Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
FÖR DEN JAG ÄR Om utbildning och utvecklingsstörning SOU 2003:35
CARLBECK-KOMMITTÉN
2
EN SKOLA FÖR ALLA FN:s barnkonvention FN:s standardregler
Salamancadeklarationen Dakaröverenskommelsen Regeringens handlingsplan för handikappolitik CARLBECK-KOMMITTÉN
3
BEGREPP OCH DEFINITIONER
Integrering och integration Olika former av integrering Olika riktningar av integrering Delaktighet Inkluderande undervisning/inkluderande skola CARLBECK-KOMMITTÉN
4
HISTORISK TILLBAKABLICK
Optimistisk syn Pessimistisk syn Strävan mot normalisering och integrering Differentiering som organisationsstrategi CARLBECK-KOMMITTÉN
5
SKILLNADER I LAGSTIFTNING
Skyldighet att ordna egen skola Mål och syfte med undervisningen Valmöjligheter Elevinflytande Betyg och betygsskalor CARLBECK-KOMMITTÉN
6
ELEVER I SÄRSKOLAN Särskolans personkrets Utvecklingsstörning
Elevökningen Gränsdragning inom särskolan Rätten att få välja skolform CARLBECK-KOMMITTÉN
7
KVALITET OCH UTVECKLING
Mottagandet har avdramatiserats Samverkan har ökat Föräldrar är nöjda Eleverna trivs De flesta fullföljer sina studier i gymnasiesärskolan CARLBECK-KOMMITTÉN
8
KVALITET OCH UTVECKLING
Organisationsstrategier Undervisningsstrategier Trygghet och utmaningar Individuell utvecklingsplan Valmöjligheter och inflytande Lära för vuxenlivet CARLBECK-KOMMITTÉN
9
RESURSTILLDELNING Variationer mellan kommuner
Särskolan har egna anslag Resurserna kan bli styrande Resursfördelningssystem kan främja samverkan CARLBECK-KOMMITTÉN
10
SÄRVUX OCH FOLKBILDNING
Utbildningen erbjuds i för liten omfattning Otydlig gränsdragning mot daglig verksamhet Skillnader i den kommunala utbyggnaden För få undervisningstimmar Grupperna är ofta mycket små Invandrare har inte samma tillgång till särvux CARLBECK-KOMMITTÉN
11
INTEGRERING I PRAKTIKEN – DET BEROR PÅ
Samspel på lika och olika villkor Att bli vald eller bortvald Delaktighet i skolsituationen Olika sätt att organisera undervisningen Särskild grupp och pedagogiska resultat Samverkan CARLBECK-KOMMITTÉN
12
KOMPETENSUTVECKLING Lärares grundkompetens Specialpedagogiskt stöd
Kompetens hos assistenter, arbetslag och skolledare Nätverk Utvecklingsarbete CARLBECK-KOMMITTÉN
13
INTERNATIONELLA ERFARENHETER
Specialundervisning i Norden Internationella trender Utvecklingen i Kanada och USA CARLBECK-KOMMITTÉN
14
En droppe droppad i livets älv har inte kraft att flyta själv.
En droppe droppad i livets älv har inte kraft att flyta själv. Det krävs en styrka hos varje droppe, hjälp att hålla de andra oppe. Tage Danielsson
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.