Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

LKAB KAPACITET MALMBANAN 2016-19 Beskrivning av en för LKAB avgörande frågeställning inför den förestående tillväxten KAJT-dagarna 6-7 maj Dick Carlsson,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "LKAB KAPACITET MALMBANAN 2016-19 Beskrivning av en för LKAB avgörande frågeställning inför den förestående tillväxten KAJT-dagarna 6-7 maj Dick Carlsson,"— Presentationens avskrift:

1 LKAB KAPACITET MALMBANAN Beskrivning av en för LKAB avgörande frågeställning inför den förestående tillväxten KAJT-dagarna 6-7 maj Dick Carlsson, Strategisk planering, LKAB Mining Dick Carlsson

2 Kiruna Underjordsgruva och förädling Kiruna Underjordsgruva och förädling Malmberget Underjordsgruva och förädling Malmberget Underjordsgruva och förädling Luleå Hamn och huvudkontor Luleå Hamn och huvudkontor Svappavaara Dagbrottsgruvor och förädling Svappavaara Dagbrottsgruvor och förädling Narvik Hamn Narvik Hamn Malmbanan Narvik - Luleå Malmbanan Narvik - Luleå JÄRNMALMSVERKSAMHETEN Dick Carlsson

3 E10 mot Kiruna Mertainen Start planerad 2015 Gruvberget Start maj 2010, återstart dec 2012 Leveäniemi Start planerad 2015, tömning startad sept 2012 SVAPPAVAARAFÄLTET - EUROPAS STÖRSTA JÄRNMALMSPROJEKT Dick Carlsson

4 Sv KVANTITET PÅ JÄRNVÄG Dick Carlsson Volymutveckling ungefärlig plan

5 Sv KVANTITET PÅ JÄRNVÄG KIRUNA-NARVIK Dick Carlsson Volymutveckling ungefärlig plan

6 Sv Dick Carlsson IORE Antal lok: 17 st (34 st dragenheter) Dragkapacitet: ton (lastvikt ton) Hastighet: 60 km/t lastad, 70 km/t tom

7 Sv Dick Carlsson F050 Antal vagnar: st (16,5 vagnsätt) Lastkapacitet: 98,5 ton

8 Sv Dick Carlsson Lastning Tidsåtgång: ca 45 min

9 Sv Dick Carlsson Lossning - Narvik Tidsåtgång: minuter

10 Sv 4 Dick Carlsson Lossning - Luleå Tidsåtgång: 60 minuter

11 Sv AKTUELLA FRÅGESTÄLLNINGAR… Finns det plats på Malmbanan? Hur kommer tidtabellen se ut? Räcker den befintliga rullande materielen? Dick Carlsson

12 Sv DILEMMAT Dick Carlsson Antal tåglägen Kapacitet på banan Täta intervall Anpassade efter möten Antal tåglägen Kapacitet på banan Täta intervall Anpassade efter möten Antal fordon Fordonsutnyttjande Intervall anpassade efter terminal-/ gångtider

13 Sv DILEMMAT Dick Carlsson Antal tåglägen Kapacitet på banan Täta intervall Anpassade efter möten Antal tåglägen Kapacitet på banan Täta intervall Anpassade efter möten Antal fordon Fordonsutnyttjande Intervall anpassade efter terminal-/ gångtider RMOPT – optimering rullande materiel

14 Case 2017 service Kiruna

15 Sv DILEMMAT Dick Carlsson Antal tåglägen Kapacitet på banan Täta intervall Anpassade efter möten Antal tåglägen Kapacitet på banan Täta intervall Anpassade efter möten Antal fordon Fordonsutnyttjande Intervall anpassade efter terminal-/ gångtider TOMTE

16 Sv TOMTE* TidtabellsOptimering för MalmTrafikens Expansion Utröna om ett antal olika önskade/alternativa tidtabellsutformningar är realistiska –Tidsperiod ca –Förtätning / Kolonnkörning lasttåg –Banunderhållsperioder Marackasen - optimeringsmodul –Komponent i framtida Succesiv Tilldelning Resultat: Bedömning av Malmbanans kapacitet givet önskad utformning Dick Carlsson

17 Sv DILEMMAT Dick Carlsson Antal tåglägen Kapacitet på banan Täta intervall Anpassade efter möten Antal tåglägen Kapacitet på banan Täta intervall Anpassade efter möten Antal fordon Fordonsutnyttjande Intervall anpassade efter terminal-/ gångtider TOJLOP

18 Sv TOJLOP Taktisk Optimering av JärnvägsLOgistik för Processindustrin Ansökan till VINNOVA inom ramen för PiiA Integrerad optimering av tidtabeller och fordonsflottans ruttplan Stöd för integrering mellan –Trafikverkets tidtabellsläggning (succesiv) –Företagens interna logistikplanering Marackasen TOJLOP RMOpt Leverabler: demonstrator, modeller, processer, besparingspotential Dick Carlsson

19 Sv PLANEN Dick Carlsson Nu1/9-14 1/9-15 Sedan TOMTE RMOpt TOJLOP Fortsatt utveckling implemen- tering Tidigare


Ladda ner ppt "LKAB KAPACITET MALMBANAN 2016-19 Beskrivning av en för LKAB avgörande frågeställning inför den förestående tillväxten KAJT-dagarna 6-7 maj Dick Carlsson,"

Liknande presentationer


Google-annonser