Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ett gemensamt verktyg för att utveckla Kristianstadsregionen
/PP
2
Samverkan: Kristianstad är del i tillväxtregionen kring
Förutsättningar Samverkan: Kristianstad är del i tillväxtregionen kring Öresund Konkurrens: Kamp mellan regioner liknande Kristianstad, ex: Halmstad, Växjö, Kalmar, Karlskrona
3
Affärsmässiga och känslomässiga bindningar till Kristianstadsområdet
Drivkraften Affärsmässiga och känslomässiga bindningar till Kristianstadsområdet Egen fortsatt utveckling är starkt beroende av tillväxt i Kristianstadsområdet
4
Aktörerna ABK C4 Sällskapet/Föreningslivet Fastighetsägarna
Handelsföreningen Kristianstadsbladet Kristianstads Företagsgrupp Kristianstads kommun Kristianstads Sparbank
5
Stiftelsen Samla, Engagera och Skapa
Kraftsamling kring gemensamma målbilder Främja tillväxt i regionen Kristianstad Marknadsföra Kristianstadsområdet
6
Arbeta med att skapa ett regionalt centrum
Område Arbeta med att skapa ett regionalt centrum Region Kommun Stad
7
Ett regionalt centrum föutsätter ett helhetsperspektiv
Handel Industri Kultur Utbildning & forskning Idrott Boende Livsmiljö Turism Nöje och evenemang
8
Våra fokus idag Mötes- platser Handel Stads- utveckling Events Turism
9
Kristianstadsdagarna
Aktiviteter Några exempel: Projekt Arena Omgestaltning Yllan Nya Mässor Oktoberfest Forskarfredagen KB 150 År Bodagar Kristianstadsdagarna Golfpasset Julmarknad Formfest -05 Konst Guldregn Dinner & Boxing Schools Out!
10
Evenemangspyramiden Nationellt/Spets Regionalt/Riktat Lokalt/Bredd
11
Vårt arbetssätt Idéverkstad Formulerar gemensamma målbilder Beslut
Överlämnar för genomförande
12
Våra Verktyg - Evenemang/händelser ex. Kristianstadsdagarna
-Mötesplatser ex. Yllan Projekt/arbetsgrupper - ex. Turism och Stadsutveckling
13
Marknadsföra regionen genom aktiviteter.
Fyra större evenemangsperioder under året. Vinter Höst Vår Sommar
14
Utveckla mötesplatser för evenemang inom- och utomhus
Ny scen i Tivoliparken Ny Inomhusarena Yllan Exempel Yllan: 2005 inleddes arbetet att skapa ett mäss- & konferenscenter med ett stort utbud av evenemang. Mål 2009: 35 st större events/mässor
15
Projekt Stadsutveckling ”Kompassen”
Navet: Utveckla Centrum Nord-Syd: Attraktiva boendemiljöer längs Helge å Öst-Väst: Handelsstaden görs tillgänglig genom E22:an
16
Projekt och Arbetsgrupper
Kristianstads Sparbank Kristianstads bladet C4 Sällskapet Kommunen ABK Fastighets ägarna Företags Grupp Stiftelsen Regionen Kristianstad Handels föreningen Sparbanks Stiftelsen Åhus Beachhandboll festival Arena Bolaget Projekt och Arbetsgrupper Supportbolaget
17
Stiftelsens verksamheter
En sammanfattning Detta är vi: Aktörer med känslo- och affärsmässiga knytningar till Kristianstad Vi verkar i: Kristianstadsregionen Vi tror på: Att tillsammans arbeta för Kristianstads framtid Våra ledord: Samla, Engagera, Skapa
18
Stiftelsens verksamheter
En sammanfattning Detta behövs: Våra fokus idag: Våra verktyg: Handel Handel Stiftelsen Industri Events Supportbolaget Kultur Mötesplatser Arenabolaget Utbildning Turism & forskning Stadsutveckling Idrott Boende Livsmiljö Turism Nöje & evenemang
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.