Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Www.gu.se Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför? Eva-Lotta Olofsson Arbetslivssamordnare, coach Göteborgs universitet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Www.gu.se Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför? Eva-Lotta Olofsson Arbetslivssamordnare, coach Göteborgs universitet."— Presentationens avskrift:

1 Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför? Eva-Lotta Olofsson Arbetslivssamordnare, coach Göteborgs universitet

2 Vad motiverar dig?

3 Agenda •Introduktion till coaching •Hur kan man arbeta med coaching/ ett coachande förhållningssätt i akademiska miljöer? Exempel från Göteborgs universitet •Coachingtekniker och praktiska övningar Eva-Lotta Olofsson

4 Coaching är konsten att underlätta för någon annans prestation och utveckling

5 Vad kännetecknar coaching? Aktivt lyssnande Kunna ställa de rätta frågorna Lösningsfokus Eva-Lotta Olofsson Göteborgs universitet

6 Som du frågar får du svar.. •Öppna frågor Vad? Hur? När? Ger vanligtvis utförliga svar •Uppföljningsfrågor Vad är det som gör kursen så intressant för dig? Går djupare •Klarläggande frågor Menar du att.. Har jag förstått dig rätt… Ger dig möjlighet att stämma av •Reflekterande frågor Hur skulle du vilja att det kändes? Ger insikt och underlättar beslut •Hypotetiska frågor Om du fick välja helt fritt, vad skulle du göra då? Stretchar kreativiteten •Våga vara tystGer den andre utrymme att reflektera Eva-Lotta Olofsson Göteborgs universitet

7 Frågor att undvika (för det mesta) •Slutna frågor Kan endast besvaras med ja eller nej •Varför-frågor Kan väcka försvar och därmed låsning •Långrandiga frågor Kan lätt missförstås, tappar tråden i samtalet •Flera frågor samtidigt Vilken fråga skall besvaras •Ledande frågor Ger inte utrymme för nya idéer Eva-Lotta Olofsson Göteborgs universitet

8 Lyssnandets 3 positioner Position 1: Jag själv i fokus Position 2: Den andre i fokus Position 3: Situationen i fokus

9

10 Ett coachande förhållningssätt •Fokus på den andres agenda •Se potentialen hos den andre • Ge ärlig och rak feedback. •Ansvarar för att dialogen skall vara produktiv •Vara lösningsorienterad •Stötta egenansvar Eva-Lotta Olofsson Göteborgs universitet

11 Hur kan vi använda coaching i akademin? •Cochande ledarskap •Pedagogiskt verktyg •Utveckla arbetsgrupper •Metod för vägledning

12 Övning Dilemmat Problemet önskat läge Målet Hinder Möjligheter Alternativ Handling Nästa steg

13 Göteborgs universitet Karriärcentrum


Ladda ner ppt "Www.gu.se Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför? Eva-Lotta Olofsson Arbetslivssamordnare, coach Göteborgs universitet."

Liknande presentationer


Google-annonser