Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAnn-Sofie Berg
1
Sv Erasmus+ EU:s nya program för utbildning, ungdom och sport 2014-01-31 Carina Hammar
2
Sv Kontexten Erasmus+ 2
3
Sv • Tillväxtstrategi som antogs av medlemsländerna och EU- kommissionen 2010. • Kom till för att hantera de utmaningar som EU står inför den ekonomiska krisen globaliseringsfrågan klimatfrågan frågan om den allt äldre befolkningen. Strategi: Europa 2020 3
4
Sv • Arbetsmarknad • Innovation • Social integration • Klimat/energi • Utbildning De fem övergripande målen inom Europa 2020 handlar om:
5
Sv • Realisera målen om livslångt lärande och mobilitet • Förbättra kvalitet och resultat i utbildningen • Arbeta för jämlikhet, social integration och aktivt medborgarskap • Öka kreativitet och innovation (entreprenörskap) inom all form av utbildning Övergripande mål för Utbildning 2020 5
6
Sv 1.Minst 95 procent av alla barn från fyra års ålder (och upp till skolålder) går i förskola 2.Andelen lågpresterande 15-åringar i läsning, matematik och naturkunskap är lägre än 15 procent 3.90 procent av alla unga avslutar sin gymnasieutbildning 4.Minst 40 procent av alla 30-34-åringar har genomgått en eftergymnasial utbildning 5.Minst 15 procent av den vuxna befolkningen 25-64 år ska delta i det livslånga lärandet EU:s utbildningspolitiska riktmärken 6
7
Sv 1.Minst 95 procent av alla barn från fyra års ålder (och upp till skolålder) går i förskola 2.Andelen lågpresterande 15-åringar i läsning, matematik och naturkunskap är lägre än 15 procent 3.90 procent av alla unga avslutar sin gymnasieutbildning 4.Minst 40 procent av alla 30-34-åringar har genomgått en eftergymnasial utbildning 5.Minst 15 procent av den vuxna befolkningen 25-64 år ska delta i det livslånga lärandet EU:s utbildningspolitiska riktmärken Ingår som huvudmål I EU2020 7
8
Sv • Andelen 20-34 åringar som har jobb inom 3 år efter examen ska vara minst 82 procent • Minst 20 procent av alla högskolestudenter och 6 procent av 18-34 åringar med examen från grundläggande yrkesutbildning har studerat eller praktiserat utomlands Ytterligare ett par riktmärken 8
9
Sv Erasmus+ Ett verktyg för att nå målen 9
10
Sv Allting hänger ihop EU:s mål Sveriges mål Kommunernas mål Organisationens mål Individens mål
11
Sv Om själva programmet 11
12
Sv • Alla EU:s medlemsländer • Island • Norge • Liechtenstein • Turkiet • Makedonien • Schweiz Programländer som deltar i Erasmus+:
13
Sv 13
14
Sv • Organisationer ansöker om projektbidrag • Organisationen måste i ansökan visa projektets förankring (Europeisk/internationell utvecklingsplan) • Strategiska projekt med större påverkan på organisationsnivå och policynivå • Tvärsektoriella samarbeten (t. ex. högskola – grundskola) Nyheter:
15
Sv Övergripande för Erasmus+ • Utveckla grundläggande kunskaper, t ex entreprenörskap, digital kompetens, språk genom användning av innovativ pedagogik och bedömning baserat på läranderesultat • Öka användning av IKT i undervisning och utbildning • Underlätta erkännandet av färdigheter och kompetenser över gränserna • För yrkesutbildning: utveckling av samarbeten utbildning – arbetsliv, koppla samman yrkesutbildningspolitiken med tillväxtstrategier på lokal, regional eller nationell nivå. • För skola: förebygga tidiga skolavhopp, öka förskolornas kvalitet och tillgänglighet. Öka lärarkompetensen. 15 Prioriteringar
16
Sv Mobilitet 16
17
Sv Hur ansöker man om ett mobilitetsprojekt? En organisation skickar in ansökan för ett antal deltagare Inom yrkesutbildning i samma ansökan: -Personal -Elever Korta och långa perioder Minst en sändande och en mottagande organisation i ansökan Inom skola och vuxenutbildning - Personal Korta perioder Inom yrkesutbildning kommer det att finnas möjlighet att ansöka om ackreditering = förenklade ansökningsförfaranden. Utlysning maj 2014 17
18
Sv Europeisk utvecklingsplan(skola,vux) Internationaliseringsstrategi (y-utb) Tre hörnstenar i mobilitetsprojekt Validering och erkännande av läranderesultat Avtal 18
19
Sv Samarbetsprojekt Strategiska partnerskap 19
20
Sv • Utveckling av metoder, verktyg, kursplaner, studieprogram, praktik, kommunikationsmodeller • Erfarenhetsutbyten och nätverkande • Samarbete utbildning – arbetsliv för att matcha arbetsmarknadens behov • Validering av kompetens genom att använda EU:s ramverk och instrument Exempel på teman för samarbetsprojekt 20
21
Sv Hur ansöker man om ett strategiskt partnerskap? • Flera organisationer skriver ansökan tillsammans. • En koordinator ansvarar för att administrera ansökan, kontrakt, budgetdistribution och slutrapportering • Bidrag kan sökas för maximalt 10 deltagande organisationer • Ett ansökningstillfälle per år (30 april) Två- eller treåriga projektMinst tre organisationer från tre olika programländer (+ ev. partnerländer) Undantag för skola Max 150 000 euro per år och per projekt 21
22
Sv Vilka kan delta ? • Alla är inbjudna att delta, men välj partnerorganisationer med omsorg! • Ansökan bedöms utifrån hur ”starka” organisationerna är tillsammans • Småskaliga projekt bedöms utifrån sina behov - jämförs inte med stora utvecklingsprojekt • Projekt väljs utifrån devisen alla eller ingen 22
23
Sv • Varför behövs projektet? Hur ser behovet ut? • Vad skulle kunna lösa problemet? Vad utgår ni ifrån? • Hur ska ni gå till väga? • När ska det ske? Hur ser tidsplanen ut? • Vilka ska vara med? Varför just dessa? Hur väl är projektet förankrat inom respektive organisation? • Hur mycket kommer det att kosta? 23 Frågor att diskutera inför ansökan
24
Sv Praktiska frågor 24
25
Sv • Tekniska plattformar - Registering av organisation i särskild databas (PIC-kod) Vad i övrigt är värt att veta? - E-formulär för ansökan och e-rapportering
26
Sv • Mobilitet den 17 mars kl. 12.00 • Strategiska partnerskap den 30 april kl. 12.00 Sista ansökningsdag
27
Sv Håll dig uppdaterad: www.utbyten.se www.utbyten.se/erasmusplus 27
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.