Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Exempel på beslutsprocess gällande programutbud Bilaga 4
2
Bakgrund Programmet har under flera år visat minskat antal sökande. Programmet erbjuds nu på tre av fyra orter inom förbundet. Samtliga inriktningar, (k), (l) och (m) erbjuds på ort A och D. Inriktning (l) erbjuds endast på ort B.
3
Analys förutsättningar Analys av aktuell sökbild åk 1 •Utbildningsort. A: 15 elever, B: 8elever, D: 12 elever. Analys av sökbild över tid och utvecklingstrender •Andelen sökande har minskat med ca 30% över en treårsperiod.
4
Analys förutsättningar Analys av befintlig kompetens: •Kompetensen för samtliga inriktningar finns på ort A och D Analys av kompetensbehov: •Föreligger inte på ort A och D. •Föreligger för inriktning (k) och (m) på ort B
5
Analys förutsättningar Analys av befintliga verksamheter och samarbetsvinster: •Under kommande treårsperiod kommer VUX att erbjuda 1-åriga kurser utifrån beställning från ort B och D, vilka då är möjliga att erbjuda i samv erkan med programmet. ( inriktning (k), (l) och (m) ). •Kursinnehållet är baserat på det lokala näringslivets behov. •Planering och genomförande sker i samverkan med ungdomsgymnasiet och vuxenutbildningen.
6
Analys förutsättningar Analys av tillgången till ändamålsenlig utrustning •På ort A har nyinvesteringar gjorts av utrustning för inriktning (m) motsvarande 1,2 miljoner kr. Analys av investeringsbehov Investeringsbehov: •Ort A inriktning (k) •Ort B inriktning (k) och (m)
7
Förslag till beslut Utbildningen föreslås erbjudas inom förbundet enligt följande: •Ort A: Programmet erbjuds med inriktning (l) och (m) •Ort B: Programmet avvecklas. •Ort D: Samtliga inriktningar erbjuds.
8
Effektivitet och kvalitet För att kunna fatta väl grundade beslut måste flera perspektiv säkras Ekonomiskt perspektiv. Är besluten hållbara långsiktigt/kortsiktigt: •Beslutet är hållbart utifrån behovsanalysen de kommande tre åren av ägarkommunernas och näringslivets behov. Kvalitetsperspektiv. Innebär beslutet kvalitet för eleven? •Utbildningen är kvalitetssäkrad enligt TC:s norm. •Ingen ökning av det totala resandet för eleverna. Lokaler, utrustning, kompetens. Kan vi genomföra det planerade beslutet? •Samtliga kriterier är uppfyllda.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.