Tågtrafiken i Skåne Nordväst idag och i morgon? vad vill inom Pågatåg Øresundståg
1 Så här kör och stannar tågen idag
1 Bilden visar Skåne Nordväst – utan kommungränser. Västkustbanan är gråmarkrad, Råådalsbanan rödmarkerad och Skånebanan grönmarkerad. De elva kommunhuvudorterna är markerade med grönt. De stationer, som idag har tågstopp inom Skåne Nordväst är markerade i svart färg. Näraliggande orter utanför Skåne Nordväst med tågtrafik på Västkustbanan, Råådalsbanan, Skånebanan, Södra stam- banan och Skånetrafikens tåg 7 (Hässleholm-Markaryd), till vilka anslutningstrafik med buss och Närtrafik är möjlig, är markerade med lila färg. Tre kommunhuvudorter, Svalöv, Höganäs och Örkelljunga saknar tågtrafik.
2 Så här kör och stannar tågen i höst
Bilden visar Skåne Nordväst – utan kommungränser. I augusti får Skånebanan en ny station : Kvidinge (blåmarkerad) blir en ny tågstation 2 Så här kör och stannar tågen i höst
3 Så här tänker man sig Söderåsbanan om 5 år
Bilden visar Skåne Nordväst – utan kommungränser. Inom de närmsta 5 åren trafikeras Söderåsbanan (blå- Markerad) från Malmö i söder till Åstorp i norr med fyra nya stationer: Kommunhuvudorten Svalöv blir ny station Kommunhuvudorten Åstorp får direkt tåg till och från Malmö Kågeröd och Billesholm blir nya tågstationer 3 Så här tänker man sig Söderåsbanan om 5 år
4 Så här går tankarna kring Västkustbanan
4 Bilden visar Skåne Nordväst – utan kommungränser. Långt framskridna planer finns att införa tre nya tåg- Stopp på Västkustbanan norr om Helsingborg: Barkåkra i Ängelholm blir ny station Förslöv I Ängelholm blir ny station Vegeholm i Helsingborgs blir ny station i gräns- landet Helsingborg/Höganäs/Ängelholm – Höganäs, som inte har någon egen station får då en station in på knuten
Så långt planer
Så långt planer - nu dags för nya tag!
5 Förlänga Söderåsbanan till Ängelholm ? - skapa ett sidospår till Västkustbanan
5 Förlänga Söderåsbanan till Ängelholm ? - skapa ett sidospår till Västkustbanan Bilden visar Skåne Nordväst – utan kommungränser. Söderåsbanan till Ängelholm…och varför nu det då? Genare och snabbare förbindelser mellan nordöstra och Nordvästra Skåne Nordväst (notera särskilt Ängelholms flygplats ) Genare och snabbare förbindelser mellan sydöstra och Nordvästra Skåne Nordväst (notera särskilt Ängelholms flygplats ) Helsingborg C avlastas bytesresenärer Trafiknod i Åstorp för tåg i nordsydlig och östvästlig riktning Svalöv, Kågeröd, Billesholm och Åstorp hamnar längs en stor tåglinje och inte på ett stickspår från tågnätet kring Malmö Sidospåret via Åstorp torde under- lätta under tiden för utbyggnad av dubbelspår mellan Helsingborg och Ängelholm
Tåg på sträckan Malmö - Göteborg Gulmarkerade turer körs hela sträckan Malmö-Göteborg Blå- och gråmarkerade turer körs endast del av sträckan
Gulmarkerade turer körs hela sträckan Göteborg-Malmö Blå- och gråmarkerade turer körs endast del av sträckan Tåg på sträckan Göteborg - Malmö
Malmö-Göteborg Göteborg-Malmö
6 Förlänga Skånebanan? - och korta restiden mellan östra och västra Skåne Bilden visar Skåne Nordväst – utan kommungränser. Skånebanan i en ring runt Helsingborg…vad kan finnas för mening med det? Kortare restid Helsingborg- Hässleholm/Kristianstad Tillgängliggör industriområdena i norra Helsingborg för tågpendlare österifrån Nytt stationsuppehåll vid gammal station i Hasslarp Tågslingan Åstorp-Ödåkra-Helsingborg-Bjuv-Åstorp kan ge inspel för nya funderingar om lokala tåglinjer, som stödjer utvecklingen enligt Skåne Nordvästs strukturplan
Synpunkter! Fler idéer!