Ladda ner presentationen
1
Teknik för åk 9 vid Olaus Petriskolan. Teknikutveckling.
2
Har tekniken någon betydelse för oss?
Ja!
3
Vad krävs för att civilisationen ska överleva och utvecklas?
att kunna hantera elden dvs. energin Människor lärde apor att röka och hantera elden på 30-talet, men de kunde inte berätta och visa hur man gör för sina barn. Trots att de blev vanerökare. Räcker det? Nej! Här är ett exempel: Med att hantera elden menas med att vi kan hantera energin t.ex. omvandla bensin till rörelse i en bil. Skapa el i ett kraftverk. Att göra en brasa är förståss att kunna hantera elden det också. Aporna. På 30-talet läred forskare apor att röka. De blev vanerökare och kunde hanrea både eld och rökdon. Men trots detta kunde de inte lära sina barn att röka, fast de hade fri tillgång till tobak. Deras språk var inte tillräckligt avancerat för att ge dem kunskap.
4
Nej, du måste dessutom att ha ett skriftspråk.
Då kan du berätta, genom att skriva ned allt du vet och har forskat fram.
5
Svenska, engelska och tyska
Exempel på språk är: Ritning Foto Noter
6
Först då kan vi utveckla en massa nyttiga och onyttiga saker.
7
Behov och vinstintressen
Vad styr den tekniska utvecklingen? Behov och vinstintressen Men HIV i Afrika kan bromsas med mediciner men det finns inga pengar till mediciner. Lyxigt SPA- badrum?? Ny statussymbol - det lyxiga badrummet. Pengar och behov finns i Sverige
8
Vad styr den tekniska utvecklingen?
Politik och politiska beslut Miljöbil Trängselskatt i Stockholm Betalstation Miljöbil får skattebefrielse och vid nyköp 10000:- kr i rabatt.
9
Vad styr den tekniska utvecklingen?
Förutsättningar Förutsättning: Mycket snö? Då behövs en snöskoter. I Skåne behövs inga snöskoters. Varför?
10
Vad styr den tekniska utvecklingen?
Krig som drivkraft = Krig har tyvärr varit en stor källa till uppfinningar. Förutsättningarna till mikrovågsugnen kom britterna på av misstag i slutskedet av 2:a världskriget när de experimenterade med att uppfinna radarn. Våra stora jetdrivna moderna charterplan är en frukt av tyskarnas V1-missiler mot London och bomb och transportplan. Även konserveringen av mat har krigsindustrin utvecklat. =
11
t.ex berg- och dalbana, fritidsbåtar, dataspel
Vad styr den tekniska utvecklingen? Leklusten t.ex berg- och dalbana, fritidsbåtar, dataspel
12
Vad styr den tekniska utvecklingen?
Lättjan, dvs. den lata människan jämför
13
Vad styr den tekniska utvecklingen?
Samt den allra största drivkraften: att överleva och skapa förutsättningar för våra barn att leva.
14
Sammanfattning för teknikutveckling. Detta driver oss framåt:
att kunna hantera elden och energin att ha språk för att delge nästa generation sina kunskaper att överleva och skapa förutsättningar för sina barn att leva behov och vinstintressen förutsättningar och politik krig som drivkraft av teknikutvecklingen leklusten lättjan, dvs. den lata människan Till eleven vid Olaus Petriskolan Vid nästa lektionstillfälle: Vi gör först en snabb genom gång, där efter jobbar vi gruppvis tillsammans med kamrater. Där skriver ni ned tre exempel på var sitt ett eget papper. Se exempel: Det blir prov för dig torsdag den 14 december på ovan nämnda punkter, plus exempel vad som menas.
15
Till eleven vid Olaus Petriskolan
Vid nästa lektionstillfälle gör vi en kunskapskontroll Vad menas menas med detta? Ge tre exempel! att kunna hantera elden och energin o.s.v. tills du arbetat igenom alla punkter på föregående sida och kommande arbetsblad!
16
att kunna hantera elden och energin
att ha språk för att delge nästa generation sina kunskaper att överleva och skapa förutsättningar för sina barn att leva behov och vinstintressen Till eleven vid Olaus Petriskolan Vid nästa lektionstillfälle: Vi gör först en snabb genom gång, där efter jobbar vi gruppvis tillsammans med kamrater. Där skriver ni ned tre exempel på var sitt ett eget papper. Se exempel: Det blir prov för dig torsdag den 14 december på ovan nämnda punkter, plus exempel vad som menas.
17
förutsättningar och politik
krig som drivkraft av teknikutvecklingen leklusten lättjan, dvs. den lata människan Till eleven vid Olaus Petriskolan Vid nästa lektionstillfälle: Vi gör först en snabb genom gång, där efter jobbar vi gruppvis tillsammans med kamrater. Där skriver ni ned tre exempel på var sitt ett eget papper. Se exempel: Det blir prov för dig torsdag den 14 december på ovan nämnda punkter, plus exempel vad som menas.
18
The End! Lycka till!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.