Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Det här är Indien: Där bor bor omkring 1.3 miljarder människor.
Det är det 7:e största landet i världen. Består av 28 olika delstater. Det finns över 20 officiella språk. Hindi, tamil, sanskit och engelska är några av de största. Där finns många av världens olika religioner, de största i Indien är hinduism, islam och kristendom.
3
Kort om Indiens historia är att den är mycket gammal.
Indien har genom hela sin historia blivit befolkad av olika folkgrupper från olika delar av världen. En sån grupp är arierna, som kom norrifrån från Iran till Indien. De krigade mot de andra grupperna som redan fanns i landet, och de delade upp de olika grupperna i samhället som sen blev grunden för kastsystemet. Indien var under många år inte en sammanhängade nation, snarare flera olika regioner som styrdes av flera olika kungar (stormoguler) och ledare. Det stora område kallades inte heller Indien av de som bodde där. Storbritannien koloniserade Indien under 1700-talet, och bestämde att hela den delen som de erövrade skulle kallas Indien och tillhöra Storbritannien. Stora protester mot britterna började under 1900-talet. Indienrna var urlessa på att vara förtryckta och 1947 kunde man slutligen förklara sig självständigt, ett eget land.
4
Det indiska kastsystemet
Det indiska kastsystemet är ett flera tusen år gammalt system som gör att olika grupper (kast) i samhället hålls skilda från varandra. Man föds in i ett kast, och man gifter sig med någon från ett liknande kast. De som försvarar kastsytemet tänker på det som en människokropp – alla olika kaster tillhör en del av kroppen. Alla kaster är en del av ett samhälle. Brahmins- huvudet, det är de som tänker och vet saker i samhället. Kshatriyas – armar/händer- de som kämpar och slåss för att försvara kroppen Vaishyas – ben- de som för ekonomin framåt, och underhåller kroppen. Shudras- fötterna- de som arbetar hårt med jorden och gör så att ekonomin får nåt att handla med. Det finns flera tusen olika kast, men de är indelade i 4 stora grupper: Brahmins (Präster) Kshatriyas (krigare/soladater) Vaishyas (handelsmän) Shudras (bönder) Dessutom finns de som inte ens får plats i kastsystemet- de kastlösa. De kallar sig för Daliter.
5
Indien har enorma städer
Indien har enorma städer. Staden ovanför heter Mumbai (Bombay) och har 20 miljoner invånare. Fler och fler människor flyttar in till städerna eftersom de hoppas på att hitta bättre betalda arbeten och för att kunna erbjuda bättre liv till sina barn. Därför växer städerna jättefort och man hinner inte bygga bostäder i samma takt som inflyttningen. I städerna möts extrem fattigdom och lyx. Men fattiga människor är inte välkomna i galleriorna och i köpcentrumen.
6
I Indien så bor nästan 70 % av alla människor på landsbygden
I Indien så bor nästan 70 % av alla människor på landsbygden. Där är livet helt annorlunda än om man lever i en stad. Kanske har men inte elektricitet eller rinnande vatten, heller inte toaletter eller skolor i närheten så man kan få lära sig att läsa och skriva. Man jobbar framförallt med jordbruk. Bonden ovanför odlar ris.
7
I Indien lever några av världens fattigaste människor
I Indien lever några av världens fattigaste människor. Nästan 25% av världens fattigaste bor i där. Det är framförallt människor på landsbygden som har det svårt och det är även stora skillnader mellan de olika delstaterna. Hälften av Indiens fattiga bor i norra och nordöstra delen av Indien.
8
Men i Indien bor även några av världens rikaste människor
Men i Indien bor även några av världens rikaste människor. De bor framförallt i städer som Mumbai, Delhi och Calcutta. Indien har på senare år fått en större medelklass, men det är trots det stora klyftor mellan de extremt rika och de extremt fattiga i landet.
9
Indiens ekonomi blir bara bättre och bättre, och en av orsakerna är att de är så bra på att tillverka billig teknik (datorer och annat) och alternativa program (mjukvara) till datorerna. På många ställen i Indien, framförallt i städerna, använder man sig dagligen av datorer och av mobiltelefoner. Men det leder också till enorma sopberg utanför ståderna. All teknik måste ju ta vägen någonstans när de inte fungerar längre. Miljön är ett växande problem i Indien.
10
Kända personer som kommer från Indien:
Mahatma Gandhi ( ) Gandhi var en indisk advokat som började kämpa för att Indien skulle bli självständigt från Storbritannien. Han använde sig av ”icke-våld” – med det menas att man inte använder våld när man protesterar mot något.Han ville att männsiskor i Indien, oavsett kast eller bakgrund skulle få lika rättigheter, och att första steget dit var att Indien skulle bli självständiga från Storbritannien. Moder Teresa ( ) Hon var en katolsk kvinna från Makedonien som reste till Indien för att hjälpa fattiga gatubarn. Hon arbetade i Calcutta i norra Indien i 45 år och tog hand om fattiga, sjuka och döende människor. Hon har blivit en symbol för att hjälpa andra människor och har fått Nobels fredspris för sitt arbete.
11
Det här är Amartya Sen. Han har fått nobelpris i ekonomi 1998.
Den här skäggige herren heter Rabindranath Tagore, han har fått nobelpris i litteratur (1913) och är lika känd i Indien som August Strindberg är i Sverige. Damen ovanför är Indira Gandhi. ( ) Hon var Indiens premiärminister på 60-talet och 80- talet och har haft stor påverkan på hur Indiens ekonomi har utvecklat sig.
12
I Indcien vill alla ha en bil. Men hur blir det om 1
I Indcien vill alla ha en bil. Men hur blir det om 1.3 miljarder människor skaffar sig en bil?? Men varför ska vi ha rätt att ha bil och inte de? Ett stort problem i Indien nu när ekonomin blir bättre och människor har mer pengar är att alla vill ha ett eget fordon. Vad tror du det gör med miljön om 1.3 miljarder människor köper en bil? Men å andra sidan, varför ska de inte få köpa sig en egen bil/motorcykel när vi i västvärlden får det?
13
Tyresö Ulands och Fredsförening tuff.fred.se
14
TUFF är en del av en organisation som heter ”Svenska Freds”, och jobbar i norra Indien i ett område som heter Dharampur. Sedan 1971 har TUFF förmedlat samarbete mellan ett flertal indiska skolor och ännu fler på den svenska sidan. I Indien hjälper TUFF området i Dharampur med att barn ska kunna gå i skola, med att driva och underhålla skolor och ge lön till lärare, att göra brunnar för att byarna ska få vatten, att bygga vägar för att människor tryggt ska kunna resa eller komma hem, att plantera grödor för att byborna ska kunna få både att äta och sälja. Tanken med TUFF:s arbete är att byborna själva ser vilka olika behov som finns och använda pengarna där.
15
Hej alla elever på Alléskolan!
I flera år har vi elever på Alléskolan haft dagsverke en dag per läsår och pengarna vi tjänar in den dagen skickas vidare till en förening som heter TUFF, Tyresö Ulands och FredsFörening. De i sin tur använder våra pengar tillsammans med dagsverkepengar från två andra skolor i Sverige för att hjälpa fattiga människor i Dharampur i Indien. Dharampur ligger i ett bergigt område i västra Indien. Där bor cirka fattiga människor som tillhör en stambefolkning som kallas för tribals ”de fattigaste av de fattiga”. Under de år som vi har jobbat ihop pengar har man kunnat starta sex stycken skolor som nu tillsammans har cirka elever, de är barn till föräldrar som inte kan läsa och skriva. Det har anlagts hundratals brunnar, man har byggt flera dammar för att skapa ett bättre jordbruk, man har även byggt många små vallar i sluttningarna för att hindra monsunvattnet från att spola bort värdefull jord och man har planterat mangoträd som ger skugga och frukt! En del av det här har blivit möjligt för att vi har jobbat ihop och skänkt pengar.
16
Nu är det snart dags igen för dagsverke – Dharampur
Nu är det snart dags igen för dagsverke – Dharampur. Den officiella dagen är egentligen tisdagen den 4 juni men vi i elevrådet har några förslag. De kommande veckorna är vi elever lediga ganska många dagar och någon av dessa dagar kunde man kanske hjälpa sina grannar med vårstädningen, sopa och rengöra uteplatsen, kratta trädgården, tvätta bilen, putsa fönster med andra ord hjälpa grannarna med det som de behöver hjälp med. Ett annat förslag är att man klassvis går samman och säljer kakor och bröd nere i Floda och sedan skänker pengarna, eller om ni i klassen har något annat kreativt förslag för att tjäna pengar. Summan som man skänker eller jobbar ihop är valfri men de andra åren är det många som har jobbat några timmar för cirka 100 kronor. Har man inte hittat någonstans att jobba kan man jobba på skolan under dagsverkedagen. Om man nu jobbar en lördag eller söndag eller någon annan dag som man är ledig kan man sedan kompa ut tisdagen den 4 juni. Hälsningar Elevrådet på Alléskolan
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.