Söderslättspartiets vision 2010. Kommer du ihåg? Redan 2010 var SÖS förslag stadsgata = lokal ringväg men ej hamninfart Frågan är öppen tills Infartsberedningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
En översyn av riksintressen pågår
Nordisk slutkundsmarknad
Torsdagen den 27 februari Nya märkliga turer i Kullavägsfrågan. Visste Du * att Stadsbyggnadskontorets rapport ger en osann bild av vårt alternativ? *
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Byte av höjdsystem till RH2000
Hearing södra skärgårdens infrastruktur Utan en fungerande infrastruktur försvåras möjligheterna till en levande skärgård.
Regional digital agenda för Östergötland
Ortsutveckling i Sparreholm Sparreholms Bygderåd 17 januari 2011.
Utredningens förslag. SEKO:s ställningstaganden i remissvaret. Tidpunkter för beslut i Riksdagen. Vad gör SEKO? Tidigare erfarenheter. Medlemmarnas villkor.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Leder en ny lokalförsörjnings-process till bättre nyckeltal?
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Inriktningsplanering för
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Förslag till verksamhetsplan med ekonomisk plan för 2014 RF-stämman 2011 beslutade attuppdra till RS att, efter samråd med DF, klargöra och fastställa.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Detaljplaneprocessen mm. Plan och tillståndsprocessen REGIONPLAN Ö V E R S I K T S P L A N 4 KAP OMRÅDES- BESTÄMMELSER DETALJPLAN 5 KAP FASTIGHETSPLAN.
Kommunal verksamhetsutveckling Utveckling i samverkan behov, möjligheter & fördelar Föreningen Sambruk Claes-Olof Olsson Verkställande tjänsteman
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Enkät till kommuner som ej ingår i samordningsförbund.
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats och upplösning av vägföreningar ”Vägföreningsprojektet” i Norrköping Anna Kuling, fd.
Avloppsinventeringen Inventering av enskilda avlopp Under åren har 3746 fastigheter inventerats Av dessa hade 2762 enskilda avlopp.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Verksamhetsutveckling Samverkan mellan beredningsgrupperna, Kollektivtrafiksekretariatet och Västtrafik.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Utbildningsutredningen Glesbygdsklubben
Information till ansvariga politiker Bild: energikontornorr.se.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Företagsgruppen Hornsbergs årsmöte
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Utredning – gemensam organisation i Norrland
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Infrastruktur Marks kommun
Analyserade alternativ
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Pilotlän för grön utveckling
Kommission för jämlik hälsa i Örebro län
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Regional Vattenförsörjningsplan
Välkommen till skärgården
Pensioner och försäkringar
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Sunderbyn Europas modernaste sjukhus
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Förstudie Friluftslivets år 2020
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Jeanette Schlaucher Miljöstrategiska enheten Länsstyrelsen Skåne Hej!
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Hur styrs landstinget?.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Presentationens avskrift:

Söderslättspartiets vision Kommer du ihåg? Redan 2010 var SÖS förslag stadsgata = lokal ringväg men ej hamninfart Frågan är öppen tills Infartsberedningen avslutats.

Bastia på Korsika, med invånare och en omfattande hamntrafik till Sardinien såväl som Frankrike och Italien har löst problemet. Man fick bytt trafiken mot en strandpromenad med en hänförande utsikt över havet och färjorna. Fakta: Längd 860 meter med byggteknik Cut and Cover i markplan och Sänktunnel. Byggnadsår 1984 Byggkostnad omräknades 2015; totalt EUR vilket ger EUR/ m Lösningen fanns sedan länge!

Tunnelinfart söder om Bastia

Tunnelinfart norr En levande färjeterminal med staden runt hörnet

Lokalgatan med strandpromenaden går över tunneln, som lagts en meter högre för att möta havsnivåhöjning. Restauranger i mycket gammal byggnation med uteservering.

Tunnelöverbyggnad med strandpromenad Ventilation med filter Byggår 2014

SÖS hade utvecklat visionerna vidare till ett konkret förslag. Några viktiga datum för SÖS: – Kvartetten bildas och vårt krav på en oberoende infartsutredning vann gehör. Hösten 2015 upphandling av WSP som konsult för utredningen – Rapporten presenteras. SÖS och MP kunde inte godkänna rapporten – WSPs reviderade rapport läggs fram – KS informeras om rapporten – SÖS ersättare i KS hävdade att KS antagit WSPs rekommendation om östlig infart Med rösterna 4 för 3 emot anslöt sig styrelsen till det ”beslutet”. Trots att frågan ägs av medlemmarna att avgöra. 6.2 – Informationsmöte för medlemmarna – KS ska besluta om ärendet ska till KF – Medlemsmöte för SÖS – KF avgör ärendet.

Utredningen hade 4 mål att hålla sig till Tillgänglighet till hamnen. En säkrad tillgänglighet till riksintresset hamn, som ska utvecklas i såväl närtid som framtid och med fullgoda kopplingar till stödfunktionerna truck- och logistikcentrum. Utveckling av en sjöstad. Staden ska vara möjlig att utveckla till en sjöstad med kustnära utbyggnadsområden som ökar stadens koppling till kusten utan tunga trafikbarriärer och som öppnar för att staden blir mer attraktiv för boende, verksamma och besökare. Utveckling av stadskärnan. Stadskärnan ska kunna utvecklas mot ökad mångfald och attraktivitet som regional kärna utifrån sin lokala identitet. Klimatanpassning av staden. Staden ska utformas med hänsyn till långsiktiga effekter av klimatförändringar t.ex. havsnivåer.

Utrednings processen De fyra målen specificeras Infartsalternativen blir tre Länsstyrelsen, Trafikverket & Region Skåne deltar i WS1 1. Workshop 1 2. WSP har telefonintervju med alla ledamöterna i Infartsberedningen 3. WSP har möten med tjänstemän och hamnen För- och nackdelar på de tre alternativens uppfyllnad av de fyra målen specificeras Länsstyrelsen deltog inte 4. Workshop 2 Min powerpoint som skickats ut tidigare Bastia som ett lysande föregångsexempel SÖS annons med konkreta förslag Flera telefonsamtal och

Hur kom det sig då att det blev så här i Trelleborg?

Och varför får vi inte svar på våra frågor? Avsaknaden av medverkan från Länsstyrelse och Trafikverk Den tänkta lösningen på trafiken via väg 108 De felaktiga kostnadsberäkningarna i både väst- och ostalternativen Merkostnader för Prestando-flytt, järnvägkors till logistikcentra och Rättspsyk Tunnel generellt sågat på felaktiga grunder, tex under Maxi aldrig aktuellt Tidsaspekter som gör att förlamningen av stadens utveckling kvarstår i ovisshet Övrigt icke belyst, tex Järnvägstrafiken i framtiden

Utredningens uppdrag var och WSPs svar blev ”Tillföra alternativ som hittills inte prövats och som kan medverka till en bred uppslutning från såväl kommunala som regionala och statliga aktörer.” ”Utredningen ska också ske i nära kontakt med Trafikverket, länsstyrelsen och Region Skåne” ”En förutsättning för att uppdraget ska ”gå i mål” är att konsulten har en tät kontakt med beställaren, men även under hela processen behöva ha en frekvent kontakt med till exempel Trafikverket och Region Skåne, länsstyrelsen, Trelleborgs hamn. Genom att vi har arbetat på många platser i landet har vi även stor erfarenhet av att driva projekt i olika länsstyrelser och kunskap om deras sätt att arbeta.”

En bild av att alla anser att Östlig infart är enklare En bild av var ”majoritetsviljan” fanns redan från början Redan den första Workshopen präglades av detta Enklast för WSP att ge ett övertygande svar som passar beställaren Enligt min uppfattning är det en utredning med brister Den har tyvärr inte blivit, som beställt, oberoende och opartisk Vad har all denna input gett WSP? (allt enligt mina egna tolkningar) Det hela känns som att det blev ett beställningsarbete!

”Ja, vi tog en direktkontakt med konsulterna och Carl-Johan för att lyfta Trafikverkets reservationer efter workshopen. Framförallt saknade vi en förankring av de mål- och problembilder som alla alternativ vägdes mot.” "Jag kan inte minnas att vi varit i situationen att en kommun byggt en väg med stöd av detaljplan som de sedan menar ska pekas ut som riksintresse för kommunikation." Vad säger Trafikverket och länsstyrelsen? I WSPs utredning finns inget av hur man kunnat möta länsstyrelsens och Trafikverkets tidigare negativa inställning till Östlig infart. Ändå påstår man att det är möjligt genomföra med en tidsplan på 6 år. Det går inte att bygga Östlig infart alls om inte statliga myndigheter accepterar. Det saknas svar eller idéer från WSP på en tänkbar lösning i denna problematik. Problem 1 WSP har inte justerat detta, uppdraget är ej avklarat på en huvudpunkt.

Problem 2 WSPs kostnadsberäkning västlig infart WSP säger :”Totalt sett uppgår kostnaden till ca mkr, med reservation för att den västra tunneln kan vara billigare.” MEN vid Maxi är SÖS förslag inte tunnel utan överbyggnad. WSP har fått underlag men bortser från detta. Kontakt med byggföretag ger en kostnadsbild 500 – 600 mkr lägre än den WSP har. Vi har framfört att korsning av järnväg kan göras i plan för att slippa en tunnel som dras under rangerbangård. Hänsyn till allt detta har begärts vid möte 7 jan och i skrift till WSP och infartsberedningen. WSP säger mkr men kan vara billigare. Vi säger rimligt är mkr.

Problem 3 Vad händer med Rättspsyk och Prestando? Nyligen byggda rättspsyk har ett avstånd på mindre än 100 meter till föreslagen infartsled. Farligt gods transporter kräver samma förebyggande åtgärder som de WSP förordade vid Maxi vid en västlig infart. Enligt WSP kostar det en miljon kronor per meter. WSP har inte förklarat eller justerat detta.

Problem 4 WSPs kostnadsberäkning östlig infart I beräkningen saknas kostnaden för flytt av Prestando, byggande av skydd för farligt gods vid nybyggda rättspsyk, bullerskydd längs hela ringvägen och det saknas både lösning och kostnadsberäkningar för järnvägskorsning till logistikcentrum m.m. WSP borde inte ha svårighet att få fram dessa kostnader. Med ett enkelt telefonsamtal till Prestando så hade man fått reda på att denna flytt kostar mkr. Alla dess kompletteringar har begärts vid möte 7 jan och i skrift till WSP och infartsberedningen. WSP säger 370 mkr. Vi säger att man ”glömt” mer än hälften.

Problem 5 En hastig nödlösning med 108:an Att huvuddelen av hamntrafik skall gå på väg 108 till Lund är orealistiskt. Vägen är under- dimensionerad, med rondeller och hastighetsbegränsningar. Vid Lund är det ofta köbildning idag. Med tusentals tunga lastbilar blir det troligen totalstopp. Trafikverket kan knappast godta detta. Därför är inte problemet löst så enkelt, som utredningen vill göra gällande. Detta har ifrågasatts och påpekats vid möte 7 jan och i skrift till WSP och infartsberedningen utan åtgärd från WSP. Skall Trelleborg bekosta ombyggnad av väg 108? Eller vem?

Söderslättspartiets synpunkt och vad WSP skriver ”Finansiering via avgifter från brukarna utgör en möjlighet,..... beslutas av staten ….. del av finansieringen …..” Vi har en idé: Finansiering - tunnelavgift Trafikverket har inte tillfrågats av WSP. SÖS frågar Trafikverket och får svar: ”Långväga tung trafik skall gå på motorväg som E6. Det är inte aktuellt med att uppgradera 108 till motorväg, vilket skulle bli mycket dyrt.” ”På väg 108 mellan Trelleborg och Lund kan vissa åtgärder behövas för att åstadkomma ett bra trafikflöde.”

1. Utredningen säger 370 mkr för Östlig och 2475 mkr för Västlig Politiker och allmänheten ges en helt vrång bild Kostnad för Västlig infart och föreslagen Östlig infart via väg108 Kostnad kan ligga i ”samma härad” d.v.s mkr 2. MEN Utredningens förslag Östlig infart går inte att genomföra. 3. Finansiering av Östlig infart är inte alls lika klar som WSP påstår. 4. Uppdragets huvudpunkt - kontakt med statliga myndigheter har inte genomförts. WSP har inte ens omnämnt för Trafikverket att man presenterar 108 som en lösning. Ett enkelt telefonsamtal hade visat att Utredningen arbetar med ej genomförbara förslag. Ett par timmars politisk debatt är INTE FREKVENT KONTAKT med länsstyrelsen ! Slutsatser:

Så ge oss svar på dessa frågor Så kanske SÖS också ställer sig bakom utredningen Avsaknaden av medverkan från Länsstyrelse och Trafikverk Den tänkta lösningen på trafiken via väg 108 De felaktiga kostnadsberäkningarna i både väst- och ostalternativen Merkostnader för Prestando-flytt, järnvägkors till logistikcentra och Rättspsyk Tunnel generellt sågat på felaktiga grunder, tex under Maxi aldrig aktuellt Tidsaspekter som gör att förlamningen av stadens utveckling kvarstår i ovisshet Övrigt icke belyst, tex Järnvägstrafiken i framtiden