt

Att fundera över Har du tänkt på någon särskild när du lyssnat? Kan du använda något av det du hört?

Tack för uppmärksamheten! Elisabeth Hagborg

Frågor att ta med sig Vad fyller alkohol för funktion? Vad är alkoholism? Vem kan bli alkoholist? När dricker man för mycket?