Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Varmt välkomna!! Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet Träff 1.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Varmt välkomna!! Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet Träff 1."— Presentationens avskrift:

1 Varmt välkomna!! Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet Träff 1

2 Checka in Kort incheckning: Ditt namn Var kommer du ifrån
En sak som du älskar med att vara en del av rörelsen (en mening) Syftet med incheckning är att skapa känslan av närvaro i gruppen, att redan i inledningen av träffen bli sedd och hörd. Kan också stödja deltagarnas förmåga att “släppa” annat som hänt under dagen och att bli mer närvarande. “Ni ska få en möjlighet att lära känna varandra mer på djupet lite senare under denna träff men innan vi ens går igenom syfte, mål och upplägg för utbildningen önskar jag att vi checkar in till denna utbildning och träff. Säg ditt namn, var du kommer ifrån och en sak som du älskar med att vara en del av rörelsen. De som inte delar för stunden lyssnar aktivt och tar in vad andra säger utan att kommentera.”

3 Praktik och retorik hänger ihop. Vi lever vår värdegrund!”
“Ledarskap är ett förhållningssätt mellan människor där man tar ansvar för det gemensamma men också för varandra. Praktik och retorik hänger ihop. Vi lever vår värdegrund!” När alla har checkat in checkar också du som handledare in och berättar sedan lite mer om dig själv. Ingen lång presentation, ett par minuter. Hitta en balans så att du förmedlar något om dig själv som person, varför du är engagerad i rörelsen, att du ser fram emot att handleda denna utbildning och bygga en meningsfull utbildning tillsammans med deltagarna. Undvik att rada upp ditt CV. Du kan absolut berätta om olika uppdrag och roller du har/har haft men fastna inte i en traditionell/formell CV-lista. Bygg närvaro, positiv energi och kontakt med deltagare genom att påvisa olika delar av dig som människa. Till exempel delge något om dig som person och på vilket sätt du vill bidra till rörelsen genom att handleda denna utbildning. Gå därefter över till att referera till den Socialdemokratiska ledarskapsidéen (Citat på bild är från pdfn om ledarskapsidéen.) som en grund till denna utbildning. “Socialdemokratisk ledarskapsidé är den centrala röda tråden genom denna utbildning och vi kommer utgå från och utforska denna idé genom olika perspektiv. Så låt oss titta på utbildningens syfte och mål och de perspektiv vi har valt att fokusera på under utbildningen”. Nästa bild.

4 Syfte & mål Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet Syfte och mål 5 min

5 Övergripande syfte och mål
Syftet med utbildning är att utforska den Socialdemokratiska ledarskapsidéen utifrån nedan perspektiv: Vad det är som bär en rörelse framåt. Vad inspirerar, tar vara på och ökar människors engagemang. Utforska den Socialdemokratiska ledarskapsidéen och koppla till egna värderingar och ledarskap. Hur förståelsen för våra sociala behov ökar förmågan till samverkan och stärker vår organisationskultur. Hur självkännedom och gott självledarskap påverkar förmågan att leda andra. Hur förståelsen för mellanmänskliga relationer och gruppdynamik ökar effektiv samverkan. Hur feedback gynnar vår egen, andras och organisationens utveckling. Möjlighet att utveckla ditt personliga ledarskap och samtidigt bygga nätverk med andra socialdemokratiska ledare. Målet med utbildning är att förstå och kunna omsätta ovan perspektiv för att aktivt bidra som förebild till den Socialdemokratiska ledarskapsidéen, i vardagen, i rörelsen. Gå igenom övergripande syfte och mål med utbildning.

6 Utbildningens tre träffar och fokus per träff
Utbildningens olika delar: Träff 1 - Socialdemokratiskt ledarskap - att leda en idébärande organisation Träff 2 - Att leda sig själv Träff 3 - Att skapa delaktighet och ökad samverkan Kort genomgång av de delar utbildningen består av. Rubrik och kort om fokus per del. Deltagarna har fått information om programmet och dess delar innan starten på utbildningen. Trots det är det bra att gå igenom för att skapa tydlighet och trygghet i uppstart av utbildning. Du kan lägga till datum för de olika delarna för att öka tydlighet om du vill.

7 Utbildningens första träff
Utbildningens olika delar: Träff 1 - Socialdemokratiskt ledarskap - att leda en idébärande organisation Vad det är som bär en rörelse framåt. Vad inspirerar, tar vara på och ökar människors engagemang. Utforska den Socialdemokratiska ledarskapsidéen och koppla till egna värderingar och ledarskap. Träff 2 - Att leda sig själv Träff 3 - Att skapa delaktighet och ökad samverkan Kort genomgång av de delar utbildningen består av. Rubrik och kort om fokus per del. Deltagarna har fått information om programmet och dess delar innan starten på utbildningen. Trots det är det bra att gå igenom för att skapa tydlighet och trygghet i uppstart av utbildning. Du kan lägga till datum för de olika delarna för att öka tydlighet om du vill.

8 Utbildningens andra träff
Utbildningens olika delar: Träff 1 - Socialdemokratiskt ledarskap - att leda en idébärande organisation Träff 2 - Att leda sig själv Att skapa förståelse för hur självkännedom och gott självledarskap påverkar förmågan att leda andra. Öka förståelsen för hur våra behov i relation till andra människor påverkar förmågan till samverkan. Skapa förståelse för hur vi genom feedback kan gynna vår egen, andras och organisationens utveckling. Träff 3 - Att skapa delaktighet och ökad samverkan Kort genomgång av de delar utbildningen består av. Rubrik och kort om fokus per del. Deltagarna har fått information om programmet och dess delar innan starten på utbildningen. Trots det är det bra att gå igenom för att skapa tydlighet och trygghet i uppstart av utbildning. Du kan lägga till datum för de olika delarna för att öka tydlighet om du vill.

9 Utbildningens tredje träff
Utbildningens olika delar: Träff 1 - Socialdemokratiskt ledarskap - att leda en idébärande organisation Träff 2 - Att leda sig själv Träff 3 - Att skapa delaktighet och ökad samverkan Hur förståelsen för mellanmänskliga relationer och hur gruppdynamik ökar effektiv samverkan. Kort genomgång av de delar utbildningen består av. Rubrik och kort om fokus per del. Deltagarna har fått information om programmet och dess delar innan starten på utbildningen. Trots det är det bra att gå igenom för att skapa tydlighet och trygghet i uppstart av utbildning. Du kan lägga till datum för de olika delarna för att öka tydlighet om du vill.

10 Pedagogiska modeller Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet Kort genomgång av grundläggande modeller som vi har använt när vi har format utbildningen. 5 min. Förbered genom att rita upp modeller på blädderblocksblad så att du kan sätta upp i rummet efter genomgång.

11 Pedagogiska modeller - lärandespiralen
Lära av erfarenheter Förmågan att ständigt lära sig och utvecklas genom erfarenheter accelererar vår kompetens, inte minst vad det gäller ”mjuka” frågor - kring kommunikation, beteenden och mellanmänskliga processer. En modell ”Lärandespiralen” är en modell för detta. Genom att reflektera över en konkret upplevelse (stor som liten, det kan exempelvis vara ett möte) kan vi använda den som ett lärande. Efter reflektionen kan vi se om det går att generalisera upplevelsen och därmed kunna återanvända den i nya situationer - den kan skapa ett eventuellt nytt beteende att prova i en ny liknande situation. UBL Pedagogiskt kallas detta ofta ”upplevelsebaserat lärande”. Till vardags kan vi tala om det som ett sätt att lära av vardagen - både av våra lyckanden och misslyckanden. Man kan låta bli... Alternativet till att aktivt reflektera, generalisera och eventuellt prova nya sätt att agera är att ständigt upprepa sina misstag - eller lyckanden - utan att lära sig av dem...

12 Pedagogiska modeller - innehåll-/processmodellen
I organisationer, rörelser, föreningar och generellt i hela arbetslivet... ...ser det nuförtiden ut så här. Uppgiften har en start och det förväntas ett resultat. Och för att nå det behöver man i nästan alla sammanhang samverka med andra människor. Det här gäller oavsett om det är ett förändringsarbete, projekt, en nämnd, en styrelse eller en vanlig arbetsdag på fabriken. De jobb som inte integrerar samverkan med andra idag är ytterst ovanliga. Arbetets innehåll... är alla de moment som krävs för uppdraget, allt VAD vi behöver göra. Här har vi ofta lagt många år i skolor och på kurser i i rörelsen för att bli erfarna och kunniga. I kontexten för denna utbildning omfattar “innehåll” det vi kommer utforska och lära oss tillsammans om den Socialdemokratiska ledarskapsidéen, modeller och teorier om självledarskap, gruppdynamik, feedback etc. Processen... är HUR vi samverkar med varandra. Hur skapas öppenhet och tillit? Hur interagerar vi med varandra? Hur utvecklar vi samarbetet? Hur fattas besluten? I kontexten för denna utbildning omfattar “process” de kontakter vi knyter med varandra för att ha ett konstruktivt utbyte, de förhållningssätt och den lärandekultur vi kommer överens om och följer upp, de verktyg och workshop-upplägg som vi går igenom på denna utbildning etc. Båda behövs Ju större kompetens i BÅDA delarna, desto bättre kan slutresultatet bli.

13 Pedagogiska modeller - hela människan
Denna utbildning bjuder in dig att jobba med självreflektion och att praktisera insikter och lärdomar för att levandegöra den Socialdemokratiska ledarskapsidéen. Vi vill inkludera Hela Människan, hela dig. Din tanke, känsla och handling. Utbildningen ger dig en möjlighet att se mönster och öka självkännedomen. När vi inkluderar hela människan för att förstå hur vi agerar och påverkar andra och hur vi påverkas av andra, och därmed öka medvetenheten om våra beteende och våra mönster, ökar vi möjligheterna till medvetna val. Tanke – Känsla – Handling Tankar, känslor och handlingar påverkar varandra. Vi påverkar varandra i en ständig process. Vi läser av det som någon säger och har en tanke om detta som väcker en känsla i oss och som i sin tur påverkar vårt agerande (till exempel vi tystnar och drar oss tillbaka eller höjer rösten etc.). Tankar påverkar känslor och handlingar: Genom att lära känna vilka tankemönster som styr mina handlingar och därmed också påverkar känslorna, kan jag välja mer förhållningssätt mer medvetet. Ett sätt att få syn på och lära känna mina tankemönster är genom reflektion. Känslor påverkar tankar och handlingar: Att ta sig tid att känna efter och då och då notera vad jag känner hjälper mig att att uppleva mina känslor mer fritt utan egna omdömen om mig själv för vad som är okej att känna och inte känna. Att ha bättre kontakt med mitt känsloliv påverkar mitt sätt att tänka och ger mig möjlighet att handla mer gynnsamt. Ett sätt att närma sig känslorna är genom reflektion. Handlingar påverkar tankar och känslor: När jag får syn på invanda mönster kan jag handla annorlunda än jag tidigare gjort och därmed kommer jag även känna och tänka annorlunda.

14 Träff 1 Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet. Kort genomgång av syfte och fokus träff 1, 2 min. Förbered genom att skriva agenda på ett blädderblocksblad så att du kan sätta upp i rummet efter genomgång.

15 Övergripande syfte träff 1
Bygga samverkan som stödjer lärande Berättelser om värderingar och engagemanget i rörelsen Utforska den Socialdemokratiska ledarskapsidéen

16 Agenda för träff 1 Checka in Programmets ramverk Vår lärandekultur
Min berättelse och mitt engagemang i rörelsen Socialdemokratiska ledarskapsidéen Checka ut Gå igenom agenda kort. Avsluta med att säga att ni nu har vi checkat in och gått igenom ramverk för utbildning. “Det är dags att tillsammans skapa ett utkast till vår lärandekultur. Vi är varandras arbets- och lärandemiljö här på utbildningen. Så hur skall vi vara med varandra.”

17 Vår lärandekultur Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet 30 min

18 Hur vill vi vara med varandra?
Syfte: Skapa tydlighet och trygghet genom bygga kultur för utbildning. Skapa förutsättningar för en konstruktiv lärandemiljö

19 Hur vill vi vara med varandra?
Fundera enskilt över förhållningssätt och beteenden du uppfattar kommer stödja en konstruktiv och utvecklande lärandemiljö för er deltagare. Skriv gärna ned de konkreta förhållningssätt och beteenden du kommer på i din anteckningsbok, 5 min.

20 Hur vill vi vara med varandra?
Fundera enskilt över förhållningssätt och beteenden du uppfattar kommer stödja en konstruktiv och utvecklande lärandemiljö för er deltagare. Skriv gärna ned de konkreta förhållningssätt och beteenden du kommer på i din anteckningsbok. Dela med er två och två, 5 min.

21 Hur vill vi vara med varandra?
Fundera enskilt över förhållningssätt och beteenden du uppfattar kommer stödja en konstruktiv och utvecklande lärandemiljö för er deltagare. Skriv gärna ned de konkreta förhållningssätt och beteenden du kommer på i din anteckningsbok. Dela med er två och två, 5 min. Välj de tre förhållningssätt/betendeen som ni tror gynnar en konstruktiv lärandekultur mest, 5 min. Be paren att välja de tre förhållningssätt/betendeen som de tror gynnar en konstruktiv lärandekultur mest.

22 Hur vill vi vara med varandra?
Fundera enskilt över förhållningssätt och beteenden du uppfattar kommer stödja en konstruktiv och utvecklande lärandemiljö för er deltagare. Skriv gärna ned de konkreta förhållningssätt och beteenden du kommer på i din anteckningsbok. Dela med er två och två, 5 min. Välj de tre förhållningssätt/betendeen som ni tror gynnar en konstruktiv lärandekultur mest, 5 min. Dela med er av ett förhållningssätt/beteende i taget. Be paren att dela med sig ett förhållningssätt/beteende av de tre prioriterade. Handledare skriver ner på ett blädderblocksblad. När alla paren delat kan handledare kolla av om allt finns med på blädderblocksbladet som grupperna prioriterat eller om något mer skall fångas på blädderblocksbladet. Lyssna av grupperna i tur och ordning om de har något att lägga till.

23 Hur vill vi vara med varandra?
Fundera enskilt över förhållningssätt och beteenden du uppfattar kommer stödja en konstruktiv och utvecklande lärandemiljö för er deltagare. Skriv gärna ned de konkreta förhållningssätt och beteenden du kommer på i din anteckningsbok. Dela med er två och två, 5 min. Välj de tre förhållningssätt/betendeen som ni tror gynnar en konstruktiv lärandekultur mest, 5 min. Dela med er av ett förhållningssätt/beteende i taget. Hitta konkreta exempel som tydliggör det önskade förhållningssättet/beteendet. Om tid finnes - efter det att handledare har fångat de viktigaste förhållningssätten/beteendena på blädderblocksbladet ber handledaren att paren går ihop med ett annat par (bildar en grupp om fyra) och samtalar om ett eller två av de viktiga beteenden och fokuserar på att hitta konkreta exempel som tydliggör det önskade förhållningssättet/beteendet, 10 min. Ingen delgivning efter samtal i grupp om fyra. När 10 min gått rundar handledare av denna del av träffen genom att peka på blädderblocksbladet och säga “att dessa förhällningssättet/beteenden är nu vårt gemensamma styrmedel för en konstruktiv lärandekultur. Vi kommer att följa upp detta under våra träffar och jag bjuder även in dig som deltagare att följa upp detta för dig själv, då och då, och fundera på hur du vill bidra på bästa tänkbara sätt som deltagare.”. Ta med blädderblocksbladet och sätt upp i rummet varje gång ni möts.

24 Personliga berättelser
Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet -Intro 5 min -Eget exempel, 3 min -Föreberedelsetid, 7 min -Dela berättelser i mindre grupp om 5, skapa grupper och komma samman, 5 min, dela berättelser 15 min -Reflektion, 5 min -Joharifönster, 5 min

25 Personliga berättelser
Du ska få förbereda en 3 minuters berättelse. Fokus för din berättelse: Välj att dela något som påverkat/format dig till den människa du är idag (Kan vara en människa, situation eller händelse...). Varför du valde att engagera dig i Socialdemokraterna (koppla gärna till dina viktigaste värderingar). När du introduceras uppdraget kan du lyfta upp syftet med sessionen: Bygga öppenhet och trygghet i deltagargruppen genom att lära känna varandra lite mer på djupet (bortom CV-listan). Uppleva en presentationsmodell att omsätta i andra sammanhang.

26 Personliga berättelser
Innan du börjar förbereda din berättelse. Lite tankar om en berättelsens uppbyggnad först... .

27 en lista över allt du har gjort i ditt liv! En berättelse är
En berättelse är INTE en lista över allt du har gjort i ditt liv! En berättelse är INTE en lista över etiketter eller identiteter! ELLER

28 En berättelses uppbyggnad
1) HUVUDPERSON 2) ETT ÖGONBLICK FRÅN DITT LIV B) Ett val A) Utmaning C) Resultat Ta stöd av tre nyckel-element för din berättelse. En förslag på struktur att bygga din berättelse utifrån. De tre nyckel-elementen är: A) Utmaning B) Val C) Resultat. Du upplever en utmaning. Du står inför ett val. Du väljer utifrån vad som är viktigt för dig (värdering). Det val du gör ger ett resultat. Upplevelsen och resultatet leder till en lärdom, en sensmoral. En värdering, förstärkning av en värdering, som vägleder dig vidare i livet och är en del i varför du är som du är. Generellt kan vi se en berättelse utifrån att en situation börjar med en oväntad utmaning som personen behöver hantera. Ett aktivt val påkallas av situationen. Ett val för vilket personen möjligen är helt oförberedd. Valet ger ett resultat. Resultatet omfattar en lärdom. Eftersom vi kan empatiskt identifiera oss med personen genom berättelsen kan vi "känna" den moraliska/värdebaserad lärdomen. Vi tar del av någons mod och vi kan också inspireras av det. Berättelsen om personens ansträngningar och aktiva val uppmuntrar oss att tänka på våra egna värderingar och utmaningar och inspireras av dem till nya sätt att tänka om hur vi gör val i våra egna liv. 3) VARFÖR?

29 Exempel Personlig berättelse
Handledaren kan gärna ge ett exempel genom att dela egen berättelse på 3 min innan deltagarna förbereder sina berättelser.

30 Personliga berättelser
Du ska få förbereda en 3 minuters berättelse. 7 min förberedelse. Fokus för din berättelse: Välj att dela något som påverkat/format dig till den människa du är idag (kan vara en människa, situation eller händelse). Varför du valde att engagera dig i Socialdemokraterna (koppla gärna till dina viktigaste värderingar). Förbered på ett A4 med symboler som du kan ta stöd av när du delar din berättelse. Utgå från en berättelses nyckelelement: Situation/utmaning > val > resultat > lärdom.

31 Personliga berättelser
Dela berättelserna i mindre grupper om fem personer. 3 min/person. Utse någon som tar tid. Tidhållare låter den som berättar veta när det är 1 min kvar. Alla som inte presenterar, tränar aktivt lyssnande. Inga kommentarer. När en berättelse är slut tar en annan vid - gå inte in i dialog. När alla delat sina berättelser kan du be dem reflektera över och dela med varandra utifrån nedan: Hur kändes det att förbereda? Hur kändes det att lyssna på de andra? Hur kändes det att dela med dig? Avsluta denna session med att dela modellen Joharifönster och tala om vikten av att bygga en tillräckligt stor gemensam “arena”.

32 Reflektion Reflektera tillsammans över och dela med varandra utifrån nedan: Hur kändes det att förbereda? Hur kändes det att lyssna på de andra? Hur kändes det att dela med dig? När alla delat sina berättelser kan du be dem reflektera över och dela med varandra utifrån nedan: Hur kändes det att förbereda? Hur kändes det att lyssna på de andra? Hur kändes det att dela med dig? Avsluta denna session med att dela modellen Joharifönster och tala om vikten av att bygga en tillräckligt stor gemensam “arena”.

33 Joharifönster ARENA BLINT FASAD OKÄNT Vad jag vet Vad jag inte vet
Vad andra vet FASAD OKÄNT Vad andra inte vet Olika sätt att kommunicera Modellen utvecklades på 1950-talet vid University of California av psykologerna Joseph Luft och Harrington ”Harry” Ingham. Modellen beskriver hur öppenheten i mellanmänsklig kommunikation ökar när vi är både tydliga och lyhörda mot varandra samt minskar när vi inte är det. Skapa större arena När vi på ett öppet sätt tar emot och sänder ut information om oss själva minskar omgivningens benägenhet att missförstå eller feltolka det vi förmedlar. Öppenheten och därmed kommunikationen mellan människor optimeras då både lyhördhet och tydlighet är så stor som möjligt. Då blir det öppna fönstret, den gemensamma arenan, maximerat. Självklart är det är inte alltid optimalt att använda ett stort öppet fält. Vid exempelvis tillfälliga och ytliga kontakter är det inte särskilt meningsfullt. Lyhördhet och tydlighet Att ge varandra feedback är en viktig process i allt samarbete. Genom att kunna ta emot feedback, vara lyhörd, får jag reda på hur andra uppfattar mig och mitt agerande. Genom att kunna vara tydlig och exponera mig själv, ger jag andra möjlighet att få kunskap om mig.

34 Socialdemokratisk ledarskapsidé
Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet -Genomgång av presentation, 15 min -Be alla läsa enskilt, 10 min -Arbeta i mindre grupper, 30 min -Presentationer, 30 min -Egen reflektion, 5 min

35 Praktik och retorik hänger ihop. Vi lever vår värdegrund!
Ledarskap är ett förhållningssätt mellan människor där man tar ansvar för det gemensamma men också för varandra. Praktik och retorik hänger ihop. Vi lever vår värdegrund! Syfte med session: -Utforska vår gemensamma värdegrund som ledare i rörelsen. -Reflektera över hur blir vi bra och effektiva företrädare för vår värdegrund -Reflektera över hur blir vi bra och effektiva företrädare för det vi ska genomföra

36 Hur blir vi bra och effektiva företrädare för vår värdegrund?
Hur blir vi bra och effektiva företrädare för det vi ska genomföra? Syfte med session: -Utforska vår gemensamma värdegrund som ledare i rörelsen. -Reflektera över hur blir vi bra och effektiva företrädare för vår värdegrund -Reflektera över hur blir vi bra och effektiva företrädare för det vi ska genomföra

37 Socialdemokratisk ledarskapsidé - värdegrund

38 Socialdemokratisk ledarskapsidé - värdegrund
Våra värderingar bottnar i några grundläggande principer: Alla människor är lika mycket värda och har en lika rätt att vara olik. Vi tror att varje människa är en unik, tänkande och reflekterande individ. Människan är en social varelse med en förmåga och vilja att utvecklas, påverka och ta ansvar. Vi är alla beroende av varandra, och vi behöver mötet och samspelet med andra för att utvecklas, lära nytt och växa som individer. I demokratiska processer och mötesplatser som välkomnar, lyfter fram, bejakar nyfikenhet och frågandet och stärker människors delaktighet, där växer dialogen, bildningen och kunskapen och därmed individen. Alla ska ha samma rätt och möjlighet att påverka, alla har samma skyldighet att ta ansvar.

39 Socialdemokratisk ledarskapsidé - organisationskultur
Vi strävar efter en kultur där människor blir hörda, sedda, respekterade och delaktiga. En kultur som odlar det meningsfulla i det politiska engagemanget. Alla har ansvar för vilken kultur som utvecklas i organisationen. Du som ledare har dock ett särskilt ansvar. Du som har en ledarroll har, genom ditt sätt att vara, en mycket stor påverkan på hur organisationen fungerar. Inte minst genom att sätta gränser och ge stöd för en jämställd organisationskultur. Ditt sätt att vara ledare avgör om partiet är trovärdigt – om det lever upp till sin idé och sin värdegrund.

40 Socialdemokratisk ledarskapsidé - krav på ledare
Kort genomgång

41 Socialdemokratisk ledarskapsidé - krav på ledare
Vi måste ha ett ledarskap för rörelse, ett ledarskap som lyfter fram den mening och den känsla som skapar engagemang, som skapar rörelse i rörelsen. Som stärker förnyelsekraften och förändringsförmågan. Som engagerar många att göra skillnad. Ledarskap är ett förhållningssätt mellan människor där man tar ansvar för det gemensamma men också för varandra. Praktik och retorik måste hänga ihop, vi måste säga, göra och vara vår värdegrund!

42 Socialdemokratisk ledarskapet skall vara...
Kort genomgång

43 Socialdemokratisk ledarskapet skall vara
Demokratiskt – alla i gruppen får chansen att föra fram sina åsikter och allas argument värderas utifrån samma måttstock. När vi tar beslut är våra beslutsprocesser tydliga och öppna, för att besluten ska få styrkan av att vi fattat, och står bakom, dem tillsammans. Synliggörande och uppmuntrande – vi anstränger oss för att alla ska f. det utrymme som krävs och för att var och en ska få möjlighet att komma till sin rätt. Vi tror på människors förmåga och vilja att utvecklas och växa i nya och gamla roller och uppgifter. Modigt och tryggt – vi ställer upp för varandra och stöttar varandra. Om någon av oss gör fel är vi först.s kritiska mot felet men är änd. där för varandra som partivänner. Vi backar inte från att agera i frågor som upplevs svåra eller komplexa. Visionärt och uthålligt – vi håller idén och rörelsens ändamål i fokus, vågar tänka nytt men vi agerar så att vi kan stå för det vi sagt och gjort för lång tid framöver. Det gäller både det politiska innehållet och hur vi agerar mot varandra.

44 Socialdemokratisk ledarskapsidé -
Läs igenom texten enskilt... Efter det att handledare har kort gått igenom ovan delar av presentationen delas texten (pdf) om Socialdemokratisk ledarskapsidé ut. Be alla att läsa texten enskilt inför nästa steg.

45 Socialdemokratisk ledarskapsidé -
1. Läs igenom texten enskilt, därefter i mindre grupper: Beskriv i två meningar det ni ser som kärnan i: Vår värdegrund Önskvärd organisationskultur Önskvärt ledarskap 2. Beskriv också (två exempel per grupp): Vilka krav ställer detta på oss som ledare, på vårt förhållningssätt och våra beteenden, i vardagen, i våra uppdrag. Beskriv konkreta exempel på situationer och konstruktiva beteenden för att levandegöra idéen. Redovisa på A3 Läsa igenom och själv reflektera, 15 min Arbeta i grupp, 30 min Presentera ca. 5 min per grupp (olika tid beroende på storlek av grupp)

46 Praktik och retorik hänger ihop. Vi lever vår värdegrund!
Ledarskap är ett förhållningssätt mellan människor där man tar ansvar för det gemensamma men också för varandra. Praktik och retorik hänger ihop. Vi lever vår värdegrund! Be dem avslutningsvis skriva i sin böcker om något de själva väljer att jobba på för att vara en ännu starkare företrädare och förebild för Socialdemokratisk ledarskapsidé, 5 min.

47 Tack för träff 1! Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet Utcheckning, 15 min

48 Syfte & agenda träff 1 Syfte: Bygga samverkan som stödjer lärande
Berättelser om värderingar och engagemanget i rörelsen Utforska den Socialdemokratiska ledarskapsidéen Agenda: Checka in Programmets ramverk Vår lärandekultur Min berättelse och mitt engagemang i rörelsen Socialdemokratiska ledarskapsidéen Checka ut Kort summering om vad fokus på träff 1 var, 2 min

49 Utbildningens första träff
Programmets olika delar: Träff 1 - Socialdemokratiskt ledarskap - att leda en idébärande organisation Träff 2 - Att leda sig själv Hur förståelsen för våra sociala behov ökar förmågan till samverkan och stärker vår organisationskultur. Hur självkännedom och gott självledarskap påverkar förmågan att leda andra. Träff 3 - Att skapa delaktighet och ökad samverkan Kort påminnelse om fokus för träff 1, 2 min

50 Checka ut Kort utcheckning: Vad är din känsla just nu
En lärdom du tar med dig från träff 1 Avsluta träff 1 på ett medvetet sätt genom att låta deltagare uttrycka sin känsla och en lärdom från träff 1. En i taget. De som inte delar lyssnar. Inga kommentarer. Handledare kan kort uttrycka tacksamhet och en önskan om att återse deltagare på träff 2 och sedan meddela att träff 1 är slut.


Ladda ner ppt "Varmt välkomna!! Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet Träff 1."

Liknande presentationer


Google-annonser