Ladda ner presentationen
1
Barn och elevhälsa i Lycksele
Christina Bergman Barn och elevhälsa i Lycksele - en decentraliserad och sammanhållen verksamhet med relationskompetens som grund.
2
Lycksele - staden i Lappland
12426 inv 1260 elever i år F-9 27 elever i särskolan 604 barn i förskolan 828 elever i gymnasieskolan 5 skolor i tätorten 5 byaskolor Christina Bergman
3
BARN – ELEVER- FÖRÄLDRAR - MEDARBETARE
KULTUR- OCH UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN 2011/2012 BARN – ELEVER- FÖRÄLDRAR - MEDARBETARE Rektorer /förskolechefer förskola grundskola särskola gymnasieskola KULTUR MÅLTIDER KANSLI VERKSAMHETSCHEFER förskola – elevhälsa grundskola – särskola gymnasieskola FÖRVALTNINGSCHEF Christina Bergman
4
Utmaningar Förbättra resultaten Växande förskola
Sjunkande elevantal på gymnasiet Organisationsanpassning utifrån nya lagar och förordningar Metoder för utvärdering av elevhälsans arbete Budget i balans Christina Bergman
5
Från dubbla spår till elevhälsa Hälsa Lärande Trygghet
Från dubbla spår till elevhälsa Hälsa Lärande Trygghet prop 2001:2002:14 Att våra barn/elever mår bra, trivs i förskolan/skolan, har goda relationer med barn och vuxna och kan ta till sig kunskaper, reflektera över sitt lärande och känna växandets glädje. Arbetsmiljöfråga för barn/elever och personal Christina Bergman
6
Barn och elevhälsan i Lycksele
Mål Att alla barn och elever når, de sociala målen och kunskaps målen. Elevhälsans uppdrag är att utifrån ett förebyggande och stödjande arbete verka för att ALLA barn/elever lyckas i sitt lärande. Christina Bergman
7
Utgångspunkter Tidiga insatser Nära verksamheten
Salutogent förhållningssätt Nära föräldrasamarbete Relationskompetens Elevhälsa – personalhälsa Stöd kopplat mot måluppfyllelse Christina Bergman
8
Organisation barn- och elevhälsa
Elevhälsan finns nära den pedagogiska verksamheten Kommunen ett behovsområde Flexibla resurser Basplacering Periodiska insatser Christina Bergman
9
Verksamhetschef Rektor Specialpedagoger Kuratorer Socialpedagog
Skolsköterskor Skolläkare Logoped Psykolog Språk- och talpedagoger Specialpedagoger Rektor har alltid utförandeansvar på sin förskola/skola Christina Bergman
10
Lokala hälsorådet Mötesplats för rektor, spec/talpedagog, kurator, skolsköterska och pedagoger, med fokus på samverkan kring barn/elever utifrån olika perspektiv Träffas en gång/vecka Utgör ett brett beslutsunderlag för rektor Rektor ansvarig Christina Bergman
11
Centrala hälsorådet Mötesplats för rektorer och elevhälsa där vi lyfter övergripande frågor och belyser aktuella behov inom förskola/skola, i syfte att stödja lärandeprocesser utifrån ett hälsofrämjande perspektiv. Träffas en em 2 ggr/termin Verksamhetschef ansvarig Fokus på uppföljning – samordning - lärande Christina Bergman
12
Gemensam struktur - verktyg som bidrar till barnens/elevernas lärande och måluppfyllelse
Arbetslaget Kollegial handledning Lokala hälsorådet Skolkartläggning Konsultation Bup LSU-gruppen Konsultation Logoped Konsultation Psykolog IUP/skriftliga omdömen Utvecklingssamtal Gruppkonferens PEK - Utredning av stödbehov Åtgärdsprogram Föräldrasamtal Christina Bergman
13
Sammanhållen barn– och elevhälsa
Politiskt fastställda riktlinjer för Barn- och elevhälsan. Handlingsplaner: Hot och våld, Övergångar, Språket – dörren till världen förskola - åk9 Från oro till anmälan Christina Bergman
14
Sammanhållen barn- och elevhälsa
Centrala hälsoråd Verksamhetsträffar yrkesgrupper 2-3ggr/termin Återkoppling till rektorsträffen Gemensam kompetensutveckling 1gång/år tillsammans med socialtjänsten, habiliteringen och Bup. Christina Bergman
15
Relationskompetens Utvecklingsarbete i tre delar under 2004 – 2009
Kollegial handledning Professionellt föräldrasamarbete Helle Jensen Danmark Christina Bergman
16
Relationskompetens Christina Bergman
17
Relationskompetens i Lycksele
Ökad kvalitetsutveckling i våra förskolor och skolor. En ny kollegial kultur som bygger på god självinsikt och tillvaratagande av personliga resurser. Främja den personliga utvecklingen. Utifrån ett medvetet reflekterande förhållningssätt utveckla det kollegiala samspelet. Höja de olika yrkesgruppernas professionella status. Ökad samverkan med Soc och Bup kring barn som far illa. Professionellt föräldrasamarbete. Christina Bergman
18
Relationskompetens ”förmågan att se det enskilda barnet på dess egna premisser och anpassa sitt eget beteende utifrån det utan att därmed frånsäga sig ledarskapet” (Helle Jensen) Yrkespersonlig utveckling Respekt Ödmjukhet Ansvar Christina Bergman
19
Pilotutbildning Kollegial handledning - 2007 8 dagars utbildning
22 pedagoger förskola/skola Fortsatt handledning till 100 pedagoger på 3 år Fokus på den handledde som yrkesperson som är ansvarig för relationen med barn/elever och föräldrar Christina Bergman
20
Pilotutbildning Professionellt föräldrasamarbete - 2008
12 dagars utbildning 22 piloter – förskola/skola socialtjänst och Bup Fokus på att möta föräldrar på ett respektfullt och likvärdigt sätt Christina Bergman
21
Utbildningens innehåll
Fyra moduler Professionell samarbetspartner Det problemorienterade föräldrasamtalet Föräldrasamarbete vid sorg och kris Samarbete med grupper av föräldrar Christina Bergman
22
Utgångspunkter Alla Barn/elevers rätt att lyckas i sitt lärande,
sociala mål- kunskapsmål Föräldrarna är våra viktigaste samarbetspartners Om vi inte når fram till föräldrarna är våra utsikter att nå fram till barnet begränsade Pedagogen är den viktigaste personen för barnet/eleven i förskolan/skolan Christina Bergman
23
Yrkesprofessionellt perspektiv
När man har makt i en relation följer ansvaret för relationens kvalitet! Pedagogen har ansvaret för relationen och samarbetets kvalitet Svår balansgång Processen, hur vi genomför vi samtalet är det vi behöver träna på för att lyckas i samarbetet med föräldrarna Pedagogerna behöver stöd Christina Bergman
24
Litteratur Studiecirklar i samtliga förskolor/skolor för all personal under läsåret 2009/2010 PF-piloter kursledare Föräldramöten Christina Bergman
25
Har studiecirkelns innehåll påverkat ditt sätt att förhålla dig i mötet med föräldrarna. Om ja hur?
”Denna studiecirkel har absolut påverkat mitt tänk, att förhålla sig. Och genom att man tänker, diskuterar så börjar man ju med små steg ändra sitt sätt.” ”Genom att tänka mig in i deras situation. Att tänka mig för hur och varför jag säger olika saker. Att det är viktigt att lyssna! Att inte döma på förhand! Man kan ”ångra” det man sagt genom att ta upp det igen…” ”Man tänker efter på ett annat sätt nu och kan ta boken till hjälp/tips.” Christina Bergman
26
”Ja, allt! Hur får jag ett professionellt föräldrasamarbete”
Finns det någonting i studiecirkelns innehåll som du kan använda dig av i ditt arbete? Om ja hur? ”Det allra mesta har man användning för. T.ex. nu idag, hur formulerar jag mig?” ”Ja, allt! Hur får jag ett professionellt föräldrasamarbete” ”Jag kommer att använda mej av nästan allt innehåll, i varje fall försöka hålla det levande genom att plocka dom bitarna som man i vardagen har användning av.” ”Barn har olika problematik och det vilar på mej att anpassa verksamheten så alla mår så bra som möjligt.” Christina Bergman
27
Upplever du att du behöver fördjupa dig ytterligare i någon av studiecirkelns delar? Om ja vad?
”Tycker ju det här är väldigt intressant och man kan alltid lära sig mer. Skulle gärna med glädje fördjupa mig mer, tycker det här är jätteviktigt” ”Min egen samtalsteknik. Föräldrasamverkan. Hur kan vi skapa forum för, och ett tillåtande klimat så föräldrarna ”bjuds in”. ”Svåra samtal. Kriser och sorg. Kritik och konflikter.” ”Hur jobbar vi med barn som har en diagnos? Hur sprider vi förståelse för dessa mot andra föräldrar?” Christina Bergman
28
Övriga kommentarer Mycket bra upplägg. Bra, duktiga handledare.
Tusen tack för att ni har velat hålla i detta, ni har varit super! Utan er tror jag aldrig att det här skulle ha blivit så bra som det blev. Tack! Bra att alla vågade och ville dela med sig av egna erfarenheter. Det fanns tid till det. TACK för att ni gjort detta! Mycket bra studiecirkel. Ni är bra!! Tack! Det har varit mycket matnyttigt att ta till sig. Svårt att få ner allt man tänker i ord, men det har varit en intressant och lärorik cirkel. Mycket trevliga ”lärare”. Bra och tydliga ledare Christina Bergman
29
Föräldrarnas röster Att läraren är insatt och engagerad i mitt barn
Mötas som jämlikar Öppen dialog Ömsesidig respekt Vi vill veta…kontakta oss Christina Bergman
30
Processorienterat ledarskap 2008
6 dagars utbildning Rektorer från skola/förskola samt chefer från socialtjänst och Bup Om kärnkompetenser i ledarskap och ansvar för den konstruktiva grupprocessen Christina Bergman
31
Professionellt föräldrasamarbete 2009
5 dagars utbildning för barn- och elevhälsan, Socialtjänsten och Bup 37 deltagare Viktiga bärare av relationskompetens – stöd i utvecklingsprocessen i alla verksamheter Christina Bergman
32
Hälsa och lärande -hand i hand
- en gemensam information om resurser för barns och ungdomars hälsa i Lycksele Christina Bergman
33
Att förvalta och utveckla den kompetens som finns i vår verksamhet!
Utmaning Att förvalta och utveckla den kompetens som finns i vår verksamhet! Christina Bergman
34
Fortsatt arbete Föräldrasamverkan Åtgärdsprogram
Resultat av våra insatser – uppföljing Dokumentation PMO – elevakt SALUT Gör vi rätt saker? ger vi rätt stöd, till rätt elev, vid rätt tidpunkt. Christina Bergman
35
Förväntansdokument Det här kan du som förälder förvänta dig av oss personal…. Våra förväntningar på dig som förälder Våra förväntningar på barnen…… Föräldrarnas förväntningar på personalen…. Christina Bergman
36
Förväntningar på rektor/förskolechef
Som pedagogisk ledare ta ett övergripande ansvar för att verksamheterna når de nationella målen Aktivt arbeta för verksamhetsutveckling Hög förtrogenhet med det dagliga arbetet inom sina verksamhetsområden Genomföra regelbundna verksamhetsbesök Noggrann uppföljning och analys av verksamhetens mål och resultat Som god förebild verka för en hög relationskompetens i organisationen Christina Bergman
37
Prioriterade områden Barn- och elevhälsan i Lycksele läsåret 2011/2012
Relationskompetens Föräldraenkät Elevenkät Hälsosamtal Frånvarande elever Trygghet och studiero Resultatuppföljning av stödinsatser Åp utvärdering Förbättrad måluppfyllelse kvarstår som ett förbättringsområde. Dessa områden ska följas upp under året och tas med i kvalitetsredovisningen. Christina Bergman
38
Pågående utmaningar Relationen mellan lärare och elev, lärare och föräldrar Utveckla en samtalskultur som är inriktad på att beskriva och analysera problem /dilemman - undvika att kategorisera och klassificera direkt. Utveckla en kritisk attityd till den information som presenteras -konstruktiv kritisk inställning Kunskapsbildning – referenser till litteratur, utvecklingsarbeten, andra skolors erfarenheter De olika professionernas förståelse av situationen måste komma fram tydligare Motverka den starka tendensen som finns att förlägga problemen inuti barnen – belysa lärarens undervisning Dokumentation Att platsa i en skola för alla. Säljö Christina Bergman
39
Christina Bergman
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.