Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Claes Virdeborn Karolinska Institutet Odontologiska Institutionen Stockholm 2004 The activity of disability organisations in Sweden. A survey with a focus.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Claes Virdeborn Karolinska Institutet Odontologiska Institutionen Stockholm 2004 The activity of disability organisations in Sweden. A survey with a focus."— Presentationens avskrift:

1 Claes Virdeborn Karolinska Institutet Odontologiska Institutionen Stockholm 2004 The activity of disability organisations in Sweden. A survey with a focus on periodontology.

2 Resultat enkät 3 •69 % svarar “ja” •31 % svarar “nej” Tycker du att du får tillräcklig information om tandlossning av din tandläkare?

3 Resultat enkät 3 •50 % svarar “ja” •50 % svarar “nej” Känner du ett behov att veta mer om tandlossning?

4 •Skapa en relation • Samtal • kommunikation • Behandling • Motivation • Resultat

5 -patienten inser nyttan av det vi gör och säger. -patienten litar på oss och det vi gör -Vi har gemensamma mål och visioner. -det finns en överenskommelse om ett nästa steg. En god relation kännetecknas av att

6 -Många olika moment. -Icke-verbal kommunikation -gör patienten mottaglig för vårt budskap Bemötandet.

7 -Ta bort störande moment -Inte verka stressad -Ha ett bra samarbetsklimat -Lyssna på patienten. Vid bemötandet. Inge förtroende genom att:

8 Vad säger SBU?

9 Uppgifterna i mötet med patienten är att: ”skapa en relation till patienten, undersöka och utforska problemet tillsammans med pat, informera patienten om bedömning och komma överens med denne om eventuell behandling” (SBU Ottosson 1999)

10 •Skapa en relation • Samtal • kommunikation • Behandling • Motivation • Resultat

11 -Emic – man uppfattar kulturen inifrån -Etic – man uppfattar kulturen utifrån. Språket är en karta över verkligheten

12 Verklighet Etic - Utanförperspektiv Emic – Innanförperspektiv Kommunikationen sker på mottagarens villkor

13 -Lyssna är basen i all kommunikation. -Utforska och undersök patientens problem. -Ge information om resultatet av undersökningen. Ställ öppna frågor: -vad vet du om..? -vad skulle du vilja veta mer om…? -Reflektera, omstrukturera, summera -Komplettera gärna skriftligt (Cochrane. Johnson 2003) -Överenskommelse om eventuell behandling Samtalet med patienten

14 ”Att uppfatta patientens berättelse och relatera den till våra erfarenheter och kunskaper och använda dessa i patientens tjänst är kärnan i den kliniska kompetensen.” (Rudebeck 2002)

15 -Utifrån patientens situation diskutera sig fram till vad som är bäst -Acceptera patientens synsätt -Patienten definierar själv sitt behov av förändring -Använd inte onödig information Patientcentrering

16 ”Patienten bör komma till egen insikt, vilja och aktivitet i förebyggandet och inte bli passiva objekt för återkommande omhändertagande av tandvårdspersonalen” Brita Forsman 1975

17 Empowerment Self efficacy

18 ”Patient empowerment är patientutbildning. Det handlar om jämlikhet mellan patient och vårdpersonal, där patienten blir en medlem i vård-eller rehabiliteringsteamet. En upplyst och välutbildad patient är en förutsättning för jämlikhet.” Brattberg 2005

19 -tilltro till den egna förmågan vid en specifik situation, t ex att sluta dricka läsk -uppmuntra små förändringar. Öka svårighetsgraden. Self Efficacy

20 -Yttre och inre motivation -Vilja – ska kopplas till något positivt. -Tro att man kan -Rätt tidpunkt. Motivationens delar

21 -patientcentrerad samtalsmetodik. -används för livsstilsförändringar -coachande förhållningssätt. -erbjud patienten hjälp och behandling. ” - Är det ok om jag undrar om dina läskvanor?” ” -Ett förslag jag har kan vara att…” - att ”säga åt” kan ha motsatt effekt -ställ öppna frågor - Vad skulle kunna få dig att ändra vanor? - Hur tänker du kring dina läskvanor? -reflektera, sammanfatta. Motiverande samtal

22 Hur motiverad är patienten? • 0 – 3 = låg beredskap • 4 – 7 = medelhög beredskap • 8 – 10 = hög beredskap

23 Avslutning av samtalet -Kan pat själv göra förändringsyttrande. -Följ upp med återkoppling, stöd och uppmuntran. -Se misslyckanden som en del av behandlingen.

24 Att sätta mål. Mål och delmål ska vara: -Realistiska. -Acceptabla. -Mätbara. -Tidsbestämda

25 Målen för en patient ska alltid sättas tillsammans med patienten och vara önskvärda tillstånd, ha en viss dragningskraft, vara realistiska, angelägna, kännas positiva,vara mätbara och gärna något utmanande (Klang Söderkvist 2001)

26 Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mer. Sören Kierkegaard


Ladda ner ppt "Claes Virdeborn Karolinska Institutet Odontologiska Institutionen Stockholm 2004 The activity of disability organisations in Sweden. A survey with a focus."

Liknande presentationer


Google-annonser