Sökmotoroptimering Daniel Larsson – Expandtalk.se En introduktion till.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skriv för att bli hittad Sökmotoroptimering (Lite om SEO-arbetet)
Advertisements

Marknadsföring & Internet
När Du laddat ner Appen kommer den att finnas nere i högra hörnet på din Google sida. Det enda Du kommer använda Google till är att skriva in sökobjektet.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 3 - Offsite.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 1. Innehåll Dagens agenda.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite.
13:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Onlinemarknadsföring Onlinemarknadsföring kan användas i marknadskommunikationens olika faser: den kontaktskapande.
En väg in för utlandsutbildad vårdpersonal Projekt i landstinget Västmanland
MTG och Tele2 sänder TV i mobilen. MTG  Nordens och Baltikums ledande kommersiella TV- och radiooperatör  Integrerad fri- och betal-TV plattform som.
Handel i världen.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Helårsrapport 2015 Vårdgivarguiden. Innehåll  Om rapporten  Om Vårdgivarguiden  Besöksstatistik 2015  Leveranser 2015  Måluppfyllelse i styrkortet.
PKs Event Planner- cykel PKs Event Planner- cykel UPPSTART (CA 6-4 MÅN INNAN) Möte – Sker samtidigt som uppstartsmöte med Event Service eller i nära sam-
Att skriva för människor Att skriva för sökmotorer.
| Gratis samhällsinformation I en webbportal för nyanlända på 10 språk Svenska Arabiska Ryska Tigrinska.
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
GAFE – steg 1 introduktion Mer information finns på: Iktsamordningenlund.wordpress.com.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Hur man använder EasyWorship del 1
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Zytona Project Report Budget CV Site Map press
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Uno. Användarinstruktion.
Automatic Delivery Rewards
Kommunikationskanaler som Webb & Facebook
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
genererar nya beteenden och möjligheter
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Förslag navigation.
Arbetssökning vid arbets- och näringsbyrån
Lärarstöd för att använda 1177.se
Jägareförbundet SKARABORG
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Brainstormingaktivitet
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Säker användning av dator och nättjänster
Information till alla regionens medarbetare
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Nätverk för lärare på fritidshem
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Agenda Kaffe och fralla Välkomna Presentationsrunda, kort introduktion till dagen Läget i projektet, vad händer 2018? Genomgång av viktiga.
Det här är ett bra ställe för en uppdragsbeskrivning
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Synliggörandeprojektet i Laholm
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Google Analytics 2014 Tiina Thölén.
Kommunikations- och insamlingsenheten Bert Åberg
Tips Fram till ”EDOC – Din verktygslåda” är det bara att klicka på…
Typiska kännetecken för instruktioner
planerare Kaarlo Saukonpää Utbildningsstyrelsen
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
8 tips för dig som redaktör
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Så här infogar du den här bilden i en egen presentation
The customer journey Kall Evaluation Conversion Vem är här? Vad ska de
Välkommen !.
Linkedinexpert Salesnavigator .png .png text text
Alla kan läsa och hör sen!
Säljutbildning Presenteras av [namn].
App för lön Heroma MinLon
Ersättningskollen.
UTBILDNING FRIDA Fordonskontroll XXXXXX
Så här infogar du den här bilden i en egen presentation
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Så här infogar du den här bilden i en egen presentation
Presentationens avskrift:

Sökmotoroptimering Daniel Larsson – Expandtalk.se En introduktion till

Kontakta mig? Public Profile Public Profile

Agenda  Målsättning & Strategi  Vad är sökmotoroptimering  Optimering  Mätning och organisation  Verktyg

Är sökmotoroptimering bra?

Diskussion SEO 1.Du ska bygga en ny webbplats – vilka sökord använder du? 2.När man söker på företagsnamnet är det negativ kundkritik. Hur agerar du? 3.Du ska lansera en ny webbplats som har 80% av sin trafik från det organiska söket. Hur byter du webbplats utan att tappa alla besökare. 4.Din webbplats tappar 30% av dina besökare hur felsöker du? 5.Du får inga leads - hur agerar du?

Problem att övervinna - Inhouse problem: Från taktik till strategi - Byrå problem: ”Corporte antibodies” Tid Synlighet Högt förtroende

Marknadsföringsgurus Philip Kotler – tradtionell marknadsföring Seth Godin – Inbound marketing/permission marketing Chris Anderson – Long tail & makerrevolutionen Rand Fish – Moz.com ”Whiteboard Friday” Matt Cutts och Maile Ohye - Google

Tjäna pengar Konkurrenter Varumärkes- byggande Leads Rekrytering Ryktes- spridning Syftet med sökmotoroptimering Utvecklingen från fula metoder till SXO Exempel – Postkodlotteriet, SMS Guld

Sökresultat – mer och mer är betalda Google annonser 62% klickar på första resultatet. 90% på de första 3. Sökresultatet varierar från land, mobil-desktop

Serpen Knowledge graph - förändring med bilder, video, kartor, appar, Google Business SEM vs SEO Mobilsöket och mobile assistenter (SIRI) Lokal söket

Hur fungerar en sökmotor? Google, Bing, Duckduckgo Facebook, Youtube, Appstore, Linkedin, Twitter Rankbrain, rankingfaktorer och Google filter

Vad är sökmotoroptimering? Sökbeteendeanalyser och nyckelord Onsite optimering av landningssidor Offsite optimering och outreach Infrastruktur Ranking och rapporter

Long-tail 15% av alla sökningar har aldrig gjorts tidigare 25% använder bara ett ord I genomsnitt används tre ord Slutsatser: Bygg landningssidor mot de olika orden Gör en sökbeteendeanalys av kundsökning Gör en gap-analys av konkurrenter

Sökbeteendeanalys Googles sökordsplanerare i Adwords kombinera med Excel (pivottabeller)

Sökord - CTR – position – genomsnittliga sökningar

Verktyg för sökordsanalyser Google trends Keywordtool.io Keyword.io Google Keyword Planner Excel

Diskussionsfråga 1. som erbjuder utländska affärsresenärer tjänster. Han har ingen budget men en WordPress sida hur ska han marknadsföra den?

Vad är onsite optimering? Titlar, metabeskrivning, brödtext, bilder, rubrik, länkar CTR Rankingfaktorer

Bygga landningssidor Optimera för sökorden

Design Lång klick och kort klick Använd professionella teman

Google Filter

EAT -formeln och kvalitetsgranskning Expertize, Authority och Trustworthy Google Search Quality Rating Program – Confidential

Länkar Betydelsen av länkar? Trustflow, Citationflow och risknivåer

Indexering Google Search Consol och att sajten indexeras korrekt 30% av allt innehåll på Internet visas inte!

Teknisk SEO Inte ovanligt med flera hundratusen fel på en stor webbplats!

Pagespeed

Mobil SEO Responsiv sajt ASO (App Store Optimization)

Migreringar av webbplatser Vanligt att tappa sajtens kraft Behåll innehåll om möjligt Behåll URL:erURL:er Peka om till nya sidor Mät allting (nyckelordsranking, trafiknivåer, crawlings problem, seo-violations)

Benchmarka mot konkurrent

Viktigt att kombinera SEM med SEO Kvalitetsresultat, sökordsrapporten

Rankingverktyg Viktigt att följa upp positioner och ranking

KPI:er

Leadsgenerering Besökare på webbplatsen Passiva och aktiva leads Konverteringsoptimering Program ex. ProspectEye, Prospectfinder, Google Analytics

Black hat tekniker Negativ SEO Content autmation och spinning Spamlänkar, robotar och bots Maskar (conficker) SEO hacking – Zero day vulnarabilities

Hur ser ett projekt ut?

404:or 301 ompekningar 302 tillfälliga sidor

Verktyg SEO Frog – onsite optimering SEO Tools for Excel – kolla länkar SEM Rush/SEOLytics – se sökordsranking Google Analytics – hur sajten mår Google Search Consol Google Keyword Planner - se sökvolymer – Brainstorming Diverse tillägg i Chrome SearchMetrics/BrightEdge Moz (tidigare SEOmoz) Scrapebox Linkreserchmanager – to find bad links Ahref Google docs tools

SEO Frog Scanna igenom en sajt – förslag på sajt?

SEO for excel Kolla igenom en sajt