Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHans Bengtsson
1
METODER ATT NÅ ARBETE OCH SAMVERKAN MED HELSINGFORS SERVICECENTER FÖR ARBETSKRAFTEN SMAK-seminariet 24.11.2011 Nina Sohlberg-Ahlgren Job coach manager
2
ARBETE MED STÖD I HELSINGFORS Arbete med stöd började i Helsingfors 1995 Egen enhet grundades 2005 Personal: 9 arbetscoacher + job coach manager 190 kunder i november 59 % utvecklingsstörda 41 % personer med autism spektrum, adhd eller dysfasi. 117 personer jobbar på den öppna arbetsmarknaden
3
IDEOLOGI Stöda människor med särskilda behov att komma i arbetslivet Arbete på den öppna arbetsmarknaden med jämställda rättigheter Normal lön Arbetscoachens konstanta stöd enligt behov Möjlighet att delta i samhället
4
SERVICENTER FÖR ARBETSKRAFTEN Helsingfors servicecenter för arbetskraften Duuri är ett nätverk, som erbjuder service för långtidsarbetslösa i Helsingfors. Organisationerna bakom servicecentret: –Helsingfors stads socialverket och hälsocentralen, –Helsingfors arbets- och näringsbyrå –Försäkringskassan
5
DUURI -TEAM FÖR UNGA På servicecentret för arbetskraften hjälper man kunden att hitta nya möjligheter och alternativ som passar kundens livssituation. Personalen strävar till att kunden skall kunna gå tillbaka till arbetslivet, påbörja yrkesutbildning eller finna någon annan bestående lösning.
6
DUURI -TEAM FÖR UNGA Servicecentret för arbetskraften ger allmän vägledning och rådgivning hjälp i att söka jobb social service hälsotjänster stöd för yrkesutveckling stöd för sysselsättning rehabilitering rådgivning gällande social- och arbetslöshetsskydd
7
02/2008 – 11/2009 (1 år 9 mån.) 02/08 1. Duuri besök (mor och make med som stöd) 03/08 Konsultation med Försäkrings- kassan ang. psykoterapi (avsl.beslut) 03/08 2. Besök Aktiverings - plan 03/08 Intervju på enheten Arbete med stöd. Samarbetet börjar med arbetscoach (make som stödperson) 04-05/08 Aktiv arbetssökning både självständigt och med arbetscoachen. Två arbetsintervjuer 06/08 Med arbetscoachens stöd hittar kunden en arbetsplats i Polisens utlänningsroteln 07/08 – 04/09 Arbetslivsträning börjar. Arbetscoachens täta stöd i början, sedan besök ca 1 x mån/vid behov 06/08 Nätverksmöte på enheten Arbete med stöd. Arbetslivs- träningen kan starta 06/08 Uppdatering av aktiverings- plan 08/08 Nätverksmöte på psykiatriska polikliniken. Kundens skilsmässa på gång CASE: Kvinna -83 Asperger, psykiska problem, talsvårigheter
8
09/08 Kundens mor ringer: boskillnad på gång 09/09 Samtal från psyk.polikliniken: Kunden beviljas talterapi 10/2008 Nätverksmöte på Duuri. Kunden söker fast jobb. Talterapin har börjat 11/08 Kunden sjukskriven. Besök på psykiatriska polikliniken 02/09 Arbetslivsträningen slutar. Kunden har själv hittat en ny arbetsplats med fast anställning. (Provtid 4 mån) 06/09 PROVTID TAR SLUT, FAST ANSTÄLLNING 02/2009 Kunden vill sluta samarbetet med Arbete med stöd; behöver inte längre arbetscoachens stöd 02/09 Arbetscoachen ringer och berättar att kunden har börjat på det nya arbetet. 02/09 Psykoterapin beviljas Hösten 2008 kunden studerar företagsekonomi som kvällstudier 11/09 Kunden avslutar sitt klientskap i Duuri 02/2008 – 11/2009 (1 år 9 mån.)
9
DE BÄSTA PRAXISARNA Arbetet ska planeras individuellt Vid planering av arbetet bör man observera personens arbetskunskaper och förutsättningar –t.ex. koncentrationsförmåga, kunskap att be om hjälp, förmåga att rätta sina fel på arbetsuppgifter Det lönar sig att börja samarbetet med arbetscoachen redan i det skedet då kunden går på arbetscenter eller är på arbetsinriktad rehabilitering. Man ska ta hänsyn till både kundens sociala kunskaper och arbetsgivarens krav och förväntningar av sociala kunskaper när man väljer arbetsplats Nätverksarbete är väsentligt del av arbetscoachs arbete Arbetscoachens långvariga och ständiga stöd är oftast en förutsättning för att kunden klarar sig på arbetslivet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.