Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting."— Presentationens avskrift:

1 Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting

2 Bakgrund 2009 slog Socialstyrelsen fast att tid är en avgörande faktor vid stroke. Ju tidigare en person som får en stroke kommer under vård, desto större är chanserna till effektiv behandling och rehabilitering. För att komma under vård så snabbt som möjligt är det viktigt att allmänheten känner till symptomen för stroke och agerar omedelbart.

3 Kampanjens syfte Kampanjen vänder sig till allmänheten för att öka deras kunskaper om symtomen för stroke/TIA och bidra till att fler söker akut vård i tid. AKUT-testet: A - ansikte K – kroppsdel U – uttal T – tid

4 Affisch Broschyr Minneskort 50-70 cm 4

5 Målgrupp Alla som kan komma i kontakt med någon som får stroke
Kommunikationsmålgrupper Primär målgrupp: Alla år, 7,2 miljoner personer Sekundär målgrupp: Journalister, makthavare, opinionsbildare, sjukvårdspersonal och sjukvårdskunniga utanför vården

6 Kampanjens mål (fastställs efter mätningar)
X% ökning av kunskapen hos målgruppen om stroke och hur symtomen uttrycker sig. X % ökning av kunskapen hos målgruppen om vilka åtgärder som bör vidtas vid symtom. X minuters lägre genomsnittstid mellan människors insjuknande till att någon larmar, kan rädda x antal liv årligen.

7 Budskap Stroke drabbar 30 000 människor varje år, varav 8 000 dör.
I Norrbotten insjuknar ca 1000 st varje år i stroke eller TIA. Tid är en avgörande faktor och du utgör en livlina för dig själv och dem i din närhet som kan drabbas. Allt som krävs är att du lär dig symptomen och vet att du ska ringa 112 direkt.

8 Reklamfilm och TV Annonser online och tidningar, personaltidningar, webbplatser
TV ger snabb räckvidd, kommunikation via fler sinnen och bygger kännedom 200 TRP per vecka i fyra veckor = 800 TRP (80% NRV i befolkningen) 100% TV4-huset för årsavtalsstatus, 5 msek år 1 resp 2 Inkl samarbete Nyhetsmorgon söndag TV4 Nyhetsmorgon: inslag i nyhetssändningar, artiklar på nyhetskanalen.se, intervjuer i morgonsoffa, repriser TV4 play (år 1-2)

9 Webbplatsen Webbplatsen: här kommer att finnas filmer på verkliga personer som varit med om att rädda livet på någon. Och tanken med det är att inspirera andra att göra likadant genom sin facebook eller mail. Här kommer också att finnas information om kampanjen ex vis pressmaterial och också viss fakta text om stroke. Akut-testet kommer att översättas till 13 språk samma som Inera och ha talande webb. 9

10 Treårig strategi med tydligt fokus 2011
Kampanjstart i TV fredag 7 oktober Kampanjslut söndagen den 6 november 75 % av medieinsatsen 7 – 30 oktober TV-filmen ca fem dagar innan start av annonsering i dagspress och online. TV ska väcka intresse och uppmuntra till fördjupad kunskap om vårt budskap Mer uppmärksamhet av annonserna och övrig media om man sett TV-filmen Kampanjen börjar i TV den 7 oktober. Här får vi bra räckvidd, det mycket familjer som tittar på TV. . Planen är att få upp en räckvidd på 65% med TV-filmen innan övrig media.

11 2012 Kampanjstart i augusti. Strokeveckan startar!
Kampanjperioden är ca fyra veckor Varför augusti? Många tillbaka från semestrarna med familj och vänner. En period med utrymme för stort engagemang Nyhetstorka i medierna bäddar för stor uppmärksamhet inför strokeveckan Personliga berättelser om stroke i intervjuer i lokalpress, morgonsoffor i TV Här har vi ett ypperligt tillfälle prata om stroke veckan och vårt budskap.

12 2013 Kampanjstart i augusti för strokeveckan
Kampanjperioden är ca 4 veckor Strokeveckan syns på stan för att påverka allmänhetens beteende och leda till handling Efter semestrarna är folk avslappande och mer mottagliga för budskapet Aktiviteter där målgruppen får pröva våra digitala verktyg och prata om stroke

13

14

15

16

17

18 Team med strokekompetensbevis

19 Tack för er uppmärksamhet ! Norrbottens strokevårdprogram
Birgitta Fagervall-Yttling Processledare Norrbottens Läns Landsting Norrbottens strokevårdprogram Sökväg: A-Ö välj N = Norrbottens strokevårdprogram Mail:


Ladda ner ppt "Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting."

Liknande presentationer


Google-annonser