Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

AGNETA BJÖRCK LÅGAFFEKTIVT BEMÖTANDE PERCEPTIONSANALYS.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "AGNETA BJÖRCK LÅGAFFEKTIVT BEMÖTANDE PERCEPTIONSANALYS."— Presentationens avskrift:

1 AGNETA BJÖRCK LÅGAFFEKTIVT BEMÖTANDE PERCEPTIONSANALYS

2

3 Vad är klokt att skapa? Förståelse Förutsägbarhet Genvägar-Förenklingar Färdighetsträning Förstärkning av starka sidor Fokus på det som är viktigt

4 Att förstå vilken funktion beteendet har…. Det vi ser….. Att förstå orsaken bakom det vi ser….

5 Jag vill… Jag vill inte… Jag känner… Jag förstår inte…. Människor gör rätt, om de kan Människor gör rätt, om de kan ! Orsaker bakom problemskapande beteende

6 Problemskapande beteende KravUtmaningar

7 KommunikationPerceptionMedicin Aktivitet, stimulans RutinerHistorikValmöjligheter Regler, gränser Miljön

8 Undvik att göra saker som ökar frustrationen

9 Vilka ickeverbala signaler man sänder vi till människor som är upprörda

10 Avledning Istället för att bryta/avbryta Avled med affekt HumorAffektbefrielse Avled handfast Fika är bättre än konflikter

11 Backa Titta inte i ögonen Titta inte i ögonen

12 Sänk kraven Håll inte fast

13 Vad kan skapa trygghet?

14 ”Att omge sig med människor som är tydliga och respektfulla som vågar finnas där oavsett situation /händelse. ”Att omge sig med människor som är tydliga och respektfulla som vågar finnas där oavsett situation /händelse. ”

15 Att få ha min frihet, min självklara rätt att säga " nej" till det jag inte vill,

16 Framförhållning! Tid att vänja sig vid tanken på saker som ska hända eller förändras. Trygga rutiner Trygga rutiner

17 Orsak bakom problemskapande beteende Är beteendet ett uttryck för att han/hon inte förstått sammanhanget? Är några moment i situationen för svårhanterliga?

18 Hur ser dagsformen ut? Har han/hon ätit/sovit tillräckligt? Är han/hon stressat över något just nu? Har vi ställt för höga krav? För vem är beteendet ett problem?

19 Vår tolerans för utmanande beteenden kan skifta, beroende på: När, var och hur det händer Hur vi mår Vem som har beteendet Dina förväntningar Avsiktligt eller ej Hur är det med mig just nu påverkar

20 Förebygg Ligg steget före Färdplan Välj krigen Förstärk bra beteenden Handla Tala om konsekvenser före

21 Fem viktiga frågor Vad ska jag göra nu? Var ska jag vara? Med vem ska jag vara? Hur länge ska jag göra detta? Vad ska jag göra sen?

22 Kommunikation

23

24 Idag ska vi få hem en timstock

25 Nu har ni fem minuter att gå på

26 Muggen Toaletten

27 Enkel tydlig

28 Korta uppmaningar

29 Hur du formulerar dina frågor är viktigt ! - Fundera i förväg över hur din fråga kan tolkas -Var så specifik och konkret du kan i din frågeställning - Använd dig gärna av skalor - Använd dig gärna av skalor Hur svårt kändes mötet med doktorn ?

30 Steg för steg

31 Hjälp till att komma ihåg eller skapa påminnelser

32 Svåra situationer Övergångar från en sak till annan

33 Förändring

34 Självständigt arbete

35 Vad kräver samarbete? Förmåga att bromsa och vara uppmärksam på andra Föreställa sig saker i huvudet (om jag... ska du...) Komma överens, planera tillsammans Hantera mycket information samtidigt Ändra sig smidigt Anpassa sin egen ide till andras

36

37 Arbetsminnets effekt i flexibilitet &problemlösning Att lösa problem kräver förmågan att hålla tre filer öppna samtidigt. 1.Problemdefinition - identifiera problemet 2.Eftertanke - hur har jag löst liknande problem tidigare? 3.Förutseende – Vilken av de möjliga lösningarna kommer fungera bäst nu?

38 Väntan

39 Underlätta genom Hitta signalerna som tyder på att det går över styr

40

41

42 Att hushålla med sin energi

43 Perceptuella faktorer Ljud, syn, hörselintryck känsel lukt

44

45

46

47 Varför duschar han inte? –Annorlunda perception- gör det ont att duscha?

48 Solglasögon Böcker, tidningar Tröjor med huvor Keps ”Blunda ”

49 Stressreducerande strategier Badkar - skruva av munstycket på duschen Klippa bort skavande tvättrådslappar Bekväma kläder Specialkost Ok att inte äta kanter inte äta kanter

50 *Kroppsspråk och tal * Inleda ett samtal * Hålla igång ett samtal * Avsluta ett samtal Vardagssamtal en kurs för ungdomar och vuxna med Aspergers syndrom

51 Hålla igång ett samtal: Hålla igång ett roligt och stimulerande samtal är viktigt och svårt. Det lär vi oss genom att öva ”aktivt lyssnande”, ställa öppna- och slutna frågor”, ”associera” och genom att tala om oss själva på en ”lagom personlig nivå”.

52 Starta ett samtal på ett bra sätt: Vi går igenom hur man kan starta samtal på ett sätt som ökar chansen att det känns bra för bägge parter.

53

54

55

56

57 LÄNKAR hjarnforskare-vill-att-skolan-ska-tanka-om_ svd tekey=%7B4EE7C1AC D46- A88872EAA859%7D&pagekey=%7B3F8F0CCB-EB12-4E3D-B8BF AB3F%7D


Ladda ner ppt "AGNETA BJÖRCK LÅGAFFEKTIVT BEMÖTANDE PERCEPTIONSANALYS."

Liknande presentationer


Google-annonser