Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kunskapsmiljöer Linné

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kunskapsmiljöer Linné"— Presentationens avskrift:

1 Kunskapsmiljöer Linné
”Sätta kunskap i rörelse för att möta samhällsutmaningar”

2 Varför kunskapsmiljöer?
Begreppet kunskapsmiljö har funnits med sedan Linnéuniversitetet skapades och finns även med i vårt vision- och strategidokument ”En resa in i framtiden”. Varför kunskapsmiljöer? För att Linnéuniversitetet vill kunna möta samhällsutmaningarna med kunskap. För att vi vill att mer av våra resurser ska komma medarbetare och studenter till del – genom att arbeta mer effektivt och mer tillsammans blir resurserna fler och större. Linnéuniversitetet är ett ungt och ambitiöst lärosäte – och vi vill mycket i förhållande till vår storlek. Men

3 Utmaningar kräver nya arbetssätt
Stort utbildningsuppdrag och begränsade resurser, både vad gäller statligt anslag och externa bidrag Extern granskning av forskningen 2017 pekar på att vi måste Stärka kopplingen mellan utbildning och forskning Tillse att rekryteringen blir långsiktig och strategisk Uppnå kritisk massa och kvalitet i forskarutbildningen Uppnå bättre balans mellan stöd till miljöer och individuella forskare Se över organisationen avseende forskning, utbildning och administration Forskningsbarometern 2017: Spretig ämnesprofilering Den externa granskning av forskningen som genomfördes 2017 pekar på att LNU måste Stärka kopplingen mellan utbildning och forskning Tillse att rekryteringen blir långsiktig och strategisk Uppnå kritisk massa och kvalitet i forskarutbildningen Uppnå bättre balans mellan stöd till miljöer och individuella forskare Se över organisationen avseende forskning, utbildning och administration I Forskningsbarometern 2017 (rapport från VR) framgår att LNUs ämnesprofilering är spretig. Ett behov av att röra sig från ett individperspektiv till ett bredare miljötänk framhålls även i Haikolas rapport ”Från excel till verkligheten; Linnéuniversitetets utveckling ” LNU har fått betyget bristande kvalitet i flera UKÄ-utvärderingar vilket pekar på att vi måste mobilisera våra krafter och arbeta tillsammans Forskningsbarometern 2017 (rapport från VR):

4 Förmåga att utnyttja akademiska kompetenser över gränserna
utmärker internationella universitet i framkant” Peter Aronsson, rektor Ett vägval Antingen möter vi framtiden genom en kraftig specialisering mot de områden där vi redan är starka… eller blir vi framgångsrika genom att utnyttja en större del av vår ämnesmässiga bredd, kompetens och specifika historia över gränserna

5 Kunskapsmiljöer är ett arbetssätt för att bättre möta samhällsutmaningar
Vi utnyttjar vår verksamhets bredd och djup, och närheten mellan ämnena mer systematiskt – över fakultetsgränserna Vi sätter kunskap i rörelse genom att öka utbytet mellan forskning, utbildning och samverkan, inåt och utåt.  En lärande organisation hittar nya framgångsrika arbetssätt - för att lyckas krävs ett engagerat ledarskap och medarbetarskap

6 Hur ska vi jobba i kunskapsmiljöer?
Nyttja tidigare gjorda investeringar i ämnesmiljöer, forskningscentra med mera med fokus på samhällsutmaningar – utnyttja vår bredd Samarbeta och samverka smartare, både nyskapande och mer systematiskt, för att få ut mer av allas kompetens – sätta kunskap i rörelse Steg för steg – vi utvecklar efter hand, under den kommande treårsperioden Ta tillvara det goda arbete som redan pågår, exempelvis: Lärarutbildningarna E-hälsa Palliativ vård Innovationsmaster Migrations och mångfaldsstudier DISA med tillämpningar av dataanalys

7 Hur ser processen ut? Under vår/sommar 2018 utformar fakulteterna idéutkast En mässa om kunskapsmiljöer i september där 41 idéutkast presenteras I mitten av oktober beslutar rektor i samråd med dekangruppen vilka utkast som ska bjudas in till en fortsättning Åtta utvecklingsledare skickar in en fördjupad ansökan senast 15 januari Rektor fattar därefter beslut i januari/februari om inrättande Kunskapsmiljö Linné Under nästa år etablerar vi de första kunskapsmiljöerna Våren 2019 hålls Mässa II om kunskapsmiljöer Under kommande treårsperiod etableras ytterligare kunskapsmiljöer

8 Åtta idéutkast utvalda att gå vidare
Aktuellt hösten 2018 Åtta idéutkast utvalda att gå vidare Titel Kunskapsmiljö Linné Utvecklingsledare Demokrati, journalistik och medier och Demokrati – och ungdomsfrågor Magnus Hagevi, FSV Utbildning i förändring Andreas Nordin, FSV Ledarskap, organisation och entreprenörskap Kerstin Årmann, FEH Grön hållbarhet Johan Bergh, FTK Advanced Materials Ian Nicholls, FHL Water Kristiina Häikkilä, FHL Hållbar hälsa Digital transformations Jesper Andersson, FTK

9 Mer information På Medarbetare finns en sida om Kunskapsmiljö Linné
Aktuell information i Rektors nyhetsbrev

10


Ladda ner ppt "Kunskapsmiljöer Linné"

Liknande presentationer


Google-annonser