Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 1 SBS Radio Casebank 2006.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 1 SBS Radio Casebank 2006."— Presentationens avskrift:

1 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 1 SBS Radio Casebank 2006

2 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 2 •Prisextra •Svanströms •Örebro Kaffe & Pralin •Fonus Juridik •Always •Swebus •Valbo Sportcentrum •City konferenscenter •Djurens center •Nercia Utbildning Följande Case finns i Casebanken •Gavlegårdarna •Lilla undret •Arver bil

3 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 3 Case: Prisxtra Prisxtrabutiken är en lågkostnadsbutik och köper sina varor på det mest prissänkande sätt. Allt för att ge sina kunder ett lägsta pris. Kampanj i radio •Prisxtra väljer att annonsera i radio därför konkurrensen är låg bland livsmedelsbutiker som går i reklamradion. •Med en begränsad budget kan Prisxtra dominera i radiomediet. Resultat •Prisxtra har märkt av en tydlig effekt av sin reklamkampanj som gått i radio, print och DR. Just radio har varit en stark bidragande orsak till att kampanjen har lyckats. •Magnus Lundin på Prisxtra är väldigt nöjd med att ha använt sig av radio. Butikerna kommer självklart att fortsätta annonsera i radio. Prisxtra Magnus Lundin VD

4 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 4 Case: Svanströms Svanströms tillgodoser både företag och privatpersoner med kontorsprodukter, pappersvaror och datortillbehör. Kampanj i radio •Svanströms vill även vända sig till privatpersoner och valde då ett nytt media för att locka till sig en ny typ av målgrupp. •Ingen i branschen har tidigare använt sig av radio. Här fanns möjligheten för företaget att verkligen sticka ut. Resultat •Svanströms har sedan kampanjen haft ett otroligt spring till sina butiker. Fler kunder, nya kunder och mer försäljning är effekterna av radiokampanjen. •Framför har en yngre målgrupp börjat hitta till butikerna. Enligt marknadschefen Alexandra Sjöblom kommer Svanströms att fortsätta gå i radio. Svanströms Alexandra Sjöblom Marknadschef

5 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 5 Case: Örebro Kaffe & Pralin Örebro Kaffe & Pralin tillverkar och säljer franska praliner samt bakverk. Kampanj i radio •Med hjälp av en radiokampanj i MIX Megapol har företaget byggt upp sitt varumärke under året. •Butiken har använt radio ända från starten då butiken öppnades. Resultat •Responsen har varit bra, många hör på radio varje dag och tar in informationen medvetet och omedvetet. •Företagets ägare Maria Matsdotter är mycket nöjd. Örebro Kaffe & Pralin Maria Matsdotter Egenföretagare

6 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 6 Case: Fonus Juridik i Örebro Fonus har sedan 60 år bedrivit begravningsbyrå. Till denna verksamhet hör även service kring familjejuridik. Kampanj i radio •Fonus har använt sig av MIX Megapol i Örebro för att lansera deras nya varumärke Fonus Juridik. •Radioreklamen anspelade på familjerättsliga spörsmål tagna från den vardagliga vardagen, såsom samboavtal, testamente och äktenskapsförord. Resultat •Ganska omedelbart efter den första radiokampanjen märkte Fonus en markant ökning av den typ av familjejuridik som företaget gjorde reklam för. Även närliggande juridiska ärenden fick en större efterfrågan. •Fredrik Ericson på Fonus säger att erfarenheterna är därför goda och radio är ett intressant och prisvärt media. Fonus Juridik Fredrik Ericson Marknadsområdeschef

7 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 7 Case: Always Nya resmål tillsammans med låga priser och en fortsatt produktutveckling i samarbete med landets resebyråer, har medfört att Always per idag har omkring resenärer. Kampanj i radio •Always har tidigare inte använt sig av radio, utan främst använt sig av annonser i morgonpress. •De började att se om sin marknadsmix och var nyfikna på att testa om radio säljer. Resultat •Always har tydligt sett att radiokampanjen fungerat genom antal besök på always.se och mängden inkommande samtal. •Enligt Niklas Zhornartshuk är radio numera en del av deras marknadsföring. Always marknadsmix består idag av radioreklam i kombination, annonser i morgonpress, kvällspress och i vissa magasin. Always Niklas Zhornartshuk Marknadschef

8 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 8 Case: Swebus Swebus AB är Sveriges ledande bussbolag med närmare 9000 medarbetare, drygt 3000 bussar och en omsättning på drygt 3 miljarder kronor. Kampanj i radio •Swebus sökte ett antal sommarvikarier för sina busschaufförer. •Swebus ville hitta människor som redan jobbar inom serviceyrken. Genom att använda sig av radio kunde man nå personer som lyssnar på radio på jobbet. Resultat •Kampanjen blev mycket lyckad. Swebus tillsatte alla tjänster som sommarvikarier. Detta var inte enbart radios förtjänst utan mer en kombination av flera medier. •Det funkade utmärkt att göra en rekryteringskampanj via radio och Swebus marknadschef Sonny Hedblom kan tänka sig att använda radio igen. Swebus Sonny Hedblom Marknadschef

9 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 9 Case: Valbo sportcentrum I Valbo sportcentrum finns en stor badanläggning med bassäng både inomhus och utomhus. Det finns även gym och skidspår i direkt anslutning till anläggningen. Kampanj i radio •Valbo sportcentrum har använt radio i samband med 40-årsjubileet 2004, inför sommaren och i december. •Syftet med kampanjerna var att popularisera badet och att sälja årskort. Resultat •Kampanjarna i MIX Megapol har verkligen lyckats. Man har sålt 6 ggr fler årskort jämfört med året innan. Totalt i år har man ökat omsättningen med 400 procent. •Valbo sportcentrum är mycket nöjda och kommer att använda sig av radio även i fortsättningen. Valbo Sportcentrum Per-Åke Thorsell Enhetschef

10 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 10 Case: City konferenscenter City konferenscenter är en anläggning med full konferensservice där ingenting saknas för en lyckad konferens, eller om det gäller ett mindre möte över dagen. Kampanj i radio •City konferenscenter hade ett behov av att nå ut med sitt företagsnamn och sina produkter. •Syftet med kampanjen var alltså att göra reklam för konferens- och restaurangverksamheten. Resultat •Marknadskommunikationen via radio har fungerat väl och ägaren Catrin Bernhoft är positiv till att fortsätta med radioreklam. •Catrin tror på ett återkommande budskap – då kommer ett företag att nå framgång. City Konferenscenter Catrin Bernhoft Ägare

11 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 11 Case: Djurens center Djurens center ligger i köpcentrumet Marieberg i Örebro. Butiken säljer tillbehör för våra husdjur som hund, katt, fåglar, fiskar och smådjur. Kampanj i radio •Djurens Center behöver stärka sin profil •Företaget har använt radio i sin profilannonsering Resultat •Reklam via radio är en återkommande del butikens marknadsföring. •Företagets butikschef Lars-Ove Lyckman anser att radio funkar bra och ger en bra effekt. Djurens Center Lars-Ove Lyckman Butikschef

12 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 12 Case: Nercia Utbildning Nercia Utbildning kompetensutvecklar medarbetare från såväl företag som offentliga verksamheter, inom områden som ledarskap, teknik, data och marknadsföring/ekonomi. Kampanj i radio •Nercia har ett behov att nå ut till företag och organisationer och berätta om sina kurser. •Företaget har använt radio vid försäljning av s k öppna kurser där innehåll, längd och datum är givet. Resultat •Radio är det media som gett Nercia bäst resultat på konkret handling. Företaget har även provat Lokal-TV och tidningsannonser. •Företagets VD Kent Norström är mycket nöjd och Nercia kommer att fortsätta med annonsering i radio. Nercia Utbildning Kent Norström VD

13 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 13 Case: Gavlegårdarna Gavlegårdarna äger och förvaltar över lägenheter i Gävle och omnejd. Kampanj i radio •Gavlegårdarna gick ut med ett erbjudande till personer i åldern år om att bara behöva betala halva hyran under tre år. •Gavlegårdarna använde sig enbart av radio. Resultat •Anneli Nilsson, ansvarig på Gavlegårdarna, är mycket nöjd med utfallet. •De hyrde ut över 50 lägenheter tack vare kampanjen i radio. Dessa lägenheter är normalt svåruthyrda objekt. Gavlegårdarna Anneli Nilsson ansvarig

14 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 14 Case: Lilla undret Lilla undret säljer leksaker för vuxna samt underkläder och presentartiklar. Kampanj i radio •Lilla Undret behövde nå ut till fler personer och locka dem till butiken. •Genom att välja en kampanj i radio ville butiken även försöka nå folk som bor lite utanför Eskilstuna. Resultat •Resultatet av kampanjen har varit lyckad. Butiken har fått en hel del nya kunder. •Framför allt har kännedomen om butiken ökat markant i Eskilstuna och omnejd. Lilla Undret Ingegerd Aspelin Ägare

15 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 15 Case: Arver bil Arver Bil marknadsför och säljer VW och Audi i Eskilstuna, Sala, Västerås, Strängnäs, Köping och Katrineholm. Kampanj i radio •Arver Bil i Eskilstuna behöver marknadsföra sin bilförsäljning och service. •De använder radio dagligen i sin marknads- kommunikation. Resultat •Platschefen Thomas Lindroos anser att radio fungerar väl tillsammans med andra medier. •Arver Bil kommer att fortsätta använda radio som marknadsföringskanal tillsammans med Internet och tidningar. Arver Bil Thomas Lindroos Platschef


Ladda ner ppt "DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 1 SBS Radio Casebank 2006."

Liknande presentationer


Google-annonser