Ladda ner presentationen
1
Socialpsykologi
2
Socialpsykologi Gren inom beteendevetenskaperna som studerar förhållandet mellan individ och social omgivning. Socialpsykologiska studier inom psykologin fokuserar på psykiska processer i samspelet mellan individen och hennes omgivning, t.ex. hur individen påverkas i en grupp.
3
Normer Det "normala"; det godtagna eller ideala t.ex. i en social grupp; konvention, praxis; det vartill man bör anpassa sig. Informella och formella normer Sanktioner
4
Sociala roller
5
Sociala roller I varje socialt sammanhang tilldelas vi en roll. Rollen består av de förväntningar som riktas mot oss, på grund av vår placering i det sociala sammanhanget. Position social roll rollbeteende
6
Elev på grundskolan (klass 5)
7
Roller Elev på gymnasiet
8
Elev på gymnasiet (skolan)
Roller Elev på gymnasiet (skolan)
9
Roller Dejten
10
Roller Släktkalaset
11
Roller Revyfest/Inspark
12
Fotbollstränare för knattar
Roller Fotbollstränare för knattar
13
Scoutledare Simlärare
Roller Scoutledare Simlärare
14
Ariman vs. espressohouse
Roller Ariman vs. espressohouse
15
Roller Camping på festival
16
Roller Burger King Expedit på MQ Hemtjänst
Du jobbar: Burger King Expedit på MQ Hemtjänst Fastighetsskötsel/Parkförvaltning
17
Sociala roller Standardroller Rollkonflikter Rollfördelning
Ledarrollen Rollförluster
18
Standardroller i en grupp
19
Rollkonflikt – flera samtidiga roller
20
Roll med oförenliga förväntningar
21
Roll med motstridiga förväntningar
22
Inre rollkonflikt
23
Sammanfattning Att vi skapar vår identitet genom de roller vi spelar.
Man spelar upp roller i mötet med andra människor. Vårt jag och vår personlighet kommer till uttryck de roller vi spelar. Roller är en anpassning till andras förväntningar
24
Ledarrollen Vad kännetecknar en bra ledare?
Vad kännetecknar en dålig ledare?
25
Ledarstilar Kurt Lewin (1939)
26
Ledarstil: auktoritärt
Ordning och reda Bestämmer själv Tillåter inte fri kommunikation Håller inne med information. Personkritik Regler ska följas i detalj Är känslig för kritik
27
Ledarstil: Demokratiskt
Bestämmer efter diskussion Tillåter en fri- och öppen kommunikation i gruppen Delar gärna med sig av kunskap Kritisera sak och inte person Främja trivsel och medlemmarna självförverkligande Är öppen för förslag till ändrade rutiner och nyheter Vill gärna skapa en anda av medbestämmande Delegera ansvar och uppgifter till andra
28
Ledarstil: Låt-gå Passivt och oengagerat ledarskap
Ansvaret läggs på gruppen
29
Vilken ledarstil passar:
När det är ont om tid alt. gott om tid Gruppen kan sina uppgifter dåligt alt. bra Gruppen har interna konflikter. Gruppen är stressad Uppgiften är- strukturerad, ostrukturerad, komplicerad eller enkel? När man vill motivera en grupp När vill ha effektivitet
30
Ledarstil och gruppdynamik:
Produktivitet och effektivitet Hur uppgifterna genomförs Trivsel och sammanhållning Gruppmedlemmarnas motivation och självständighet
31
Gruppdynamik och ledarstil
Auktoritär grupp Demokratisk grupp bra arbetsmoral när ledaren är där mer kvantitet än kvalitet med låg motivation Tävlan men inget samarbete Dålig sammanhållning Hackkycklingar och syndabockar Hög motivation och arbetsmoral Mer kvalité än kvantitet Samarbeta och hjälper varandra Bra sammanhållning Självständiga
32
Gruppdynamik och ledarstil
Låt- gå grupp Flugornas Herre Låg arbetsmoral Låg motivation Inre stridigheter och konflikter Det uppstår flera informella ledare
33
Konflikthantering Defensiva strategier Makt – och tvångsstrategier
Samverkansstrategier
34
Social grupp Def: Att ett antal människor har något gemensamt, vilket gör att de samspelar med varandra på något sätt. De upplever sig som en enhet. De är medvetna om sin grupptillhörighet och delar vissa gemensamma mål, normer och värderingar.
35
Kategorisering av grupper
Primär – och sekundär grupp Informella och formella grupper Medlems- och referensgrupper Sub- och motkulturer
36
Beskriv en grupp
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.