Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning"— Presentationens avskrift:

1 Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Syftet med ett systematiskt kvalitetsarbete är att synliggöra kvalitet och likvärdighet, vad vi gör, varför och vad det leder till. Genom att planera, följa upp, analysera, dokumentera och utveckla utbildningen kan vi skapa och dela kunskap om vad som leder till framgång. Skollagen innehåller ett tydligt krav på systematiskt kvalitetsarbete. Där framgår också att kvalitetsarbetet på enhetsnivå ska genomföras under medverkan av lärare, förskollärare, övrig personal och elever. Elevernas vårdnadshavare, barn i förskolan och deras vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i arbetet. Rektorn och förskolechefen ansvarar för arbetet. Även i läroplanerna finns krav på kvalitetsarbete. 20xx-xx-xx Sidfot om man väljer att infoga en sådan i sin presentation

2 Ständiga förbättringar

3 startsidan Startsidan Information Årshjul
De förbättringar man står som ansvarig för Viktiga indikatorer

4 Planera Planera kvalitetsarbetet
Kopplat till nationella och kommunala mål finns obligatoriska aktiviteter/insatser som anordnaren ska beskriva hur de arbetar med. Anordnaren kan också lägga till egna aktiviteter/insatser. När någon person utpekas som ansvarig i systemet innebär det att man får påminnelser när det är dags att rapportera. Grunden för en trygg och säker förskola och skola är ett arbete för en trygg, säker och hälsofrämjande miljö med tydlig värdegrund och tillitsfulla relationer. Arbetet behöver planeras, genomföras, följas upp och analyseras. Det främjande värdegrundsarbetet pågår kontinuerligt. För att det ska ge resultat krävs tydligt uppsatta mål och långsiktighet. Det innebär att värdegrundsarbetet är en viktig del vid planering, genomförande och uppföljning av undervisningen.

5 Följ upp och analysera Anordnaren följer upp och analyserar aktiviteter/insatser och kommunala mål samt skapar förbättringsåtgärder. Som underlag finns nöjdhetsindikatorer och resultatindikatorer där AFN servar med data. En gemensam analys tillsammans med representant från AFN kommer också göras.

6 Riskanalys Lägg till risker och skapa förbättringar
De aktiviteter/insatser som anordnaren efter analys har markerat som röda, dvs där man ej uppnått önskad effekt/önskat mål kommer följa med till vyn för riskanalys. Vilka risker finns kring aktiviteten/insatsen? Vilka förbättringsåtgärder behövs? Att analysera risker och sårbarheten i verksamheterna ger ansvariga underlag för att planera arbetet med krisberedskap och krisplaner. Det bidrar också till att öka medvetenheten och kunskapen om hot, risker och sårbarhet, hos all personal. Analysen kan handla om att öka krisberedskapen vid till exempel en bussolycka, olycka under skolresa, smittspridning inom verksamheten och händelser i sociala medier. Det är en fördel om analysen är del av verksamhetens systematiska kvalitetsarbete. Arbetet handlar om att systematiskt identifiera viktig verksamhet och oönskade händelser bedöma hur troligt det är att händelserna inträffar bedöma de omedelbara negativa konsekvenserna analysera verksamhetens sårbarheter bedöma förmågan att hantera olika påfrestningar

7 Förbättra

8 Tillsyn Checklista för tillsyn
Anordnaren svarar på frågor/krav i checklistan med svarsalternativ Ja/Pågår/Nej. Vid behov kompletteras svaret med en kommentar samt med förbättringsåtgärder.

9 Kvalitetsrapport

10 Måluppfyllelse

11 Nästa steg Börja tänka över hur er organisation ska arbeta med kvalitetsledningen med Stratsys som verktyg – roller, ansvar, samarbeten? Ni bjuds in till utbildningar i augusti där ni får testa systemet och påbörja arbetet. Nacka kommun gör den årliga kvalitetsuppföljning senare i höst.

12


Ladda ner ppt "Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning"

Liknande presentationer


Google-annonser