Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill."— Presentationens avskrift:

1 ATT VARA KONSUMENT

2 SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.

3 SANTELLER FALSKT ? Presentkort gäller alltid i minst 1 år.

4 SANT ELLER FALSKT ? Du har inte rätt att reklamera ett par jeans som du har köpt på rea.

5 VAD ÄR EGENTLIGEN ETT AVTAL?

6 Photo credit: Some Pretty Things Photography / Foter / Creative Commons Attrib ution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0) Photo credit: Chris Devers / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0) Photo credit: Robert S. Donovan / Foter / Creative Co mmons Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0) Photo credit: Hans Olofsson / Foter / Creative Commons Attribution- NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0) Photo credit: KanalSL / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.0 Generic (CC BY-NC 2.0)

7 ÖPPET KÖP

8 GARANTI

9 PRODUKTFÖRSÄKRING

10 FÅ KOLL PÅ DINA LAGSTADGADE RÄTTIGHETER!

11 VAD ÄR ”FEL”?

12 Reklamationsrätt 3 år Starkast skydd 6 månader Svagare skydd 2 år och 6 månader I tid 2 mån REKLAMERA FEL OCH FÖRSENING

13 VEM ANSVARAR FÖR MOBILEN? Ronak köpte i december en mobiltelefon. Ett års garanti lämnades. I oktober lämnade hon in den till säljaren för reparation. Felet var att telefonen stängde av sig själv ibland. Hon fick besked om att telefonen var fuktskadad. Säljaren ville därför inte reparera telefonen på garantin. Ronak vände sig till nämnden och yrkade byte till ny telefon utan kostnad. Säljaren bestred yrkandet.

14 Få prisavdrag Häva köpet Få skadestånd Få varan reparerad eller få en ny vara FEL PÅ VARAN – VAD KAN MAN GÖRA DÅ?

15 VAD ÄR ”FEL”? Gäller när någon utför ett arbete åt dig Den är felaktig om: –Den inte är fackmässigt utförd –Bryter mot det som ni avtalat om Pris på tjänst Omsorg och information

16 E-HANDEL

17 RÅD, HJÄLP OCH INFORMATION

18 ÖVNINGAR

19 David besökte en kväll studentkårens pub. Han betalade en entréavgift och lämnade in sin jacka i garderoben för bevakning. Han fick en numrerad bricka. När han skulle hämta ut sin jacka var den borta. David yrkade ersättning med kr för jacka. Han hade då gjort ett avdrag för ålder och bruk. Studentkåren bestred kravet. Man tog inget ansvar för förvaringen. Man hade också satt upp en skylt där det framgick att man inte ansvarade för inhängda jackor, väskor och dylikt. VEM ANSVARAR FÖR JACKAN?

20 FÖRDJUPNINGSUPPGIFTER Photo credit: NA.dir / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Gener ic (CC BY-NC-ND 2.0) Photo credit: Foter / Public Domain Mark 1.0 ”Uppdrag granskning” Öppet köp (grupparbete) E-handel (grupparbete) ARN (grupparbete)


Ladda ner ppt "ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill."

Liknande presentationer


Google-annonser