Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avRolf Persson
1
Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1
3
[Program, sammanhang] [Förväntningar]
4
Begrepp
5
Definition SimuleringEn metod för att träna upplevelser eller situationer, som efterliknar verkligheten i en kontrollerad miljö SimulatorUtrustning för att efterlikna verkligheten
6
BegreppDefinition FärdighetsträningLärande av ett tekniskt såväl som icke tekniskt moment genom övning ProcedurträningTillämpning av färdighetsträning i ett sammanhang ScenarioträningSimulering som utgår från en scenariomall och som innefattar hela processen från briefing till debriefing
7
BegreppDefinition TeamträningTvå eller fler deltagare som tränar på att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål Interprofessionell träningDeltagare av flera yrkeskategorier som i en gemensam lärandesituation, lär av, med och om varandra i syfte att förbättra samarbetet
8
Frågor?
9
Briefing Här skapas tryggheten
10
Spelregler
11
Vuxenlärande - delat ansvar - nivå anpassat - praktiskt lärande - utmanande och tillåtande miljö
12
Vuxenlärande Delat ansvar Nivå anpassat Praktiskt lärande Utmanande och tillåtande miljö
13
Lärandemål Om du inte vet vart du är på väg, hur ska du då veta när du är framme…?
14
Rum och utrustning
15
Filmning
16
Frågor?
17
Simuleringen
18
Instruktör Fascilitator Operatör
19
Facilitering Facilitering är konsten att leda en grupp människor genom processer mot överenskomna mål på ett sätt som skapar delaktighet, ägarskap och kreativitet hos alla deltagare (Eliasson M, 2006)
20
Deltagarna?
21
Observatörer?
22
Val av simulator?
23
Frågor?
24
Återkoppling (Debriefing)
25
Syftet med återkopplingen är: Reflektion och lärande -inte bedömning
26
Hur kommer jag igång? –Förklara syftet med återkopplingen –Skapa en bra atmosfär –Ha en plan –Slå fast en tidsram
27
De tre faserna 1.Beskrivningsfasen 2.Analysfasen 3.Användnings/applikationsfasen
28
Beskrivningsfasen Kursdeltagarna beskriver fallet –Sakligt –Kronologiskt –Neutralt Ställ öppna frågor
29
Analysfasen –Kom ihåg lärandemålen –Använd öppna frågor –Tillåt tystnad
30
1.Utforska de situationer som deltagarna uppvisade korrekta kunskaper/färdigheter/handlingar. 2.Utforska de situationer som deltagarna uppvisade inkorrekt eller under förväntad kunskap/färdigheter/handlingar.
31
Advocacy and Inquiry I saw… I thought.. I wonder…
32
Användnings, Applikationsfasen –Fråga deltagarna vad de lärt sig och tar med sig till sin vardag –Be deltagarna att formulera inlärningsmål och hur de ska nå dit
34
Frågor?
35
Tack!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.