”STANDING UP” OM STÖDGRUPPER FÖR ANHÖRIGA TILL PERSONER MED DROGPROBLEM BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Men det här är väl ingenting nytt?
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Att samtala med ungdomar om tobak
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vad är du för typ av person?
Agneta Hellne Anhöriga kastas många gånger brutalt mellan glädje och den yttersta förtvivlan.
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Ta ställning och handla!
Av: Johan, Adam och Caroline =)
Aktivt lyssnade.
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Behovsanalys och brukardialog 2011
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Att inleda och avsluta en berättelse
DEN MAGISKA DÖRREN.
Narkotikaanvändning och narkomanvård Konferens vid Malmö högskola 9 september 2010 Unga och droger: om exponering och navigering i det svenska.
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
Hälsoteket ska förbättra hälsa och välbefinnande hos de boende i Angered genom att: skapa möjligheter för människor att ta ett större eget ansvar.
Var tredje timme dör en förälder till ett barn under 18 år i Sverige.
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
MAKTLEKAR.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
utredare FoU Välfärd Region Gävleborg
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Enkätundersökning: Feriearbetarna De ungas upplevelse av arbete inom Vård och Omsorg inom Göteborgs Stad Erika Rodríguez Lindgren.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Etik & moral.
2013 – ÅK1 – version 1.
Lukasevangeliet 9 Mat åt fem tusen Apostlarna kom tillbaka och berättade för Jesus om allt de hade gjort. Han tog dem med sig och drog sig undan till en.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
För föräldrar till barn 6-12 år
Ulrika Persson-Fischier,
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Ett projekt på neurorehab Rehab Väst
De nya svenskarnas röst !
Jesu lidande och död.
Presentationens avskrift:

”STANDING UP” OM STÖDGRUPPER FÖR ANHÖRIGA TILL PERSONER MED DROGPROBLEM BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Att vara anhörig ”Har man ett barn som missbrukar så har man inget liv, för hela livet går ut på att överleva.” Anhörigrelationen tar över och strukturerar hela livssituationen. Diskuteras ofta utifrån uttrycket ”medberoende”. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Projekt med anhöriggrupper Behandlingsgruppen centrum-väster, Social Resursförvaltning Göteborgs stad. Två grupper med sammanlagt fjorton deltagare. Två ledare. Grupperna genomfördes under Åtta träffar om två timmar varannan vecka på kvällstid. Träffarna tematiserades tillsammans med deltagarna utifrån en brainstorming vid första träffen. Teman: Relationer, Känslor, Hälsa och stress, Beroende, Vård och behandling BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Syfte med stödgrupperna Att erbjuda en mötesplats för anhöriga där det blir möjligt att utbyta erfarenheter och hitta sätt att förbättra sin egen situation. Att höja medvetenheten om beroende och om hur beroendet påverkar individer och familjer. Att stärka de anhörigas resurser. Att skapa förutsättningar för förändring och få fokus på det förändringsbara. Att skapa ett gott gruppklimat och goda förutsättningar för de anhöriga och stötta varandra. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Bakgrund och perspektiv Det är inte självklart att man som anhörig fått ett gott bemötande från tex sjukvård och socialtjänst Anhöriga har kunskaper inte minst om sin familjesituation som behöver tas tillvara Anhöriga pratar inte om sin situation utan hemlighåller den, därför viktigt att skapa forum för samtal Erfarenheter från annan gruppverksamhet av att många har gott av att känna igen sig i andras berättelser Anhöriga blir slitna, viktigt att förebygga och förhålla sig till ohälsa Teori: Symbolisk interaktionism, systemteori, narrativ teori, stress/copingteori BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Vår studie Kvalitativa intervjuer med 13 anhöriga vid två tillfällen. Fokus dels på deras anhörigsituation, dels på deras upplevelser och erfarenheter av gruppen. Anhörigrelationen: tio mammor, en pappa, en mormor och en före detta sambo. De närstående: män år samt en ung kvinna. Varierande drogerfarenheter och social situation. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Närstående och ”missbrukare” Han är ändå mitt barn, men i vissa fall så känner jag att han är inte mitt barn. Men så är det ju med droger, då blir han en annan person. Ja, det är en svår balansgång. Vi har ju två barn, ett som är klassat som icke missbrukande och med helt normal barndom, vilket gör att vi har en fungerande referens när vi tittar på oss själva. Att det inte är fel på oss. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Anhörigrelationen Tittar vi bakåt i tiden så är det ju så att vi inte hört ifrån honom om vi inte jagat efter honom. Annat än om han behövt nånting. Det är ju missbrukarens typiska signum. Vi är en resurs som skall utnyttjas och ljugas för och bedras på alla möjliga sätt Sen är man ju hudlös när det gäller sina barn. Det är en stor sorg för mig som jag trycker undan hela tiden, och som jag känner är en tickande bomb och som jag inte riktigt vet vart den tar vägen. Jag spelar upp scenarier att jag hittar honom död och allt det här. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Stöd eller inte stöd? Jag har gjort mycket för honom för jag har tyckt att han behöver hjälp. Alla säger att man inte ska hjälpa, men hur fasen ska man veta när man har rätt och fel? Det är samma som i ett förhållande, när vet man att det är rätt och fel att skiljas? Man får så många goda råd eller ”icke-goda råd”. ’Kasta ut honom, skit i honom’ Jag skulle vilja se dessa människor göra så med sina egna barn. Det tror jag inte på. Och hur det än är så är han fortfarande min son, vilket lyte han än har och vad han än gör. Men det tär. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Det egna sociala nätverket De som vi har trott att man kan berätta för de värjer sig och nästan vänder sig ifrån. De hör inte av sig och om vi träffas så pratar vi inte om det här. Det har hela tiden varit vår inre känsla att det värsta som alla kan tänka sig det är missbruk. Ingen vill ha med det att göra och då blir man som anhörig också där nere och det har varit oerhört tufft tycker vi. Och dom flesta av våra vänner vet också, så när vi uteblir från t.ex. nyårsfester så säger vi att vi inte vågar gå hemifrån och då vet dom. Det är så skönt. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Leva med problemet Jag har valt att inte bjuda in så många. För man måste underhålla dem som man bjuder in och man har en skyldighet att uppdatera och berätta om dom ringer och hör efter hur det är. Så därför har jag valt att inte bjuda in. Jag har inte lust att umgås så mycket och jag har blivit sårad också. När man hör om väninnors barn ’han går på Chalmers’. Det gör så ont att höra om normala ungdomar som går vidare, utbildar sig, bostäder, flickvänner. Det tar så hårt. Jag orkar inte höra om det Det är nog därför jag försöker dölja lite för folk för jag vill att han ska få en chans sedan, när han kommer tillbaka till verkligheten. För folk dömer så fruktansvärt fort och de dömer mej också. Att jag inte uppfostrat honom rätt. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Drogfriheten som en plattform för reparationsarbete Jag fick ett sms, det första på flera år ’hej mamma jag älskar dej, jag är på väg till träningen, ha en bra dag, puss’. Då började jag lipa, för det var den första riktigt hjärtliga kontakten han bjudit på. Sen känner jag inte min son, han har drogat sen han var 13, 14 år. Det ska bli en spännande res att lära känna sitt eget barn igen, hoppas det blir så nu! BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Att hitta professionell hjälp och stöd Vi störtade in i ett svart hål och kände att vi klarar inte av det här själva. Vi trodde att det måste finnas någonstans inom kommunen som har ett ansvar för oss som familj. Men alla säger ’Nej, han har inte rätt till det och det och det är stängt och åk till psykakuten’. Men vi skulle aldrig få med oss honom, han skulle slå ner oss. Det är inte görligt. Vart vi än ringde, han var för gammal för Mini Maria och ’Nej, ni kan inte få någon hjälp och då får ni göra en anmälan till socialbyrån’. Men han ville inte ha hjälp och på den tiden var det så att sa vi någonting som gick emot honom, så hotade han med att då ville han aldrig ha kontakt med oss mer och vi var så måna om att ha kontakt. sykakute. Men vi skulle aldrig få med oss honom, han skulle slå ner oss. Det är inte görligt. Vart vi än ringde, han var för gammal för Mini Maria och ’Nej, ni kan inte få någon hjälp och då får ni göra en anmälan till socialbyrån’. Men han ville inte ha hjälp och på den tiden var det så att sa vi någonting som gick emot honom, så hotade han med att då ville han aldrig ha kontakt med oss mer och vi var så måna om att ha kontakt. n i ett svart hål och kände att vi klarar inte av det här själva. Vi trodde att det måste finnas någonstans inom kommunen som har ett ansvar för oss som familj. Men alla säger ’Nej, han har inte rätt till det och det och det är stängt och åk till psykakuten’. Men vi skulle aldrig få med oss honom, han skulle slå ner oss. Det är inte görligt. Vart vi än ringde, han var för gammal för Mini Maria och ’Nej, ni kan inte få någon hjälp och då får ni göra en anmälan till socialbyrån’. Men han ville inte ha hjälp och på den tiden var det så att sa vi någonting som gick emot honom, så hotade han med att då ville han aldrig ha kontakt med oss mer och vi var så måna om att ha kontakt. Törttt svart hål och kände att vi klarar inte av det här själva. Vi trodde att det måste finnas någonstans inom kommunen som har ett ansvar för oss som familj. Men alla säger ’Nej, han har inte rätt till det och det och det är stängt och åk till psykakuten’. Men vi skulle aldrig få med oss honom, han skulle slå ner oss. Det är inte görligt. Vart vi än ringde, han var för gammal för Mini Maria och ’Nej, ni kan inte få någon hjälp och då får ni göra en anmälan till socialbyrån’. Men han ville inte ha hjälp och på den tiden var det så att sa vi någonting som gick emot honom, så hotade han med att då ville han aldrig ha kontakt med oss mer och vi var så måna om att ha kontakt. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Anhörigkompetens Jag började talssykakute. Men vi skulle aldrig få med oss honom, Vi har bankat på så många stängda dörrar så man tror knappt att det är sant och stått och åbäkat oss vid så många receptionsdiskar där man säger nej på andra sidan. Tills vi fick kontakt med en på soc som också var mamma och så plötsligt fick vi mer information. Vår stress mynnade ut i en jävla massa agerande istället för apati och nu lyckades vi få in honom under LVM-hot då. Han hade inte gått dit frivilligt och socialsekreteraren hade inte stoppat dit honom om vi inte hade släpat upp henne till honom. skulle slå ner oss. Det är inte görligt. Vart vi än ringde, han var för gammal för Mini Maria och ’Nej, ni kan inte få någon hjälp och då får ni göra en anmälan till socialbyrån’. Men han ville inte ha hjälp och på den tiden var det så att sa vi någonting som gick emot honom, så hotade han med att då ville han aldrig ha kontakt med oss mer och vi var så måna om att ha kontakt. n i ett svart hål och kände att vi klarar inte av det här själva. Vi trodde att det måste finnas någonstans inom kommunen som har ett ansvar för oss som familj. Men alla säger ’Nej, han har inte rätt till det och det och det är stängt och åk till psykakuten’. Men vi skulle aldrig få med oss honom, han skulle slå ner oss. Det är inte görligt. Vart vi än ringde, han var för gammal för Mini Maria och ’Nej, ni kan inte få någon hjälp och då får ni göra en anmälan till socialbyrån’. Men han ville inte ha hjälp och på den tiden var det så att sa vi någonting som gick emot honom, så hotade han med att då ville han aldrig ha kontakt med oss mer och vi var så måna om att ha kontakt. Törttt svart hål och kände att vi klarar inte av det här själva. Vi trodde att det måste finnas någonstans inom kommunen som har ett ansvar för oss som familj. Men alla säger ’Nej, han har inte rätt till det och det och det är stängt och åk till psykakuten’. Men vi skulle aldrig få med oss honom, han skulle slå ner oss. Det är inte görligt. Vart vi än ringde, han var för gammal för Mini Maria och ’Nej, ni kan inte få någon hjälp och då får ni göra en anmälan till socialbyrån’. Men han ville inte ha hjälp och på den tiden var det så att sa vi någonting som gick emot honom, så hotade han med att då ville han aldrig ha kontakt med oss mer och vi var så måna om att ha kontakt. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Anhörigkompetens Jag började talssykakute. Men vi skulle aldrig få med oss ho Jag fick höra från alla håll att jag var tvungen att klippa banden och strypa pengarna. I min värld var det som jag skulle kasta ut honom på gatan. ’Du måste måste ställa krav, du måste markera’ jag upplevde det väldigt svårt att få de råden.(…) Det blev nån slags ”varannan-gång-reaktion” att jag började gå i konflikt och sätta upp en massa regler som jag sen inte kunde följa. Jag vet inte hur man hanterar en sån konflikt när man är mitt upp i det, man ryckte nog i allt som fanns. Allt man hade hört provade man i en salig röraskulle slå ner oss. Det är inte görligt. Vart vi än ringde, han var för gammal för Mini Maria och ’Nej, ni kan inte få någon hjälp och då får ni göra en anmälan till socialbyrån’. Men han ville inte ha hjälp och på den tiden var det så att sa vi någonting som gick emot honom, så hotade han med att då ville han aldrig ha kontakt med oss mer och vi var så måna om att ha kontakt. n i ett svart hål och kände att vi klarar inte av det här själva. Vi trodde att det måste finnas någonstans inom kommunen som har ett ansvar för oss som familj. Men alla säger ’Nej, han har inte rätt till det och det och det är stängt och åk till psykakuten’. Men vi skulle aldrig få med oss honom, han skulle slå ner oss. Det är inte görligt. Vart vi än ringde, han var för gammal för Mini Maria och ’Nej, ni kan inte få någon hjälp och då får ni göra en anmälan till socialbyrån’. Men han ville inte ha hjälp och på den tiden var det så att sa vi någonting som gick emot honom, så hotade han med att då ville han aldrig ha kontakt med oss mer och vi var så måna om att ha kontakt. Törttt svart hål och kände att vi klarar inte av det här själva. Vi trodde att det måste finnas någonstans inom kommunen som har ett ansvar för oss som familj. Men alla säger ’Nej, han har inte rätt till det och det och det är stängt och åk till psykakuten’. Men vi skulle aldrig få med oss honom, han skulle slå ner oss. Det är inte görligt. Vart vi än ringde, han var för gammal för Mini Maria och ’Nej, ni kan inte få någon hjälp och då får ni göra en anmälan till socialbyrån’. Men han ville inte ha hjälp och på den tiden var det så att sa vi någonting som gick emot honom, så hotade han med att då ville han aldrig ha kontakt med oss mer och vi var så måna om att ha kontakt. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Stödgrupp för anhöriga - arbetsmodell Förberedande samtal: information, undersöka den närståendes och den anhöriges situation. Behövs kompletterande insatser? Gruppträffar med fokus på hälsa, aktuella händelser och coping :  Mindfulnessövning för att uppmärksamma den egna hälsan och minska stress.  De anhörigas berättelser (narrativ) används för att bredda handlingsrepertoaren för deltagarna. Alternativ, perspektiv och hopp  Tillsammans diskuterar vi för och nackdelar med olika handlingsalternativ (copingstrategier) Vid sista gruppträffen göra en bedömning av varje deltagares behov av ytterligare insatser. Förhållningssätt: se resurser, inte värdera eller döma, samtalsledare inte expert, att utgå från att anhöriga är kompetenta vuxna som gör vad var och en av oss skulle göra i en liknande situation. AGNETA BERGSTEN CHRISTINA WALL BEHANDLINGSGRUPPEN FÖR DROGPROBLEM GÖTEBORGS STAD

Ett grupptillfälle 1.Kaffe och smörgås. 2.Mindfulnessövning. 3.Runda (Agneta och Christina sist). Vad tog du med dig från förra gången? Har det hänt dig något sedan vi träffades senast som du vill berätta? Vi ger återkoppling. 4.Dagens tema introduceras. 5. Frågan: Berätta om den senaste händelsen som berörde dig? En deltagare berättar, de andra deltagarna reflekterar utifrån egna erfarenheter. Händelsen knyts till dagens tema med hjälp av gruppledarens frågor. 6.Avrundning med avslutande runda. Hade vi (gruppledarna) kunnat göra något annorlunda? Hur blev den här träffen för er idag? sykakute. Men vi skulle aldrig få med oss honom, han skulle slå ner oss. Det är inte görligt. Vart vi än ringde, han var för gammal BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Första träffen: ”Vaska fram” ämnen AGNETA BERGSTEN CHRISTINA WALL BEHANDLINGSGRUPPEN FÖR DROGPROBLEM GÖTEBORGS STAD

Vad deltagandet i gruppen gav I Vi var ju där av samma anledning. Ingen höll masken, man kunde prata fritt redan från första mötet faktiskt. Så det blev mycket tårar, men det blev mycket skratt också, mitt i alltihopa. Det jag fick ut mest av, det var just att min historia var alla andras historia, fast på ett annat sätt, fast ändå väldigt lika. Här finns inga frågetecken ’hur menar du nu?’ utan mer ’jag vet vad du menar’ Men vi ska inte trösta varandra. Vi ska dra nytta av varandras historier, känna vad vi själva känner BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Vad deltagandet i gruppen gav II Mitt fokus det kastades runt lite, det kändes skönt. Jag sitter ju där med mina problem med min son och så är det nån annan som har upplevt nånting och man känner med den och man hör hur de har fått göra. Och då blir man fokuserad i det och samtidigt så lär man sig saker om sitt eget och så känner man hur eländigt det är för dem också. Nånting som var väldigt konstigt för mej det var att alla dom andra var så glada och skrattade. Hur kan de vara så glada? Men det visade sig att de hade arbetat med mycket tidigare och kunde finna en glädje igen, som kanske inte jag har funnit då. Men det kändes skönt för mig att se att människor skrattar för att de har det svårt. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Vad deltagandet i gruppen gav III Jag gick på FMN och det är ju motsatsen till detta. Där sitter man som förälder och de som leder har också varit föräldrar. Där var det väldigt mycket de första gångerna att man får prata fritt och tömma sig och folk får råd och ’vad tråkigt och vad synd det är om dig’. Man fick verkligen känna sig omhuldad, men efter tre eller fyra gånger så kände jag att ’ja nu har jag hört det här’. Jag var i behov av att gå vidare, jag behövde hitta lösningar. Nu har jag fått tömma mig och känt mig omhuldad och nu måste jag hitta någon nyckel så jag kommer vidare i min situation. Det var det som jag tycker att den här gruppen gav, det var det som var skillnaden. Skillnaden var just detta att man utifrån andras berättelser reflekterade över sin egen. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Struktur och process Vi fick tala om hur vi hade gjort, men vi fick aldrig gå in och säga ’Jag tycker att det här är fel’. Det sa de tydligt i början att vi ska inte kritisera andras sätt att hantera problematiken. Jag tyckte ibland att ’Du är ju helt fel ute’, men det fick vi inte göra och det är väl inte min roll heller. Det var väl en bra regel egentligen, man är ju inte helt säker på att mitt sätt att tycka och tänka är rätt. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Vad deltagandet i gruppen gav – sammanfattning Två centrala funktioner: Samlas runt en gemensam och svår situation Reflektion och plattform för nya perspektiv Verksamma terapeutiska faktorer: (Yalom & Leszcz 2005) Universialisering Hopp Altruism Imitation Gruppkohesivitet Interpersonell inlärning BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Våra sammanfattande slutsatser Anhörigsituationen: oro, osäkerhet och skuld/skam. Konse- kvenser för vardagsliv, sociala relationer och självuppfattning. Anhörigas strategier: putting up, withdrawing och standing up. Erfarenheter från grupperna: prata av sig, känna igen sig, möta förståelse, acceptans och känsla av att man har något att ge till andra. Vissa deltagare: reflektion och nya perspektiv. Ledarskapet i grupperna viktigt. Stödinsatser för anhöriga: diversifiering, tillgänglighet, samordning och involvering. BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Punktlista nivå 1: Century Gothic, normal 19pt Nivå 2: Century Gothic normal 19pt Rubrik: Century Gothic, bold 33pt Nationella Riktlinjerna 2015: Tre typer av sociala nätverksinsatser 1.Insatser inriktade på stöd till anhöriga med fokus på hur själva påverkas i sitt liv av att leva nära någon som missbrukar och hur de kan hantera sin situation. ( Alanon/Naranon-inspirerade stöd program, Coping Skills Training) 2.Insatser som involverar anhöriga i att motivera personer till att inleda vård för att hantera sitt missbruk och beroende. (CRAFT) 3.Insatser som involverar anhöriga/socialt nätverk i vård och rehabilitering av personer med missbruk och beroende för att stödja processen. (Psykosocial behandling tex SBNT, NT, MATRIX, Parterapi BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET

Punktlista nivå 1: Century Gothic, normal 19pt Nivå 2: Century Gothic normal 19pt Rubrik: Century Gothic, bold 33pt Till sist… Jag tycker de är väldigt viktigt att fokusera på anhöriga, för det gör så stor skillnad. Dels för dem, men jag tror också att det påverkar den som missbrukar. För om alla får hjälp samtidigt så kan man ta ett större steg framåt. Anhöriga är jätteviktiga. Jag skulle absolut rekommendera det! BJÖRN ANDERSSON ANETTE SKÅRNER INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE GÖTEBORGS UNIVERSITET