Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Hur få produktionssystem och värderingar att gå ihop?
Bengt-Åke Wennberg Samarbetsdynamik AB
2
Vad är vetenskaplighet och god evidens när det gäller tjänster baserade på kompetens?
Vad gör att det kan vara svårt att sprida erfarenheterna av goda arbetssätt? Krig och konflikthantering – hur kan man resonera om vägen till en förhandlingslösning när parterna bildlikt eller faktiskt skjuter på varandra?
3
Vilka konsekvenser får den aktuella arbetsmiljödiskursen i det moderna arbetslivet?
Modernt konsultarbete - vad kan man sälja, vad kan man bidra till, vad är möjligt och rimligt för konsulter att göra i moderna verksamheter? Hur kan forskningen bättre bidra till processindustrins utveckling – om praktikerdriven forskning?
4
Man efterfrågar Goda råd Uppmaningar Förmaningar Rekommendationer
Hur det skall vara Vad man skall göra Vad man måste Vad man bör tänka på Hur dum kan man vara? Hur det är Hur det fungerar Varför det är som det är Vad man kan göra åt det
5
Droodles
6
Den utforskande uppgiften
7
Hur kan det komma sig att forskningsresultat
får så liten praktisk relevans? Varför sprider sig inte goda exempel och koncepts?
8
Produktionslyftet Den metod som används i produktionslyftet är i huvudsak samma metod och samma tänkande som ingår i begreppet Lean Produktion. En moderni-serad svensk modell Säger Göran Johansson
9
Tveksamheterna Fokus läggs på ”lösningen” istället för att söka ökad
förståelse för de sociala mekanismerna. Risk att gamla tayloristiska mönster återskapas. Erfarenheterna av introduktion och spridning av koncepts är dåliga. Den verksamhet som skall beröras skiljer sig markant från den för vilken principerna för lean är tänkta
10
Dreyfus och Dreyfus
11
Nya koncepts Lean produktion Concurrent engineering TQM
Just in Time Kaizen Time Based Management Business Process Reengineering Concurrent engineering Den lärande organisationen Den gränslösa organisationen Processtyrning T 50 Balanced Score Card
12
Varje utsaga har tre undertexter
logos Om ämnet (logos) Om den som talar (etos) Om den man talar till (patos) etos patos
13
Undertexter i logos Vad som är legitimt och godtaget
Vad man fordrar av sig själv och andra Vad som är möjligt och realistiskt Vad som är önskvärt respektive oönskat Handlingen är den mening som läggs i det man gör/säger
14
Diskurs - så som det samtalas
15
Språket och språkandet skapar vår identitet
Språket bestämmer vad vi kan kommunicera om, Det är ingen ide att säga något de andra inte begriper. Varje språkligt utbyte begränsas av att det skall vara begripligt för de som deltar. Genom språket blir vi någon Michael Foucault
16
Fokusgrupper för att generera diskurser
17
Frederick W Taylor Ett bästa sätt Management styr
Arbetarna drev ett spel för galleriet Belöningar på felaktiga grunder Gräns mellan tänka och utföra
18
De sju slöserierna: 1.Överproduktion 2.Väntan 3.Lager 4.Rörelse 5.Omarbete 6.Överarbete 7.Transporter
19
Kritiken Pressen ökar Retoriska dimridåer
Monotona och standardiserade uppgifter Intensiteten ökar - friktioner och psykisk press Passivisering och inlåsning Moraliska dilemman Elitism Skam och stolthet manipuleras fram P-O Björnfelt Göteborgs Posten
20
Den professionelle aktören
Man vill se sig som unik Man blir någon genom sitt handlande Man reflekterar över sina val Man vill inte bli behandlad som ett barn eller mindre vetande Man vill deltaga i något som är bra för samhället Man är socialt medveten Griper tillfället i flykten Ändamålet helgar inte alltid medlen Vill bli behandlad som partner osv
21
Ronald Ingelhart World Values Survey (www.worldvaluesurvey.org)
22
Taylorismen i ny tappning
Det är ledningen, management, det goda konceptet, konsulten – tankestrukturen som skapar det unika resultatet. Medarbetaren är fortfarande bara en arbetare som bidrar till själva utförandet – inte med sitt eget unika tänkande eller kreativitet. Obs! Det är hur det ”pratas” vi talar om – inte hur det är.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.