Frivilliga Automobilkåren och Bilkåren MTE Introkurs 2016-

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kårchefsråd i Södertälje
Advertisements

Vision MISSION VÄRDEGRUND
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Socialstyrelsens tillsyn
Välkomna till instruktörsträff om MTE
Utbildningskonferens Tylebäck 21 september 2013 KL 16:30 – 17:30.
Affärsutvecklare 112/Krisberedskap
Civilförsvarsförbundet Jönköpings län
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Malmo Karlskrona Halmstad Vaxjo Kalmar Visby Jonkoping Linkoping Nykoping Gavle Falun Harnosand Lulea Vasteras NORRBOTTEN VASTERBOTTEN VASTERNORRLAND JAMTLAND.
Skogsbranden i Västmanland 2014
Information om MTE för Länsstyrelsen N-län
SKÅNE. BLEKINGE KRONOBERG ÖSTERGÖTLAND KALMAR LÄN.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Kårchefsråd 9 – 10 februari 2013
Landstingsstyrelsens förvaltning
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Case Management (CM) I vår modell samarbetar landstinget och länets 12 kommuner Sammanhållet stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning En service.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Dels för ett effektivt förebyggande arbete
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Samverkan inom distriktet. Säkerhet i vardagen Material från MSB m fl. – GRATIS! Fallolyckor, trafik, brand och brott Det finns mycket man kan göra själv.
Information om MTE Falun
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Välkomna till introduktionsdag MTE
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING BLEKINGE LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING SÖDERMANLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Högspecialiserad självskadevård Vägen framåt Martin Rödholm Överläkare psykiatri, Med.Dr. SKL, Uppdrag Psykisk Hälsa Svenska Psykiatrikongressen
Personligt Ombud-nätverksträff 14 oktober 2015, Kävlinge.
Svenska Brukshundklubben Mona Brantlind.
Resultat grundkrav och prestationer 2015 PRIO-nätverket
1 Projekt Sambruk Jämtland Samnyttjande av resurser för medborgarnas bästa.
Räddningstjänsten i Norrtälje kommun Södertörns Brandförsvars- förbund Räddningstjänsten Storgöteborg Räddningstjänsten Syd.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. april 2016 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Jonas Eriksson:
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap …när det händer, där det händer! Vill du g ö ra en insats?
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Överenskommelse med Polismyndigheten. Polisens verksamhet regleras främst i polislag (1984:387) som ger polismän rätt att utrymma hus, rum eller annat.
Överenskommelse med Svenska Kraftnät och Trafikverket.
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap …när det händer, där det händer! Vill du göra en insats?
Kartläggning av huvudmännens styr- och ledningsdokument avseende hälsofrämjande hälso- och sjukvård En exempelsamling Milan Knezevic Presentation.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap En transportresurs att nyttja vid olika kriser i samhället såsom.
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Trelleborgs kommun Krishantering
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Antal olyckor januari-november
Kårchefsråd den 18 februari 2017
Kårchefsrådet 2017 Utbildning.
Antal olyckor januari-december
...mellan arbetsliv och utbildning!
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Månadsstatistik till och med april 2017
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Förgröningsrådgivning

Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Presentationens avskrift:

Frivilliga Automobilkåren och Bilkåren MTE Introkurs 2016-

 Rekrytera och utbilda förare till totalförsvaret  Sprida information om totalförsvaret Därutöver:  Verka för ökad trafiksäkerhet  Samverka med myndigheter, frivilliga försvarsorganisationer, trafiksäkerhets- och motororganisationer samt humanitära sammanslutningar Bilkårens huvuduppgifter

FAK Verksamhetsidé FAK:s verksamhetsidé är att utveckla förmågan att köra och hantera tunga fordon hos män och kvinnor Motivera och förbereda förarna att ställa sin kompetens till förfogande vid svåra påfrestningar när samhället så kräver Utbilda egna instruktörer för interna och externa utbildningsbehov.

FAK FAK är en rikstäckande (27 kårer) frivillig organisation med uppgift att vidareutbilda förare för att säkerställa den tunga trafiken i en krissituation. Vi har ett brett kontaktnät och samverkar med andra organisationer, myndigheter och företag. MSB - bekostar våra utbildningar Med NTF - Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande - har vi utbyte i trafiksäkerhetsfrågor. Där är vi också medlem. Med Sveriges Åkeriföretag har vi ett nära samarbete. Många av våra medlemmar är också aktiva åkeriföretagare.

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap En transportresurs att nyttja vid olika kriser i samhället såsom översvämningar, brand, kraftiga snöfall mm.

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  MSB har sedan 2010 tillsammans med frivilliga försvarsorganisationer, främst FAK och Bilkåren, byggt upp denna krisberedskapsresurs för transporter  Syftet är att skapa en transportresurs för myndigheter, länsstyrelser och kommuner  Detta åstadkoms genom att ”poola” transportresurser inom respektive regioner/län Bakgrund och syfte med MTE

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  Inledningsvis skall tio enheter byggas upp runtom i landet  Dessa skall kunna verka inom en radie på mil  En länsstyrelse skall ansvara för en MTE Ö ver hela landet

Placering MTE Norr – Skellefteå (Norrbotten)(Luleå) – Umeå (Västerbotten) – Östersund (Jämtlands Län) – Sundsvall (Västernorrland) Mitt – Karlstad, (Värmland, Örebro) – Stockholm (Mälardalen) – Gävle (Gävle-Dala) Syd – Hässleholm (Skåne) – Borås (V Götaland) – Jönköping (Jkp Län) (Eksjö) – Växjö (Kronobergs Län) – Kalmar (Kalmar Län) – Halmstad (Hallands Län) – Karlskrona (Blekinge Län)

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  Uthållighet skall vara minst 10 dygn  Inställelsetid från larm till angiven plats högst 8 timmar  MTE skall organisera sin egen förplägnad, boende, drivmedel mm och ej belasta insats som är aktuell  Övning av ledningen skall ske en gång om året i samråd med räddningstjänst, länsstyrelse, polis m fl. Krav p å en MTE

 Ansvarig länsstyrelse bestämmer organisationen för ”sin” MTE  Ansvarig länsstyrelse samordnar organisationen med angränsande länsstyrelser  Ansvarig länsstyrelse anger de behov av tilläggsutbildning som krävs t ex kran, lastväxlare mm MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap L ä nsstyrelses ansvar f ö r MTE

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap Organisation Ledningsgrupp 1 Enhetschef och 3 Ställföreträdare/ Operativ chef Bandvagnsförare, 25 st Bandvagnsförare/mekaniker, 2 st Bandvagnsförare/Bandtraktor- förare/Lastmaskin/Truck, 2 st Lastbilsförare, 20 st Bussförare, 7 st Elverksskötare, 14 st Ev Mekaniker/Ord, Terränghjuling/Snöskoter, 2 st Ord/Terränghjuling/ Snöskoter, 20 st Detta är en generell organisation av en MTE- pool. Förändringar görs utifrån respektive länsstyrelses behov.

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  Personalen rekryteras av FAK och Bilkåren  Personalen introduktions- samt grund- och repetitionsutbildas av FAK och Bilkåren  Utbildningskostnader betalas av MSB  Avtal om deltagande i MTE skrivs med respektive länsstyrelse  Innan utbildning påbörjas skall ordinarie arbetsgivare ge sitt godkännande MTE personal

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  Tillhöra FAK eller Bilkåren  Ha en livssituation som gör det möjligt att ställa upp med kort varsel  Ha en fysik och mental uthållighet som krävs vid övning och insats  Inneha körkortsbehörighet för de fordon som är aktuella  Genomgå grund- och specialutbildning såsom ADR (farligt gods), kran och lastväxlare mm, efter behov Krav p å MTE personal

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap Utbildningsstege Introduktion buss, lastbil, lastbil m släp Repetition buss Fortsättning buss Repetition lastbil/lastbil m släp Fortsättning lastbil/lastbil m släp ADR (farligt gods)

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  Vid insats skrivs avtal med den avnämare som utnyttjar resurserna.  Avnämaren svarar för den ersättning som utgår. Normalt avtal för deltids- brandman.  Avtalet säkerställer att avnämaren ikläder sig arbetsgivaransvar, arbetsmiljöansvar samt rehabiliteringsansvar. Villkor vid insats

Krisberedskap /manniska-och- samhalle/krisberedskap/Pages/default.aspxwww.lansstyrelsen.se/Norrbotten/Sv /manniska-och- samhalle/krisberedskap/Pages/default.aspx

Sätta upp en ny organisation med ca 10 MTE om 100 per MTE = 1000 avtal!! Nya kurser Krishantering, Krisledning, Motorsåg, Snöskoter, ATV, ADR mm Konsekvens Nya avtal med personal ur FAK och Bilkåren Krav på nya kurser Poola med TrV och SvK inte aktuellt!!! Introkurs 2016

MTE-uppdrag 2016 FAK MTE-uppdrag Bilkårens MTE-uppdrag aaaaaaa Skåne, Stockholm, Göteborg, Falun aaaaaaa Luleå Aaaa Aaa

Bandvagn grund snö för Trafikverket Prio Bandvagnsutbildning Avancerad 1 för Svenska Kraftnät inkl ESA Bandvagnsutbildning Avancerad 2 för Svenska Kraftnät inkl ESA prio Bandvagn grundkurs snö för Trafikverket Prio Bandvagn repetitionkurs barmark för TrV prio Elverksoperatör Grund SvK Elverksoperatör repetion SvK prio Bandvagn mekanikerutbildning för TrV* Rep lastbil med släp MTE Värmland Prio Instruktörsutbildning BV grund 2 för SvK Bandvagn grundkurs barmark TrV prio ADR Farligt gods TRV Bandvagn Avancerad 2 för SvK inkl ESA Prio Grundutbildning bandvagn barmark för Svenska Kraftnät Kompetenshöjande instruktör för Svenska Kraftnät Kompletteringsutbildning bandvagn avancerad 1 för Trafikverket* MSB övriga uppdrag till FAK och Bilkåren 2016 FAK uppdrag Trafikverket och Svenska Kraftnät Bilkårens uppdrag till Svenska Kraftnät och Trafikverket Aaaa Aaa

Introkurs 2016-

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  Bandvagnsförare är i dagsläget avsedda att köra för Svenska Kraftnät eller Trafikverket. De är planerade ingå i MTE i ett senare skede. Detta innebär av den som har det högst prioriterade uppdraget disponerar det antal förare som krävs.  Elverksoperatörer, vars uppgift är att serva och tanka större elverk, hanteras på motsvarande sätt. Bandvagnar