Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avSofia Vikström
1
Kari Jess Högskolan i Dalarna Per-Åke Karlsson FoU Sjuhärad Välfärd/ Högskolan i Borås Kristina Carlsson Uppsala kommun Utvärderingsverkstäder. Att bygga kunskap och kompetens för utvärdering Kari Jess Högskolan i Dalarna Per-Åke Karlsson FoU Sjuhärad Välfärd/ Högskolan i Borås Kristina Carlsson Uppsala kommun Verkstäder för att lära sig om utvärdering och uppföljning genom att göra en utvärdering eller utveckla ett system för uppföljning av löpande verksamhet
2
Grundidéer Genomföra en utvärdering från ax till limpa och/eller utarbeta ett system för uppföljning Kopplad till kunskapsbaserad, evidensbaserad praktik Öka kunskapen om uppföljning och utvärdering samt bidra till förbättringar i verksamheten Individ- och organisationsnivå
3
Struktur Yrkesbakgrund och organisationstillhörighet (lika eller olika) Uppdrag som rör välfärdsverksamhet inom den organisation där man själv arbetar (projekt eller ordinarie verksamhet) Ledare från FoU-enheter/högskolor tillsammans med praktiskt verksamma (en processledare o en verksamhetskunnig) 4 – 7 uppdrag per verkstad Önskvärt med 2 deltagare per uppdrag Vem deltar? Hel- eller halvdagar Mini-föreläsningar och diskussioner Hemläxor Minnesanteckningar från träffarna
4
Process Regelbundna träffar under 1 – 1½ år Följer ett normalt utvärderingsförlopp Grupprocess och -dynamik Deltagarna stödjer varandra Kunskap och erfarenheter delas Avgränsningar och realistiska förväntningar är viktigt Ledarna har flera roller
5
Process utifrån utvärderingens grundfrågor uppdragsfrågan Kunskapsfrågan Bedömningsfrågan Funktionsfrågan
6
Resultat Rapporter – muntligt, skriftligt Mer kunskap om utvärderings- och uppföljningsteori och -metoder Förmåga till kritiskt granskande Kapacitetsuppbyggnad för utvärdering? Förbättrad verksamhet??
7
Innehåll vid träff Deltagarna presenterar hur de uppfattat ”hemläxan”/hemuppgiften från förra träffen Deltagarna diskuterar vilken ny ”hemläxa” som behövs, gemensam eller individuell Upplägg av nästa träff Miniföreläsning om aktuellt tema/ämne som deltagarna valt tillsammans med processledaren Diskussion utifrån miniföreläsningen Verksamhet/ aktivitet/ projekt presenterar sin status De andra ger konstruktiv kritik Ev arbete i ”projektpar”
8
Exempel på miniföreläsningar Definitioner, begrepp och olika modeller för uppföljning och utvärdering Definitioner, begrepp och olika modeller för uppföljning och utvärdering Utvärderarrollen - intern/extern Utvärderarrollen - intern/extern Programteori Programteori Informationsinhämtning Informationsinhämtning Analys Analys Värdering Värdering Etik Etik Användning/nyttiggörande Användning/nyttiggörande Rapportera och redovisa Rapportera och redovisa
9
M ELLAN TRÄFFARNA Alla arbetar med sina utvärderingar Alla arbetar med sina individuella eller gemensamma ”hemläxor” Alla ”hemläxor” läggs ut på kommunikationsplattform el likn. någon vecka innan nästa träff Verksamheten/ aktiviteten/projektet får individuell handledning 1 eller 2 gånger under processtiden i verkstaden
10
Ur verktygslådan – exempel Reflekterande lärtillfällen Vem (mini)föreläser? Hjälpa varandra utanför verkstaden Individuell handledning Rummet Protokoll Litteratur och litteratursökning
11
Exempel på hur utvärderingsverkstad kan läggas upp Varierar mellan ledare och verkstäder!!!
12
Informationsmöte Informationsmöte med chefer och potentiella deltagare om utvärderings- verkstadens idé och arbetssätt. Att diskutera bl. a: Avtal/överenskommelseAvtal/överenskommelse TidsåtgångTidsåtgång Hur resultatet ska tas tillvara i organisationenHur resultatet ska tas tillvara i organisationen
14
Träff 1 Lära känna varandra och de olika projekten/verksamheterna. Utifrån insänd kort beskrivning Förväntningar på utvärderingsverkstaden Vad är realistiskt att följa upp och utvärdera? Lektion om programteori – vad är det? Varför gör vi en PT? Etc Hemarbete: Göra en programteori utifrån den egna verksamheten
15
Exempel övning: Sockerkakans programteori FÖRUTSÄTTNINGAR - RESURSER - Vad behövs? AKTIVITETER – PROCESS - vad görs? Resultat ett: PRESTATIONER Vad produceras? Kommer ut av ansträngningarna? Resultat två: EFFEKTER Vad vill vi åstadkomma? - kortsiktigt, långsiktigt
16
Träff 2 Deltagarna kommer med sina programteorier som presenteras och diskuteras. Vad är den viktigaste frågan för utvärderingen? Biblioteksövning – Hur söker man information? Hemarbete: Fokusera uppföljnings- och utvärderingsfrågor
17
Träff 3 Föreläsning om olika sätt att följa upp samt om utvärderingsmodeller. Vi relaterar till de enskilda verksamheterna/projekten. Hemarbete: Välja system för uppföljning alternativt utvärderingsmodell/-er.
18
Träff 4 Föreläsning om datainsamlingsmetoder: Mixed methods, kvantitativa och kvalitativa. Huvudtyngd på de datainsamlingsmetoder som är aktuella för projekten/verksamheterna i verkstaden. Hemarbete: Välja datainsamlingsmetoder och påbörja datainsamlingen OBS! Här behövs ofta en längre tid mellan träffarna för datainsamling. Många väljer också att ta sin handledningstid under denna period.
19
Träff 5 Föreläsning om hur man kan presentera sina data. Exempel på olika visas. Diskussion om detta i relation till egna data. Hemarbete: Att presentera sina resultat
20
Träff 6 Föreläsning om hur man analyserar sina data. Diskussion om hur man gör detta i relation till verksamheternas/projektens egna data och i relation till valda uppföljnings- och utvärderingsmodeller. Exempel på olika typer av rapporter visas. Hemarbete: Den egna rapporten. Här kan man också välja att ha sin handledningstid.
21
Träff 7 Hur, mot vad, värderar (bedömer) man sina resultat? Göra själva (ut)värderingen Hur används utvärderingar – hur kan man främja önskad användning? Nyttogörandet Miniföreläsningar och diskussioner Hemarbete: Göra plan för ”nyttogörande”
22
Träff 8 Utvärderingsrapporterna presenteras. Deltagarna kommenterar varandra. Chefer/arbetsledare (uppdragsgivare) deltar Utvärdering av verkstaden Avslutning
23
Exempel projekt och rapporter Granskning av Äldreomsorg; Styrning, ledning och uppföljning av kvalitet och kostnader. Borås stad revisionen, 2013 Vad upplever föräldrarna? En utvärdering av föräldramöten. Svenljunga kommun, 2015
24
Exempel på rapporter forts. Uppföljning av Katamaran - Intensiv familjebehandling, IFB Expressed Emotion i IKB-modellen. En studie vid Socialpsykiatriska behandlingsteamet FFT-cannabis. En utvärdering Utvärdering av utredningsplatser inom hem för vård och boende. En brukarundersökning.
25
Utvärderingsverkstäder anknyter till deltagarorienterat forsknings- och utvecklingsarbete: Participatorisk aktionsforskning Handlingsorienterat forskningssamarbete Horisontellt snarare än vertikalt arbetssätt Forskare/processledare och deltagare är experter, men inom olika områden
26
Studier av utvärderingsverkstäder 2009 – 2010 NUV – nätverket för utvärderingsverkstäder med syfte: studera UV samt utveckla UV Webbenkät till 150 deltagare – 97 svarade Intervjuer med chefer – uppdragsgivare Studier av rapporter från UV
28
Några resultat Tid behövs för utvärderingsarbetet mellan träffarna Klart och tydligt uppdrag krävs Uppbackning från chef/uppdragsgivare viktigt Deltagarna lär sig om och för utvärdering (learning by doing) Utvärderingar blir gjorda Led i organisationens/verksamhetens kvalitetsarbete, i bästa fall Ej kunnat belägga så mycket bidrag till bygga kapacitet för utvärdering eller för verksamhetsförbättring
29
Texter om utvärderingsverkstäder: Karlsson, Per-Åke (2002) Utvärderingsverkstäder. Stöd för interna utvärderingar. Göteborg: FoU i Väst Beijer E, Eriksson B, Karlsson P-Å, Leissner T. Utvärderingsverkstäder –ett sätt att utveckla utvärdering. Socionomen nr 4/2006 Karlsson P-Å, Beijer E, Eriksson B, Leissner T (2008) Evaluation Workshops for Capacity Building in Welfare Work – Some Swedish Examples. Evaluation, October 2008, Volume 14, No. 4 Beijer E, Eriksson B, Karlsson P-Å, Leissner T. Utvärderingsverkstäder – grundläggande kännetecken, struktur och innehåll. Underlag Forsakonferens mars 2009 Beijer E, Eriksson B E, Green J, Jess K, Karlsson Vestman O, Niklasson L (2011): Verkstäder för utvärdering i välfärdsverksamheter- erfarenheter från mellansvenska FoU- enheter och högskolor. Utvärderingsverkstäder i välfärdsverksamheter – studier av verkstädernas kvalitet och nytta. Paper till SVUF-konferens 2011 Eriksson B E & Karlsson P-Å red.(2012): Handbok för utvärderingsverkstäder. FoU Välfärd Värmland.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.