Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Malmö Börshus, 1 april 2008 Carl-Magnus Carlsson
2
Hållbar tillväxt Hållbart, effektivt transportsystem Attraktionskraft Konkurrens- kraft Marknads- integration Kompetensintegration Utbildningsintegration MILJÖ
3
Transporter och tillväxt
4
Sambandet Transporter Specialisering Handel Tillväxt TEKNIK MILJÖ KUNSKAP
5
Konflikten mellan inre och yttre attraktionskraft Transport - tillväxt - miljö Konkurrenskraft - attraktionskraft – miljö Inre - yttre attraktionskraft För oss i regionen och externa besökare – för att locka till sig företagsinvesteringar Persontransportinfrastruktur - logistikinfrastruktur Arbetskraftsförsörjning….i gränslandet
6
Konkurrenskraft genom attraktionskraft? InreYttre Hårda värden Mjuka värden ”Ta sig till jobbet” Infrastruktur God miljö boende/ rekreation God miljö sevärdhet/ shopping ”Få in/ut varorna” Logistik, Investeringar Öresundsregionen
7
Öresundsperspektivet Svenska traditionen av att transport- och tillväxtpolitiskt hantera detta är allt på en gång……”Hållbar och samhällsekonomiskt effektiv tillgänglighet” Danska är att optimera varje område för sig…..transportslag, gods, person infrastruktur Borde korsbefrukta dessa politiska planeringstraditioner eftersom………
8
1850---------------------------- 1890----------------------------------------------1930---------------------------------------1970------------------------------------------- 2010 ÅNGAELOLJA MIKROEL ATOM BIO ? VATTEN ? VIND ? Järnväg BIO VATTEN VIND Lastbilen Datorn ?? (järnväg?) Lösningen runt hörnet…………… Energi, transport och kommunikation drivande i utvecklingen
9
?
10
Omvandlingsfas -skapar det nya Rationaliseringsfas -använder det nya Ny om- vandling Innovationer –helt nytt Investeringar Komplementariteter Utvecklingsblock Flaskhalsar - Inflation Hemmamarknad Förbättringar – av det gamla Löner Prisfall Internationalisering Ökad konkurrens Kris Samma mönster – olika lösningar KRIS
11
För Öresundsregionen Viktigt att Sverige och Danmark drar åt samma håll i den kommande omvandlingsfasen för att kunna utnyttja alla potentialer och förena inre och yttre attraktionskraft! -Transportpolitiskt -Tekniskt -(Infra-)Strukturellt -Ekonomiskt Strategic Transport Management
12
Gemensam verktygslåda för Öresundsregionen MÖJLIGHET: Ekonomisk omvandling i både Sverige och Danmark - med ny teknik och - nya strukturer samt - ”löser sig själv effekter” som t ex nya bränslen, förändrade produktmixer, konkurrenskraft mellan transportslagen eller förändrat konsumentbeteende HOT: Olika politiska fokus; -holistiskt mot atomistiskt; -val av olika ekonomiska styrmedel
13
Gemensam verktygslåda KRÄVER: Gemensam analys Medelväg mellan transportpolitisk holism och atomism Flexibilitet från nationella regeringarna Gemensam utbildning!
15
www.stmo.info
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.