Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Swot - analys.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Att tänka på inför lönesamtalet
Att arbeta praktiskt.
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Ett processinriktat arbetssätt
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Mål- och resultatstyrning
Process: Lönekriterier
Lönesamtalet.
Verksamhets-perspektivet
Strategiska perspektiv på verksamheten
STs lönepolitiska plattform Lönen ska vara bra för både individen och verksamheten ! En lönesättning som uppfattas som rättvis av alla på en arbetsplats.
Personalpolitisk inriktning
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Suhf:s arbetsgivardag – om lönesamtal Bakgrund Lönesättande samtal huvudregeln – uh- sektorn har ett undantag.
Familjerådgivningen på familjecentralen Ett sätt att samarbeta Familjecentralen.
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
Samverkan. Förhandlingar Inflytandeförhandlingar Intresseförhandlingar Tvisteförhandlingar Kollektivavtalsförhandlingar.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
SAMTALSMODELL och din lön i Skellefteå kommun
Lönesättande samtal Rals 2012
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
KFS- Utbildningsavtalet
Heby kommuns kvalitetspolicy
LOKAL LÖNEBILDNING.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Strategi för Bästa Heby
Utveckla lönebildningen
Vision för rätt lön.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vision för rätt lön
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Mål –resultat – lön.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Förhållningssätten.
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Verktyget Utmärkelsen….
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Lönesamtal och bedömningsområden
Chefsverktyg vid lönespridning – Önskvärd lönekurva
Lönesamtal och bedömningsområden
Bedömningsområden för teknisk och administrativ personal
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Västvärlden, Sverige och Söderhamn står inför en mycket stor utmaning och stora möjligheter beträffande flyktingmottagandet Söderhamns kommuns vision:
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
KFS- Utbildningsavtalet
LOKAL LÖNEBILDNING.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

Lönekriterier – ett stöd till chefer

Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna baseras på de parametrar som den anställde bedöms utifrån under medarbetarsamtalet.  Lönekriterier ska vara kända för medarbetarna och svara på frågan vad det är inom den egna verksamheten som generar belöning.  Ska vara ett styrmedel som motiverar medarbetare till bättre prestationer  Innan man påbörjar arbetet med lönekriterier är det viktigt att ha landat i en kompetensprofil som grundar sig på verksamhetens affärsidé, mål och vision

Vilka ska delta i arbetet med att ta fram lönekriterier?  Ska vara med:  Verksamhetschef  Rektorer  Representanter från arbetstagarorganisationer  Kan vara med:  Representant från HR  Med fördel ska man vara minst 50% kvinnliga deltagare.  Behåll gruppen relativt liten, max 5-6 deltagare men återkoppla till samtliga rektorer och arbetsledare för att ge dem möjlighet att ge feedback innan slutgiltiga lönekriterier sätts.

Lönekriterier ska aldrig baseras på följande grundkrav – dessa ska ses som en självklar del av arbetet  Utföra arbete  Följa ordningsregler  Följa arbetsmiljöregler  Samarbeta  Vara lojal

Arbetsgång och mål med respektive del i processen 6. Lönekriterier Slutligen är det dags att konkretisera det man har kommit fram till genom arbetsprocessen och forma ett fåtal lönekriterier som ska ligga till grund för den individuella lönesättningen i verksamheten. 5. Hur ska vi arbeta Därefter gäller det att landa i en gemensam syn på hur man ska komma fram till ovannämnda förbättringar i verksamheten. 4. Förbättrings-/förändringsarbete I nästa steg handlar det om att komma fram till vad som måste förbättras inom verksamheten för att man ska kunna möta de utmaningar som har kartlagts i det 3:e steget. 3. Utmaningar framöver (SWOT-analys) Här gäller det att komma underfund med vilka utmaningar man ser för verksamheten framöver? Såväl interna som externa. 2. Målgrupper – för vem? Nästa steg handlar om att göra klart för vem, eller vilka, som verksamheten bedriver sitt/sina uppdrag? 1. Gemensam syn på uppdraget Det första steget i arbetsprocessen är att tillsammans reda ut vilket eller vilka uppdrag verksamheten har och vilka gemensamma mål man strävar efter så att man har en gemensam syn på företagets uppdrag.

Lönekriterier kopplade till verksamhetsutvecklingen  Nedan följer förslag på frågor att besvara i samband med processen för att ta fram lönekriterier för sin verksamhet.  Steg 1 - Vad är vårt uppdrag?  Vilka tjänster erbjuder vi inom verksamheten?  Vem har definierat vårt uppdrag?  Om vi vore elever/deltagare och föräldrar hur skulle vi då definiera vårt erbjudande?

Lönekriterier – kopplade till verksamhetsutvecklingen (forts.)  Steg 2 – för vem?  Har vi en eller flera målgrupper?  Vilka målgrupper är viktigast respektive minst viktiga?  Steg 3 – vilka utmaningar står vi inför?  Påverkas vi av några politiska beslut?  Hur påverkas vi av den demografiska utvecklingen?  Finns det andra utmaningar, externa såväl som interna, som vi behöver ta hänsyn till?  Steg 4 - Vad ska förändras och/eller förbättras?  Vad ska vi göra för förändringar för att bättre kunna bemöta de utmaningar som väntar?

Lönekriterier – kopplade till verksamhetsutvecklingen (forts.)  Steg 5 – hur ska vi arbeta?  Hur ska vi på ett konkret sätt förbättra verksamheten utifrån den förbättringsförslag som har framkommit?  Steg 6 – lönekriterier (hur)?  Utifrån svaret på föregående frågor ska ni ta fram de viktigaste nyckelorden för hur ni ska arbeta. Här är det viktigt att inte använda för många begrepp utan att förslagsvis ta fram fem stycken.

Exempel på sammanställning av svar till respektive steg Steg 1 Exempel: Bedriva undervisning Steg 2 ElevernaDeltagare Steg 3 Föräldrar ställer större krav på delaktighet i skolan Steg 4 Vi ska skapa bättre möjlighet för föräldrarna att vara delaktiga Steg 5 Föräldrarna ska erbjudas delaktighet genom att vi: Ger bra information om verksamhete n Skapar möjligheter för föräldrarna att medverka i undervisning en Steg 6 Informations- arbete Föräldra- medverkan