Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hjärnforskning Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hjärnforskning Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?"— Presentationens avskrift:

1 Hjärnforskning Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?

2 Viktiga faktorer för lärande • Livsstil- sömn, kost, fysisk aktivitet • Känslor- utgå från ämnen och områden som skapar någon känsla hos eleven • Inlärning från våra sinnen- ”Ingen kunskap utan erfarenheter” • Minnet- skapa mening med det som ska läras • Ungdomars utveckling- lära rätt saker vid rätt tidpunkt • Stress- hur påverkas inlärning av stress • Vara aktiv i sitt eget lärande som elev!! • Litteratur: Arne Maltén, Torkel Klingberg, Cognition • Livsstil- sömn, kost, fysisk aktivitet • Känslor- utgå från ämnen och områden som skapar någon känsla hos eleven • Inlärning från våra sinnen- ”Ingen kunskap utan erfarenheter” • Minnet- skapa mening med det som ska läras • Ungdomars utveckling- lära rätt saker vid rätt tidpunkt • Stress- hur påverkas inlärning av stress • Vara aktiv i sitt eget lärande som elev!! • Litteratur: Arne Maltén, Torkel Klingberg, Cognition

3 Tre pedagogiska modeller • Aktivitetspedagogik • Freinetpedagogik • Problembaserat lärande • Aktivitetspedagogik • Freinetpedagogik • Problembaserat lärande

4 Hur går vi vidare? • Mål 2012/2013: • Projekt formas i olika grupper och genomförs. Successiv utvärdering i PF, samt vidare utveckling av våra kunskaper. Två hälsodagar för eleverna. • Mål 2012/2013: • Projekt formas i olika grupper och genomförs. Successiv utvärdering i PF, samt vidare utveckling av våra kunskaper. Två hälsodagar för eleverna.

5 Inspiration för vårat projekt • http://www.ur.se/Produkter/171625-UR- Samtiden-Internationell-skolchefskonferens- 2012-Larande-for-2000- talet?fixedfilter=ur_subject_level_one%3Bped agogiska+fr%C3%A5gor http://www.ur.se/Produkter/171625-UR- Samtiden-Internationell-skolchefskonferens- 2012-Larande-for-2000- talet?fixedfilter=ur_subject_level_one%3Bped agogiska+fr%C3%A5gor • http://www.svtplay.se/video/285199/del-4- av-18 http://www.svtplay.se/video/285199/del-4- av-18 • http://www.ur.se/Produkter/171625-UR- Samtiden-Internationell-skolchefskonferens- 2012-Larande-for-2000- talet?fixedfilter=ur_subject_level_one%3Bped agogiska+fr%C3%A5gor http://www.ur.se/Produkter/171625-UR- Samtiden-Internationell-skolchefskonferens- 2012-Larande-for-2000- talet?fixedfilter=ur_subject_level_one%3Bped agogiska+fr%C3%A5gor • http://www.svtplay.se/video/285199/del-4- av-18 http://www.svtplay.se/video/285199/del-4- av-18

6 Områden? • Målsättning • Motivation • Kognition • Målsättning • Motivation • Kognition

7 Pedagogisk modell för att främja inlärning Arbetsmo ment Kunskap, förmåga som ska utvecklas? Hur ska eleven motiveras ? Gruppind elning? Målsättni ng(Långsi ktiga, kortsiktiga )? Hur ska eleven bli aktiv i sin inlärning? Hur ska eleven visa upp sina kunskaper ?

8 Vad ska vi använda för metod? • Olika undervisning för olika klasser? • Olika områden för samma klass? • Olika undervisning för olika klasser? • Olika områden för samma klass?


Ladda ner ppt "Hjärnforskning Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?"

Liknande presentationer


Google-annonser