Ladda ner presentationen
Publicerades avKarl-Erik Lundberg
1
Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser
2
Vad är ett språk?
3
Vad är ett språk?
4
Vad är ett språk?
5
Vad är ett språk? Språkstörning
6
Vad är ett språk? Språkstörning
7
Vad är ett språk? Språkstörning
8
Vad är ett språk? Språkstörning
9
Vad är ett språk? Ljud fonologi
10
Vad är ett språk? Ljud fonologi Ord och begrepp
11
Vad är ett språk? Ljud fonologi Ord och begrepp Grammatik
12
Vad är ett språk? Ljud fonologi Ord och begrepp Grammatik Pragmatik
13
Vad är ett språk? Ljud fonologi Ord och begrepp Grammatik Pragmatik
14
Språkstörning
15
Språkstörning
16
Språkstörning
17
Språkstörning ?
18
Läs- och skrivsvårigheter
?
19
Läs- och skrivsvårigheter
?
20
Läs- och skrivsvårigheter
?
21
Läs- och skrivsvårigheter
? Långsam avkodning
22
Läs- och skrivsvårigheter
? Långsam avkodning = bil
23
Kartläggning/dyslexiutredning:
Läs och skrivförmåga Avkodning Läshastighet Läsförståelse Skrivförmåga Visuell perception Auditiv perception Språklig förmåga Fonologisk medvetenhet Ordförråd Grammatik Språkljud Pragmatik
24
Skolan
25
Skolan Läsa Skriva Räkna
26
Skolan Läsa Skriva Räkna
27
Skolan Läsa Skriva Räkna ekonomi Fotosyntes samhälle historia
Franska revolutionen Och mycket annat…. energiförsörjning Sy och snickra Fysikens lagar
28
Funktionsnedsättningar
29
Funktionsnedsättningar
Rörelsenedsättning: Ramp Anpassad toalett Dörröppnare Inga trösklar
30
Funktionsnedsättningar
Läs- och skrivnedsättning: Rörelsenedsättning: Ramp Anpassad toalett Dörröppnare Inga trösklar
31
Funktionsnedsättningar
Läs- och skrivnedsättning: Talsyntes i åk 8 Rörelsenedsättning: Ramp Anpassad toalett Dörröppnare Inga trösklar
32
Funktionsnedsättningar
Läs- och skrivnedsättning: Talsyntes i åk 8 (”men inte när det är prov”) Rörelsenedsättning: Ramp Anpassad toalett Dörröppnare Inga trösklar
33
Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid
34
Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid Tidiga special-pedagogiska insatser
35
Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid Tidiga special-pedagogiska insatser
Tidig introduktion av kompensatoriska hjälpmedel
36
Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid Tidiga special-pedagogiska insatser
Tidig introduktion av kompensatoriska hjälpmedel Kunskap om dyslexi
37
Åtgärder: Rätt diagnos i rätt tid Tidiga special-pedagogiska insatser
Tidig introduktion av kompensatoriska hjälpmedel Kunskap om dyslexi Kunskap om hjälpmedel
38
Vad händer om vi…. fokuserar på kunskap?
låter olika individer vara olika? tränar samtidigt som vi kompenserar
39
Exempel från Håbo: Skoldatatek med fokus på elever Ambassadörer
Basutbildning för yngre elever.
40
Lina
41
Exempel från Håbo: Förskoleprojektet: Tillgänglighet i förskolan.
42
Exempel från Håbo: Förskoleprojektet: Tillgänglighet i förskolan.
3-6 åringar
43
Exempel från Håbo: Förskoleprojektet: Tillgänglighet i förskolan.
3-6 åringar Skriva Läsa
44
Exempel från Håbo, språkklassen:
Konkretisera materialet
45
Exempel från Håbo, språkklassen:
Konkretisera materialet Bildschema
46
Exempel från Håbo, språkklassen:
Konkretisera materialet Bildschema bildstöd
47
Mål: Alla elever lär sig sitt mesta på sitt bästa sätt.
Elever och lärare vet vad dyslexi är. skolan är tillgänglig för alla. Dyslexi är inget handikapp utan en funktionsnedsättning.
48
Mål: Alla elever lär sig sitt mesta på sitt bästa sätt.
Elever och lärare vet vad dyslexi är. skolan är tillgänglig för alla. Dyslexi är inget handikapp utan en funktionsnedsättning. Eller som en 8 åring sa när han fick veta att bara de som har kvar läs- och skrivsvårigheter som kan bli ambassadörer……
49
Mål: …..man kan ju alltid hoppas!!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.