Ladda ner presentationen
1
På cykel Växjö - Simrishamn
2
Projekt som löper under 3 år t o m 31 aug 2014
Växjö Tingsryd Olofström Karlshamn Sölvesborg Bromölla Kristianstad Simrishamn Södra Småland Blekinge Skåne Trafikverket Region Syd 40 miljoner 27 mil Gränsöverskridande Projekt som löper under 3 år t o m 31 aug 2014
3
Finansiering 12 partners har lagt en grund om 24 milj och växlat upp med 16 miljoner EU-medel från partnerskapet Småland och Öarna Projektfinansiering investeringar endast i Småland. Nationell finansiering via Trafikverket, byggnation Trafikverket Stensnäs-Norje, LTP, kommuner.
4
Sydostledens sträckning
Sydostledens sträckning Växjö – Tingsryd – Urshult – Fridafors – Asarum/Karlshamn – Mörrum – Sölvesborg – Edenryd/Bromölla – Kristianstad – Åhus – Brösarp – Kivik - Simrishamn
5
Uttalat näringslivsprojekt och satsning på infrastruktur för cykel
Uttalat näringslivsprojekt och satsning på infrastruktur för cykel Fysiska åtgärder/infrastruktur/investeringar Utveckling av varumärke och produkt Organisation för framtida drift och underhåll (cykelvägvisning) Vårt mål är att bli Sveriges bästa cykelled och tillika etablerad i Europa!
6
Aktuellt Infrastruktur Sydostledens organisering framöver../..11 april
Aktuellt Infrastruktur Sydostledens organisering framöver../..11 april Affärs/produktutveckling Nätverk/samarbete övriga cykelleder Konferens funktionsnedsättning Varumärket Sydostleden Vad händer efter projektslut 31 aug 2014 Inspirera att lyfta kultur Inspirera nyföretagande och lyfta goda exempel Slutredovisn/seminarium och blicka framåt
7
75% Av sträckningen är idag klar vad gäller bekvämlighet och trafiksäkerhet. Resterande behöver förstärkas och i vissa ”felande länkar” behöver det byggas nytt. Infrastruktur
8
”Felande länkar” Söder Växjö Tingsryd – Urshult Stensnäs – Sölve
”Felande länkar” Söder Växjö Tingsryd – Urshult Stensnäs – Sölve Gualöv – Bäckaskog Friseboda Söder Brösarp
9
Trafikverket har tagit fram kvalitetskriterier
Trafikverket har tagit fram kvalitetskriterier och riktlinjer för cykelvägvisning längs turist- cykelleder
10
Skapas med följande kriterier som viktig inriktning:
Vad är det nya med de cykelleder som nu skapas för en internationell marknad? Skapas med följande kriterier som viktig inriktning: Trafiksäkerhet Bekvämlighet Hög attraktionskraft
11
Varumärket Sydostleden
12
Sydostleden är Sveriges kungsled på cykel.
Vision Sydostleden är Sveriges kungsled på cykel. En hållbar destination med värdskap, natur och kulturupplevelser som berikar både kropp och själ. Sydostleden är ett miljövänligt och trafiksäkert val för besökare och lokalbefolkning.
13
Ventilera – växla upp – variation – välbefinnande Varumärkeslöfte
Kärnvärden Ventilera – växla upp – variation – välbefinnande Varumärkeslöfte En växlande cykelupplevelse Lagt en grund Mål – målgrupper – Marknader – position med omvärldsanalys - reseanledningar
14
Exempel mål: När Sydostleden är etablerad (år 2020) skall den årligen generera minst 50 milj i ökad turismomsättning 8000 cyklister/år cyklar då hela sträckan och cyklar delsträckor
15
NATUR TemaNatur-grupp Destination Åsnen Kronolaxfisket Mörrum
NATUR TemaNatur-grupp Destination Åsnen Kronolaxfisket Mörrum Blekinge Arkipelag Kristianstads Vattenrike Nationalparken Stenshuvud
16
”Stenvildsvinet” norr om Karlshamn
Kultur
17
Produktutveckling Just nu med 12 företag. Avslutas med en öppen work-shop den 29 april. Konferens ”Turismcykelleder skapar näringslivsutveckling” Konferens funktionsnedsättning den 3 april info/bokning/försäljning/karta/appar m m Bed & Bike (samarbete Cykelfrämjandet) exempel pilgrimskyrkor
18
Kommunikation/stärka varumärket
Kommunikation/stärka varumärket ”info-turné” halvtid…stort intresse media aktivitet sociala medier kontaktregister nyhetsbrev info.broschyr lokal förankring fler o fler vill cykla SoL…tar fram karta stärka varumärket event konferens 4 mars
19
service Kontaktregister med ca 1 600 kontakter
Kontaktregister med ca kontakter ”Vi har mycket bra koll i hela sträckningens 27 mil” shopping mat/caféer service upplevelser boende
20
En satsning som ger MER tillbaka!
En satsning som ger MER tillbaka! Hyllorna fylls för ökad turism Åtgärdar för ökad trafiksäkerhet Lägre utsläpp (miljö) Landsbygdsutveckling Bidrar till bättre hälsa Arbetspendling med cykel kan öka Rekreationsmöjlighet för lokalbefolkning Tillrättalägger Sverigebilden och ökar exporten
21
När kan vi öppna SoL i hela dess längd och hur mycket har då investerats i den 27 mil långa sträckningen? Pinkod 1670 våren 2016…..ca 70 miljoner
22
Sydostleden kan öppnas i sin helhet våren 2016….nuvarande projekt slutar 31 aug 2014….vad händer? Styrgruppen har beslutat om en strategi för att kunna hålla ihop och driva arbetet vidare under 2015 och början av 2016
23
Frågor? Funderingar? Inspel!
Frågor? Funderingar? Inspel!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.