Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur lång är en timme?. Överens om förväntningar Strategisk nivå – Varför? Taktisk nivå –Vad? Operativ nivå –Hur?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur lång är en timme?. Överens om förväntningar Strategisk nivå – Varför? Taktisk nivå –Vad? Operativ nivå –Hur?"— Presentationens avskrift:

1 Hur lång är en timme?

2 Överens om förväntningar Strategisk nivå – Varför? Taktisk nivå –Vad? Operativ nivå –Hur?

3 Överens om beslutsorganisation VILLSKA VETA BESTÄMMA

4 Vad ska det kosta? Affärsmål – omsättning20 miljoner Snittaffär värd ;-- Avslut. Antal affärer för att tjäna 20 miljoner40 st Antal offerter, var tredje offert blir affär120 st Antal besök, var tredje besök blir offert 360 st Antal leads, var tionde leads blir besök st Antal kontakter, var tionde kontakt blir leads st Kostnad DR 100;-- x = 3.6 miljoner kronor

5 Debiteringsprinciper Timmar Värde Livslängd Spridning Offert som följer processen 1.Strategi 2.Kreativitet 3.Produktion 4.Distribution 5.Uppföljning

6 Säljande offerter Säljande och begriplig även för den som inte var med på ert möte. T ex inköpsavdelningen. 1.En inledning med intresseväckare, en kort sammanfattning och målet med offerten. Påminn om det ni faktiskt är överens om: Kundens situation, specifika behov, problem, krav och önskemål. Hänvisa till den godkända motbriefen De avgörande kriterierna; obs-värde, klirr i kassan, synas och påminna, trygghet, totalekonomin osv

7 Säljande offerter 2. Arvodet som inte är produktion. Samma oavsett om enheter tillkommer eller tas bort A.Strategi: Analys av konkurrenter, varumärket, positionen, problemet, behov, omvärld, målgrupp, mål osv B. Kreativt koncept: Tonalitet, Moodboards, idékoncept, presentation av skisser

8 Säljande offerter 3. Arvodet per enhet. Kunna ta bort och lägga till enheter utan att allt förändras Pris för leverans, inte timme/titel C. ProduktionTexter, Medverkan vid fotografering, Upphandling av underleverantörer, Tidplanering, Korrekturhantering osv

9 Säljande offerter 4. Exklusive Exempel:Moms, Frakt, Ändringar efter tredje korrektur Kundändringar som påverkar tidplanen Inköp som ej kunnat förespås vid offertdatum Bildrättigheter Adaption till andra kanaler Repro, Retuscher

10 Säljande offerter 5. Avslutning Inte slentrian! Ange skäl till varför kunden ska agera NU! Referenser och andras erfarenheter

11 Säljande offerter 6. Formen Gör den luftig och lättläst Vanliga brister:Långa, tunga meningar med en torr och opersonlig text För mycket detaljer, tekniska uttryck, reservationer Dålig finish och paketering

12 Argumentera rätt Man kan inte tycka fel Vinna diskussionen men förlora kunden Invändning är inte samma som NEJ TACK Bekräfta + Öppen fråga

13 Ja, man kan tycka det är mycket pengar, men… + … har du tänkt på allt du får? / … utslaget per kund blir det endast X … denna annons kan du använda som butiksmaterial, brev till kundklubben = …nu talar vi om er position på marknaden (de riktigt stora värdena) - … låt oss då se vad vi kan ta bort

14 Lycka till med ett riktigt roligt arbete! Gunilla Bergh Bidemar


Ladda ner ppt "Hur lång är en timme?. Överens om förväntningar Strategisk nivå – Varför? Taktisk nivå –Vad? Operativ nivå –Hur?"

Liknande presentationer


Google-annonser