Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avElisabeth Blomqvist
1
Miljöpedagogiska modeller
2
Källa: Karin Magntorn, Kristianstad: Inne att lära in ute
3
Miljöpedagogikens målsättning Källa: Eila Jeronen & Marjatta Kaikkonen, Uleåborgs universitet
4
Didaktiska modeller Konstruktivism Handlingsbaserad inlärning Upplevelsebaserad inlärning Reflektiv inlärning Meningsfull undervisning Problembaserad inlärning Källa: Palmberg, 2003. Design: Tessa T.
5
Kompetens för hållbar utveckling? kunskaper, färdigheter och attityder om t.ex. – människans och naturens biologiska förutsättningar – samband mellan mänskliga aktiviteter, miljöbelastning – Åtgärder för att minska miljöbelastningen och uppnå en hållbar utveckling kunskaper, färdigheter och attityder handlingskompetens Källa: Brunner m.fl., 1996; Palmberg, 2003.+ Tessas material
6
Källor Brunner, W. (m.fl.) 1996. Miljöundervisning. Håll Sverige Rent. Jeronen, E. & Kaikkonen, M. 2001. Ympäristökasvatuksen kokonaismallin tavoitteet ja sisällöt arvioinnin kehittämisen tukena. I: E. Jeronen & M. Kaikkonen (red.) Ympäristötietoisuus – näkökulmia eri tieteenaloilta. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita ja katsauksia 3. Magntorn, K. Inne att lära in ute. http://www.buf.kristianstad.se/kick/not/info/index.htm http://www.buf.kristianstad.se/kick/not/info/index.htm Palmberg, I. (red) 2003. Miljöpedagogik. Vasa: Pedagogiska fakulteten. Tani, S. (m.fl.) 2007. Kokonaisvaltaisuuden haaste - näkökulmia ympäristökasvatuksen kulttuuriseen ja sosiaaliseen ulottuvuuteen. Kasvatus 38:3, 199-211. m.fl.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.