Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Avdelningen för vård och omsorg
Handlingsplan mot missbruk och beroende Tidig upptäckt, tidiga insatser, stöd och behandling för personer i åldern år Bakgrund Missbruks- och beroendevård är en prioriterad fråga för SKL. SKL:s kongress har för kongressperioden angett att: SKL ska verka för att kommunernas och landstingens missbruks- och beroendevård präglas av förbättrad samverkan, samordning och ansvarsfördelning. SKL:s styrelse har beslutat att: missbruk och beroende ska vara en av SKLs prioriterade frågor och att en handlingsplan för missbruk och beroende ska vara framarbetad och beslutad under 2018. Kommer även att vara ett prioriterat uppdrag att arbeta med missbruk/beroende 2019. Avdelningen för vård och omsorg
2
Avdelningen för vård och omsorg
Syfte Handlingsplanen beslutades av SKL:s styrelse 14 december 2018. Dess syfte är att: bidra till att minska missbruket bland barn, unga och unga vuxna genom att utgöra underlag för att stödja ett kunskapsbaserat utvecklingsarbete som bygger på bättre samverkan och samordning mellan huvudmännen, tydliggöra ansvarsfördelningen mellan olika huvudmän och tydliggöra gränssnittet mellan hälso- och sjukvård och socialtjänst, samt tydliggöra behovet av åtgärder som kan minska missbruket bland barn och unga. SKL:s styrelse beslutade att godkänna Handlingsplan mot missbruk och beroende. Styrelsen ställde sig bakom samtliga 43 förslag. Reservationer från alliansen och SD kring förslaget om utredning kring att ersätta begreppet missbruk med skadligt bruk. Innehåll Handlingsplanen innehåller både konkreta åtgärdsförslag och underlag som kan stödja ett utvecklingsarbete. Avdelningen för vård och omsorg
3
Målgrupp och adressater
Handlingsplanen riktar sig till beslutsfattare, omfattar tidig upptäckt, tidiga insatser, stöd och behandling, och gäller för målgruppen barn, unga och unga vuxna år. Förslagen adresserar kommuner, landsting och regioner, regionala samverkans- och stödstrukturer (RSS), SKL och staten. Avgränsningar beslutat av styrelsen: Riktar sig till beslutsfattare, alltså inte i huvudsak som ett kunskapsstöd för professionen. Pågår arbete med vård- och insatsprogram som konkret ska stödja professionen. Inte det generellt förebyggande arbetet. Finns dock ingen skarp linje dock mellan det som är förebyggande arbete och tidig upptäckt/tidiga insatser. Definition barn, unga och unga vuxna från Socialstyrelsen: Barn = under 18 år Unga = år Unga vuxna = år (i detta fall) Avdelningen för vård och omsorg
4
Avdelningen för vård och omsorg
43 förslag Sätter individen i fokus och bidrar till att minska stigmatiseringen. Förslagen handlar om: Verksamhetsutveckling Vokabulär och begrepp Ansvarsfördelning och gränssnitt Behov av lagändringar som syftar till att möjliggöra överenskommelser mellan huvudmännen och ta bort hinder för att åstadkomma bättre insatser. Består av en beslutsdel och två kunskapsunderlag Möjliggöra överenskommelser mellan huvudmän: t.ex. att kommunen får bedriva viss hälso- och sjukvård om huvudmännen är överens Ta bort hinder för att åstadkomma bättre insatser: t.ex. ändra i SoL så att det blir möjligt att ge tidigt riktat stöd utan biståndsbeslut, att ålägga fler att använda SIP och att se över lagar som omöjliggör samordning och uppföljning i socialtjänsten. Avdelningen för vård och omsorg
5
Avdelningen för vård och omsorg
Innehållet Kopplar till tre av de sex målen i den nationella ANDT-strategin: Mål 3: Antalet kvinnor och män samt flickor och pojkar som utvecklar skadligt bruk, missbruk eller beroende av alkohol, narkotika, dopningsmedel eller tobak ska successivt minska. Mål 4: Kvinnor och män samt flickor och pojkar med missbruk eller beroende ska utifrån sina förutsättningar och behov ha ökad tillgänglighet till vård och stöd av god kvalitet. Mål 5: Antalet kvinnor och män samt flickor och pojkar som dör och skadas på grund av sitt eget bruk eller andras bruk av alkohol, narkotika, dopningsmedel eller tobak ska minska. Handlingsplanen fokuserar på de största utvecklingsbehoven och tar sin utgångspunkt i brett förankringsarbete. Kan inte omfatta allt, men bygger på vad som i kartläggningsarbete kommit upp som de viktigaste frågorna att lösa. Avdelningen för vård och omsorg
6
Resultat av kartläggningen hösten och vintern 2017/2018 De viktigaste frågorna att hantera enligt förankringsarbetet Individen i fokus Utgå från individens behov Brukar-/patientinflytande Tillgänglighet Jämlikt Anhörig/närståendeperspektiv - familjeperspektiv Samsjuklighet Missbruk/beroende kopplat till: Psykisk ohälsa generellt Fysisk funktionsnedsättning Personer som omfattas av LSS Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (ADHD till exempel) Viktiga aktörer för tidig upptäckt Skola Ungdomsmottagning BUP Primärvård Polis Föreningsliv Föräldrar med flera Synsätt Stigmatisering Objekt – subjekt Vård – straff Sjukdom – socialt problem Olika kulturer kommun – landsting Kompetens-utveckling Risk- och skyddsfaktorer Tidig upptäckt Beroendelära Bollande mellan instanser Ansvar Pengar Juridik Skolan som gemensam arena Fånga upp - för nästan alla barn/unga går i skolan Elevhälsan! Samarbete med andra – andra aktörer kan koppla till skolan Slutförd utbildning = skyddsfaktor Gemensamt Team och mottagningar Nämnder Avtalssamverkan Ekonomi Juridik Samordning och samverkan mellan olika aktörer Samtidiga insatser Enkla kontaktvägar Systematisk uppföljning Individnivå Verksamhetsnivå Lokal nivå Regional nivå Nationell nivå Omsätta forskning till praktik Implementeringsstöd Följsamhet till riktlinjer Stärka samarbetet mellan och inom huvudmännen Samverkansöverenskommelser Samordnad individuell plan (SIP)
7
Avdelningen för vård och omsorg
Fem budskap Det ska vara lätt att söka hjälp – utveckla tillgängligt och jämlikt stöd Mera samordning, samverkan och delaktighet behövs Arbeta med tidig upptäckt, riskbeteenden och tidiga samordnade insatser Tydliggör ansvar och utveckla målgruppsanpassade stöd- och behandlingsinsatser Satsa på kunskapsutveckling – en förutsättning för bättre resultat Avdelningen för vård och omsorg
8
Innebörd av några av förslagen
Utveckla samarbete samverkan Överenskommelser Samordnad individuell plan (SIP) Integrerade verksamheter och arbetsformer Tidiga och samordnade insatser Kompetensutveckling Jämlikhet, stigma och tillgänglighet – begreppet missbruk, avkriminalisering av eget bruk Tydliggörande av ansvarsfördelning – delat huvudmannaskap; vem ska och får göra vad? Avdelningen för vård och omsorg
9
Innebörden av några av förslagen
Handlingsplanen sätter fokus på att olika aktörer bättre ska kunna samverka runt varje individ. Samverkansöverenskommelser och samordnade individuella planer (SIP) är verktyg som behöver utvecklas. Det ska vara lätt att söka hjälp och stödet ska vara tillgängligt och jämlikt. Att samordna insatser mellan exempelvis skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård är helt avgörande. Patienter och brukare med samsjuklighet bör kunna få stöd genom särskilda team och mottagningar med olika kompetenser från olika huvudmän. Lyfter också vikten av att tidigt upptäcka riskbeteenden för att kunna ge tidiga och samordnade insatser. En viktig insats är därför kompetensutveckling hos olika personalgrupper inom just risk- och skyddsfaktorer samt tidig upptäckt. Statlig kompetenshöjande satsning önskas. Ansvarsfördelning mellan huvudmännen tydliggörs. Avdelningen för vård och omsorg
10
Avdelningen för vård och omsorg
Tydliggöra ansvar och utveckla målgruppsanpassade stöd- och behandlingsinsatser Kommuner, landsting och regioner bör utveckla en mer målgruppsanpassad behandling, inkl. tillnyktring och avgiftning. SKL ska klargöra att landstinget har det samlade ansvaret för vård och behandling vid missbruk/beroende, precis som vid andra ohälsotillstånd, samt tydliggöra socialtjänstens roll och ansvar. Staten bör göra det lagligt möjligt för kommunerna att efter överenskommelse med landsting och regioner få bedriva viss hälso- och sjukvård för personer med missbruk/beroende. SKL ska definiera vilka åtgärder/metoder och vem som ansvarar respektive huvudman och i arbetet tydliggöra vem som ansvarar för vad. Staten bör uppdra åt Socialstyrelsen att definiera gränssnittet mellan olika åtgärder/evidensbaserade metoder i de fall kommuner, landsting och kommuner inte kan göra det, så att det blir tydligt vilken huvudman som ska utföra dem. Avdelningen för vård och omsorg
11
Avdelningen för vård och omsorg
Det ska vara lätt att söka hjälp – utveckla lättillgängligt och jämlikt stöd Kommuner, landsting och regioner bör fortsätta utveckla tillgängligheten till sina verksamheter ur flera perspektiv: efterfrågan och behov, svårnådda målgrupper, närhet, fysiska hinder, öppettider och digitala möjligheter. SKL ska se över möjligheten att ersätta begreppet missbruk med skadligt bruk. Staten bör utvärdera narkotikastrafflagens punkt om att bruk av narkotika är kriminellt. Syftet med en utvärdering Konsekvenserna av den 30 år gamla paragrafen i narkotikastrafflagen (1§6) har inte utvärderats i relation till sitt syfte. Oavsett ståndpunkt gällande om det ska vara straffbart att bruka och inneha narkotika för eget bruk så behöver konsekvenserna av just den delen av narkotikastrafflagen belysas för att se om effekterna har blivit de som avsågs vid införandet. Avsikten med en utvärdering är inte att förändra Sveriges restriktiva narkotikapolitik och får inte blandas ihop med frågan om legalisering av narkotika. Utvärderingen ska inte heller motverka polisiära och rättsliga insatser mot kriminalitet och organiserad brottslighet. Avsikten är istället att se om det finns skäl att ändra i lagstiftningen för att underlätta för personer med missbruk/beroende att söka och få hjälp. Utvärderingen bör titta på vad som samtidigt är hindrande för personer med missbruk att söka hjälp. Utvärderingen bör även innehålla en internationell utblick. Avdelningen för vård och omsorg
12
Gränssnittet hälso- och sjukvård och socialtjänst
Kommuner och landsting får inte ha hand om sådana angelägenheter som enbart staten, en annan kommun, ett annat landsting eller någon annan ska ha hand om (2 kap. 2 § KL 2017:725). Kommunernas hälso- och sjukvårdsansvar gäller bara i vissa verksamheter och i enlighet med hemsjukvårdsavtal (HSL 2017:30) HSL SoL Avdelningen för vård och omsorg
13
Avdelningen för vård och omsorg
Juridiken vs. Verkligheten HSL SoL HSL SoL Verkligheten ställer högre krav på samverkan och samarbete än vad juridiken tillåter Vi använder en hel del olika begrepp för att beskriva vad vi gör. Ibland lite olika beroende på huvudman och lagrum. Vård Behandling som i sin tur kan delas in i medicinsk, psykologisk och psykosocial behandling Omvårdnad Insatser Stöd Service Rehabilitering Habilitering Men finns det något som förenar dessa begrepp eller binder samman dem? Hur kan vi definiera detta område? Båda huvudmännen ger utifrån respektive lagrum och syfte (SoL eller HSL) insatser som skulle kunna definieras som psykosocialt stöd, service, omvårdnad och omsorg. Behovet av samverkan och samordning är idag många gånger större än vad det finns utrymme för i lagstiftningen. Hur kan vi definiera detta område? Avdelningen för vård och omsorg
14
Ansvarsfördelningen – missbruk och beroende
Båda huvudmännen ska kunna erbjuda psykosocial behandling enligt regeringen Enligt SKL är det korrekt så länge endast landstinget erbjuder och utför hälso- och sjukvårdsinsatser Gränssnittet mellan hälso- och sjukvård och socialtjänst? Var går gränsen mellan psykosocial behandling och psykologisk behandling? Lagstöd saknas för att kommunen ska kunna ge hälso- och sjukvårdsinsatser i öppna verksamheter och HVB Juridiskt blir det en konflikt HSL SoL Regeringens bedömning är i enlighet med SKL:s yttrande (dnr. 11/3363) och motionssvar (dnr. 15/4197) men saknar stöd i lagstiftningen. Psykosocial behandling Avdelningen för vård och omsorg
15
Nu: spridning och implementering
Länsdialoger – SKL tillsammans med RSS Nyhetsbrev Bloggar Nätverken – MILK m.fl. Webbsändningar, bl.a. heldagsseminarium 25 mars 2019 Webbsidan Publikationer, presentationer, checklistor Kontaktuppgifter m.m. Länsdialoger: SKL kan tillsammans med ansvariga för dagen vara behjälpliga i att planera och delta i en workshop som bidrar till att länet flyttar fram positionerna när det gäller tidig upptäckt, tidiga och samordnade insatser samt stöd och behandling inom området missbruk och beroende. Handlingsplanen kan fungera som hjälp i detta arbete, men det kan även finnas andra utvecklingsområden som länet vill prioritera. Webbsändningar på gång i januari/februari: funktionshinder 28 januari barn unga 29 januari Webbsänt seminarium, stora hörsalen SKL 25 mars innehåll bl.a. Kunskapshöjande Ungdomshälsan Umeå SIP Kommande på webben vi ska ta fram och lägga upp: Målgruppsanpassade presentationer, lärande exempel tex intervjuer, filmer Checklista vad bör ingå i regionala överenskommelser? Material som finns på webben Handlingsplanen Kunskapsunderlag Nya psykoedukativa substanser Spel om pengar prop 2016/17:85 Samverkan om vård, stöd och behandling mot spelmissbruk Publikationer: Förstärkt föräldraperspektiv inom missbruk- och beroendevården Checklista för kvalitet och ökad tillgänglighet inom missbruk- och beroendevården Öppna Jämförelser: Missbruk och beroendevård Länkar: Behandling av spel och spelmissbruk Socialstyrelsen kunskapsstöd med rekommendationer båda huvudmännen Spelprevention Folkhälsomyndigheten Kunskapsguiden SKL webb; Missbruk och beroende >> Avdelningen för vård och omsorg
16
Avdelningen för vård och omsorg
MILK-nätverket Har funnits sedan 2015 Två träffar per/år En viktig aktör i spridning och implementering av handlingsplanen Uppdragsbeskrivningen för nätverket behöver ses över och uppdateras Är alla län representerade? Fördelningen region respektive kommun Vilket uppdrag och mandat har man? Avdelningen för vård och omsorg
17
Avdelningen för vård och omsorg
Länsdialoger under 2019 Ansvariga i RSS och SKL arrangerar dag i länet tillsammans. Seminarium – dialog om handlingsplanen och dess innehåll Statistik Lärande exempel Workshop → Regional handlingsplan SKL går under dagen igenom handlingsplanens förslag tydliggör vad SKL:s kansli utifrån dessa förslag kommer att genomföra och arbeta med under 2019. Lärande exempel från länet kan med fördel visas upp och fungera som inspirationskälla. SKL kan tillsammans med ansvariga för dagen vara behjälpliga i att planera och delta i en workshop som bidrar till att länet flyttar fram positionerna när det gäller tidig upptäckt, tidiga och samordnade insatser samt stöd och behandling inom området missbruk och beroende. Handlingsplanen kan fungera som hjälp i detta arbete, men det kan även finnas andra utvecklingsområden som länet vill prioritera. Ansvariga inom den regionala stödstrukturen sammanställer sedan förslagsvis länets egen handlingsplan, som därefter läggs upp på SKL:s webbsida för att inspirera andra län. Kostnad Kostnader fördelas enligt följande: Kommunerna och regionerna/länet ansvarar för lokal och eventuell förtäring. SKL står för sina egna resor, eventuella övernattningar och sin arbetstid. Avdelningen för vård och omsorg
18
Avdelningen för vård och omsorg
Målgrupp Nyckelpersoner från kommuner, regionen och andra aktörer Ledande politiker Chefer Strateger m.fl. Avdelningen för vård och omsorg
19
Avdelningen för vård och omsorg
Syftet att stödja ett förändringsarbete där handlingsplanens förslag och intentioner blir användbara i den lokala kontexten. att berörda politiker och tjänstepersoner tillsammans med varandra och övriga viktiga aktörer samlas för att samordnat ta några kliv framåt när det gäller att motverka missbruk och beroende bland barn, unga och unga vuxna. Handlingsplanen kan fungera som hjälp i detta arbete, men det kan även finnas andra utvecklingsområden som länet vill prioritera. Avdelningen för vård och omsorg
20
Avdelningen för vård och omsorg
Kontakt Mikael Malm, handläggare Zophia Mellgren, konsult Avdelningen för vård och omsorg
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.