Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadsföring – Förr & Nu  Före 1950 – huvudsakligen PULL / SÖK  Kataloger, skyltar, rekommendationer  PUSH / PRESS växte – nya möjligheter  DR/DM,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadsföring – Förr & Nu  Före 1950 – huvudsakligen PULL / SÖK  Kataloger, skyltar, rekommendationer  PUSH / PRESS växte – nya möjligheter  DR/DM,"— Presentationens avskrift:

1

2 Marknadsföring – Förr & Nu  Före 1950 – huvudsakligen PULL / SÖK  Kataloger, skyltar, rekommendationer  PUSH / PRESS växte – nya möjligheter  DR/DM, TM, TV, Dagstidning  Informationsöverflöde blev resultatet  Idag – PULL / SÖK mer viktigt  Rekommendationer  Internet

3 Hur ska man synas på nätet  Sökning vanligaste navigering  113 miljarder sökningar / månad  +41% på årsbasis  Google regerar på internet  Google har 85%+ sökningar i Sverige / Europa  68% i hela världen  Varumärket – Firmanamnet viktigast  Gärna även i kombination med stad, person, produktkategori

4

5 Vilka övriga sökord är viktiga?  Innan man väljer sökord bör man bestämma vad man vill åstadkomma  Få en ny registrerad kund  Få en person in på en viss sida  Få en person att ringa  Hantera sin egen kundsupport  Sälja en tjänst  Sälja en produkt

6 Övriga aspekter vid sökordsval  Vad är mest relevant sökbegrepp för att leda till önskad aktivitet  Mer specifikt desto bättre  Gärna geografisk information  Normal inköpsprocess  Informationsinhämtande  Produktinformation  Prisinformation

7

8

9

10 Göra affärer på internet  Marknadsföringsvägar  Sökmotorer  Organisk sökning  Betalda klick  Annonsering  Betalt per aktivitet  Betalt per visning  När jag har nått kunden vart ska han  Vilken ”målsida” ska jag skicka honom till  Vad vill jag att han ska göra  Det ska vara enkelt för kunden att agera

11 Annonseringsmöjligheter  Geografiskt urval för annonser  Provision på försäljning  Betalt per förmedlad adress  Prospect – adress, telefon el liknande  Betalt per klick  Betalt för ren marknadsföring  Varumärkesbyggande  OBS! Spåra, analysera, utvärdera!!!

12

13 Sökmotoroptimering 1.0  Begriplig sida för maskiner och människor  Text, inte bara bilder och filmer  Använd korrekt och relevanta och på sajten  Smidig navigation  I text som maskiner förstår  Många länkar till sajten  Leverantörer, kunder, kataloger och register

14 Sökordsannonsering  Google AdWords viktigast  Betalar per klick  Kostar 1-30 kr/klick normalt  Pris beror på ”Quality Index”  Sökord  Annonsttext i förhållande till sökord  Landningssida i förhållande till sökord  Klickprocent  Lätt att göra själv  Om mer än kr / månad – anlita expert!

15 Marknadsföringstrix på nätet  Google Maps  Filmer på YouTube  Bilder på Flickr  Wikipedia  Blogginlägg  Auktioner  Tävlingar

16 Varningar för säljare som…  …hävdar att någon vill köpa ett domän- namn men att du har ”första tjing”  …hävdar att man arbetar på / med / hos Google  …garanterar plats 1-10 hos Google  …erbjuder klick för kr  …vill hjälpa med 10 ord de väljer ut

17 Gör allt i rätt ordning  Vad vill jag åstadkomma  Hur ska det utföras  Genomför  Mät resultat  Gör om – gör bättre

18 Tack för att ni lyssnade  Anders Sjöberg  i-Strategi AB  Presentationen finns på

19 Uppföljning via internet  Vem kommer till min sajt  Jämför ”till vem skickar vi ut”  Hur kommer han till min sajt  Jämför ”kupongkoder”  Hur stor procent gör vad jag vill på varje sida (conversion rate)  Jämför ”svarsfrekvens via kupong”  Var försvinner personen ut  Vad tycker besökarna om sajten?  Onlineundersökning från kr

20 Förslag åtgärder - hemläxa  Vad är bolagens styrka jämfört med konkurrenterna?  Vilka sökord bör man komma högst upp på?  Vilka sidor ska man komma till vid dessa respektive sökord?

21 Förslag åtgärder - utföras  Använda hemsidan - index-sidan  Fylla med text, länkar etc  Göra undersidor med info till viktiga sökord  Lista länkar i olika register  Rätt ord i länkade texten  Länkar från bloggar, diskussionsgrupper etc  Rätt ord i länkade texten  AdWords  Definiera mål - landningssidor - mäta - sätta kostnad - följa upp

22 Ev samarbete i-Strategi AB?  Öppen för de flesta frågeställningar  Vid arbete som är godkänt fakturerar jag 750 kr / h  Ger gärna fasta priser på arbeten


Ladda ner ppt "Marknadsföring – Förr & Nu  Före 1950 – huvudsakligen PULL / SÖK  Kataloger, skyltar, rekommendationer  PUSH / PRESS växte – nya möjligheter  DR/DM,"

Liknande presentationer


Google-annonser