Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Senior alert en del av proaktiv SIP för den öppna hälso- och sjukvården Det förebyggande förhållningssättet är en viktigt del i den äldres vård och omsorg,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Senior alert en del av proaktiv SIP för den öppna hälso- och sjukvården Det förebyggande förhållningssättet är en viktigt del i den äldres vård och omsorg,"— Presentationens avskrift:

1 Senior alert en del av proaktiv SIP för den öppna hälso- och sjukvården
Det förebyggande förhållningssättet är en viktigt del i den äldres vård och omsorg, att ha metoder och verktyg för att tidigt identifiera sköra äldre. Senior alert är ett nationellt kvalitetsregister och ett verktyg för att stödja vårdprevention, prevention för äldre personer som riskerar att falla, få trycksår, minska i vikt, utveckla ohälsa i munnen och/eller har problem med blåsdysfunktion. Det är fem områden som hänger ihop och berör alla som möter den äldre inom hälso- och sjukvård. Med hjälp av Senior alert kommer den äldres perspektiv och teamets roll i fokus.  Varje enskild äldre person som möter vård och omsorg ges möjlighet till en riskbedömning, förebyggande åtgärder och uppföljning för att säkerställa att åtgärderna gör skillnad. Senior alert ska användas inom alla de vård- och omsorgsenheter som möter äldre personer med behov av vårdprevention, både inom kommunal- privat- och landstingsverksamheter.

2 Enligt lag ”…vårdgivaren ska ha processer där samverkan behövs för att förebygga att patienter drabbas av vårdskada. Vårdgivaren ska fortlöpande bedöma om det finns risk för händelser som skulle kunna medföra brister i verksamhetens kvalitet.” (SOSFS 2011:9) Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9) Syfte med ledningssystem Hälso- och sjukvård, socialtjänst och verksamhet enligt LSS är komplexa verksamheter. Därför behövs ett ledningssystem för att systematiskt och fortlöpande kunna utveckla och säkra kvaliteten i verksamheterna. Ledningssystemet är ett system för att fastställa principer för ledning av verk-samheten.3 Ledningssystemet måste omfatta verksamhetens alla delar och den som bedriver verksamheten ska med stöd av ledningssystemet • planera • leda • kontrollera • följa upp • utvärdera • förbättra verksamheten.

3 Målsättning Trygga äldre med bibehållen hälsa och välbefinnande.
En gemensam helhetsyn och en kunskap om ”Vad som är viktigt för dej och dina närstående” . Skapa förutsättningar för att ett gott liv hemma och undvika inläggning på sjukhus. Tidig identifiering av sköra äldre genom screening med fokus på helhetssyn istället för på symtom och diagnos Erbjudande om en fast vårdkontakt Samordning region-kommun Identifiering av vilka kompetenser som behövs i teamet runt den äldre

4 Senior alert Det förebyggande arbetssättet och logiken i Senior alert bygger på vård- och omsorgsprocessens steg: Identifiera risker Analysera bakomliggande orsaker för riskerna för fall, trycksår, ofrivillig viktminskning, ohälsa i munnen och blåsdysfunktion Planera och genomföra förebyggande åtgärder Följa upp åtgärder och utvärdera resultat

5 Vårdprevention Avsluta/ överför informa-tion Risk- bedöm Utred orsaker Bestäm åtgärder Följ upp och utvärdera Den vårdpreventiva processen i Senior alert. Det förebyggande arbetssättet och logiken i Senior alert bygger på vård- och omsorgsprocessens steg: Identifiera risker Analysera bakomliggande orsaker för fall, trycksår, viktminskning, ohälsa i munnen och blåsdysfunktion. Planera och genomföra förebyggande åtgärder Följa upp åtgärder och utvärdera resultat Följ och reflektera resultat och arbeta med förbättringar

6 SIP är det övergripande verktyget för samordning mellan flera aktörer
Inom varje organisation finns verktyg för planering av den enskildes vård och insatser. SIP är ett bredare verktyg som samordnar insatser från flera huvudmän och kan involvera andra berörda såsom anhöriga eller Försäkringskassan SIP Enligt SoL och HSL Landstingets planer t.ex. vårdplan och patientkontrakt Kommunens planer t.ex. genomförandeplan Senior alert behöver vara en del i både regionens- och kommunens planer för att teamet tillsammans med den äldre ska kunna planera förebyggande åtgärder för att undvika ex fall, ofrivillig viktminskning mm För att detta ska vara möjligt behöver den äldre vara delaktigt, erbjudas en fast vårdkontakt och känna trygghet i att veta vem som gör vad och när i en samordnad planering

7 Förberedelse inför SIP Genomförande av SIP-möte
Behov av samordning upptäcks Samtycke och planering Kalla aktörer Möte där SIP upprättas Uppföljning av SIP Avslut eller fortsatt SIP Förberedelse inför SIP Genomförande av SIP-möte Uppföljning Finns det en tidigare gjord riskbedömning hos annan vårdgivare eller inom samma vårdgivare? Ny riskbedömning om den är äldre än 6 månader eller vid förändrat hälsotillstånd. Uppföljning Riskbedömning/SIP Utifrån aktuell riskbedömning påbörja åtgärdsplanering. Vem gör vad? Detta är en kort beskrivning av SIP processens olika steg och hur Senior alert kan vara en del av SIP SIP startar när ett behov av samordning upptäcks och den som ser behovet har ett ansvar att påbörja arbetet Samtycke inhämtas från personen som det gäller, utan samtycke blir det ingen SIP. En planering görs tillsammans med personen om vad som ska tas upp och vilka verksamheter som behöver vara med på mötet. En kallelse till mötet skickas ut med aktuell frågeställning. Möte hålls där de olika aktörerna tillsammans med patient/brukare pratar om frågeställningen samt vilka insatser som behöver ges från de olika aktörerna. Planen upprättas. Därefter arbetar alla i enlighet med planen. Uppföljning görs för att bedöma om en ny SIP behöver upprättas eller om man kan avsluta den om behov av samordning inte längre föreligger. I kommande bilder beskrivs föreberedels, genförande och uppföljning mer ingående

8 Förberedelser inför möte
Vilka deltar vid mötet? Finns det en tidigare gjord riskbedömning hos annan vårdgivare eller inom samma vårdgivare? (ex från sjukhus) Vilka risker och bakomliggande orsaker har personen? Fall? Trycksår? Vikt? Ohälsa i munnen? Finns tidigare kända problem med blåsdysfunktion? Vilka åtgärder har man tidigare jobbat med? Ny riskbedömning om den är äldre än 6 månader eller vid förändrat hälsotillstånd. Ny vikt.

9 Genomförande av möte Vad är viktigt för Esther?
Genomför riskbedömning och bakomliggande orsaker utifrån ett samtal. Vilka resurser och förmågor har Esther? Påbörja åtgärdsplanering vad kan Esther själv göra? vad behöver Esther för stöd utifrån eventuella risker? vad ska professionen ansvara för? Planera när uppföljning ska göras för Senior alert, för SIP. Ska det göras samtidigt som uppföljning av SIP?

10 Viktiga faktorer för goda möten
Inledning -Trygga Orientering - nuläge Behov Mål och insatser Klargöra -sammanfatta Avslut Olika möten – tid – form – innehåll Tydlig struktur skapar trygghet Förplanering Tydligt syfte med mötet Tydligt ledarskap - mötesledare Individens möte - i centrum Anpassa språk - klargöra För att skapa ett gott möte behövs vissa förutsättningar. Även om någon initierat och leder har Alla deltagare ett gemensamt ansvar för att blir ett möte av god kvalité

11 Uppföljning Hur har det gått? Har det blivit bättre? Behövs andra, nya åtgärder? Fall Trycksår Vikt Ohälsa i munnen Blåsdysfunktion Uppföljning Senior alert, kan det göras samtidigt som ev uppföljning av SIP? Vad tycker Esther? Vilka ska vara med? Behöver något justeras? Nya åtgärder?

12 Förberedelse inför SIP Genomförande av SIP-möte
Reflektionsfrågor för utvärdering Förberedelse inför SIP Genomförande av SIP-möte Uppföljning Bestäm att ni ska göra en kort återkoppling i slutet av SIP-mötet kring: ”Jag tycker att vi har utgått från mina behov under mötet” – Esther. ” Så här gick det att ha Senior alert som en del av SIP”. Återkoppling kring 2 frågor ”Jag tycker att vi har utgått från mina behov under mötet” – Esther. ”Så här gick det att ha Senior alert som en del av SIP”. Vad har fungerat bra? Vad gör vi annorlunda nästa gång? VEM ansvarar för att fånga reflektionen/utvärderingen? T ex den som håller i mötet. HUR blir detta en del av ständiga förbättringar? HUR fångas mönstren? HUR säkras hållbarhet? VEM/HUR följs resultatet, sker någon förflyttning? Som en del i att skapa delaktighet för den äldre och ett lärande för teamet är reflektion/utvärdering av mötet av viktigt. Att innan mötet komma överens om vilka frågor ni vill stämma av både tillsammans med den äldre och vilka frågor som är viktiga att reflektera över för teamet för ett kontinuerligt lärande. Här ges ett par exempel på frågor att reflektera över.

13 Följa sina resultat i Senior alert Enhetsöversikt, process- och resultatrapport
Vad ser vi? Överblick av nuläget för enheterna Hur arbetar vi med processerna? Ger en översikt och visar planeringen för ert arbete Kan se: Antal personer med trycksår med mera Markeras i listan när du klickar på ”knappen” Härifrån tar ni er sedan vidare in på individnivå

14 Enhetens koll på läget Varje registrerande enhets rapport…
Valbara tidsperioder  visa och till och med betyder månaden ut. Unika personer Andel och antal riskbedömningar med risk samt fördelningen mellan riskområdena Hur jobbar vi med processen? Utfallen för T, F, M och U, samt även de klickbara boxarna.

15 Vårdprevention och utfall
Rapporten för vårdgivare och tillhörande verksamheter (kommun/landsting). Privata vårdgivare listas under respektive huvudman. Visar 2016, 2017 och januari till och med gårdagens datum. Summering längst upp Unika personer Processen Utfall och boxarna

16 Under respektive boxen i utfallsdelen finns mer information för enheten. För trycksår ses fördelning av sårkategorier för registrerade trycksår, vanligaste bakomliggande orsakerna samt planerade och utförda åtgärder. Går att se om man tex jobbar med rätt åtgärder eller om utfallet fortsätter öka trots insatta åtgärder… med mera

17 Rapportmanualer Bildspel - Hitta resultatrapporterna och vad ni kan få fram ur våra rapporter Vårdprevention och utfall, Enhetens koll på läget samt HALT-mätningar. Rapportbeskrivning - Beskrivning av våra resultatrapporter med förklaringar och förtydliganden. Manualer för att underlätta tolkningen av statistiken i registret

18 Korta texter och videofilmer Frågor att reflektera kring
Introduktion Vårdprevention Förbättringsarbete Grundkurs i tre delar Korta texter och videofilmer Frågor att reflektera kring Gå igenom ensam eller i grupp 45 minuter plus tid för reflektionsfrågor Hjälp att ta fram PLAN för nästa steg I din dator, surfplatta eller mobiltelefon Diplom Kostnadsfri Inga förkunskaper behövs Bild från filmade inslag. Mer info: Möjlighet till kompetensutveckling via Senior alerts webbutbildning som är en grundkurs i vårdprevention och förbättringsarbete

19 Senior alerts Kunskapsbank

20 Mer information om Lagar och föreskrifter:
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2014:10) om förebyggande av och behandling vid undernäring Patientsäkerhetslagen – Om vårdgivarens skyldighet att bedriva systematiskt patientsäkerhetsarbete (kap 3) Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete Nationellt kvalitetsregister Senior alert: Senior alert Proaktiv vård av sköra äldre, för dig som arbetar i primärvården: SKL webbutik, pdf SIP: Samordnad individuell plan, SKL Esther SimLab, praktisk träning av SIP: Esther SimLab

21 Detta bildspel har tagits fram i samarbete med Senior alert.
För mer information, se


Ladda ner ppt "Senior alert en del av proaktiv SIP för den öppna hälso- och sjukvården Det förebyggande förhållningssättet är en viktigt del i den äldres vård och omsorg,"

Liknande presentationer


Google-annonser